به گزارش پارس نیوز، 

بانک مرکزی ترکیه اخیراً اعلام کرد که به هر میزان که نیاز باشد برای بازار ترکیه ارز فراهم می‌کند.

این بانک همچنین میزان حداقل ذخیره ارزی بانک‌های ترک را نیز کاهش داد. اجرای این دو سیاست باعث شد تا ارزش لیر ترکیه در معاملات امروز تا حدودی بخشی از سقوط روز‌های گذشته خود را جبران کند.

اخیراً ارزش لیر به کمترین میزان در برابر دلار در تاریخ مبادلاتی خود رسید و هر دلار ۷.۲۴ لیر دادوستد شد.

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون لیر ترکیه ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است که از جمله دلایل آن می‌توان به نگرانی‌ها نسبت به افزایش نفوذ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بر سیاست‌گذاری اقتصادی در این کشور و تأکید وی بر لزوم کاهش نرخ سود در ترکیه به همراه تشدید اختلافات بین واشنگتن و آنکارا بوده است. تنها در معاملات جمعه ارزش لیر ۱۸ درصد سقوط کرد.

در ساعات پایانی روز یکشنبه نیز ارزش ارز ملی ترکیه کاهش نسبی را تجربه کرد و همین امر باعث شد تا بازار‌های آسیایی منفی شوند، ارزش رند آفریقای جنوبی کاهش یافته و تقاضا برای ارز‌هایی مانند دلار، فرانک سوئیس و ین ژاپن افزایش یابد. ارزش سهام بانک‌های اروپایی نیز به دلیل بحران در ترکیه منفی شد.

بانک مرکزی ترکیه پس از آن از دو سیاست خود در تأمین نقدینگی و پایین آوردن میزان ذخیره ارزی بانک‌ها پرده برداشت که برات البایراک، وزیر اقتصاد ترکیه از آغاز اقدام اقتصادی برای بهبود اوضاع در روز دوشنبه خبر داده بود.

بانکداران در ترکیه معتقدند این اقدام آنکارا نخستین قدم برای تشدید سیاست‌های پولی از طریق استفاده از ابزار نرخ سود بانکی است.

پس از سخنان البایراک و اعلام سیاست بانک مرکزی ترکیه، ارزش لیر این کشور از ۷.۲۴ لیر در برابر دلار به ۶.۴ لیر در برابر دلار تقویت شد.