به گزارش پارس نیوز، 

جامعه اسلامی مدیران ایران طی بیانیه‌ای با اشاره به فراز و نشیب‌های ملّت ایران از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون، وظایف دولت در ایجاد رفاه و حل مشکلات اقتصادی را یادآور شده و بر لزوم به کاربستن اقتصاد مقاومتی تأکید کرده است.

در این بیانیه آمده است:

((و إنّها یوم القیامه خزیٌ و ندامه إلاّ مَن أخذها بحقّها و أدّی الذی علیه فیها))

نزدیک به 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) می‌گذرد و در این حیات 40 ساله انقلاب اسلامی فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرده و علیرغم تمام توطئه های داخلی و خارجی، روز به روز قدرتمندتر و پیشرفته تر شده است. گذار از دوران 8 ساله جنگ تحمیلی، مقابله با منافقین و گروهک های تروریستی، ترور مسئولان و دانشمندان و تحریم‌های گسترده اقتصادی بخشی از مسائلی است که بر انقلاب اسلامی ایران تا به حال گذشته است. از طرف دیگر افزایش بی نظیر توان موشکی و نظامی، پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی در عرصه های مختلف، دستیابی به علم فضا و رشد بی‌سابقه قدرت نرم جمهوری اسلامی در منطقه و جهان از جمله مواردی است که با وجود تمامی محدودیت ها نصیب ملت ایران شده است. تلاش برای ایجاد ناامنی در کشور نیز از برنامه های همیشگی دشمنان بوده تا جایی که حمایت های علنی از داعش نیز در پرونده سیاه آمریکا ثبت شده است.

همگام با افزایش نقش آفرینی بین المللی ایران در مسائل منطقه و جهان و الگوگیری کشورهای دیگر از انقلاب اسلامی، مستکبران با تحمیل بی سابقه ترین تحریم های اقتصادی تاریخ همچنان خواب ضربه زدن به کشور را در سر می‌پرورانند. این در حالی است که مطابق سند برجام، ایران کلیه تعهدات خود را اجرایی کرده و واضح تر از گذشته، واقعیت بی‌اعتماد بودن امریکا در منظر افکارعمومی جهان قرار گرفته است.  

شرایط فعلی کشور مولود یکی دیگر از توطئه های دشمن است، توطئه ای که توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا برنامه ریزی شده و اقتصاد و معیشت مردم را مستقیما مورد هدف قرار داده است جالب آنجاست که آشکارا هدف این تحریم ها این گونه اعلام می‌شود که فشار اقتصادی برای رویگردان شدن مردم ایران از انقلاب خودشان است! آرزویی که تا به حال علی رغم استفاده از پیچیده ترین حربه های تبلیغاتی به شکست انجامیده و بار دیگر برخلاف خواسته دشمن صحنه حمایت مردم از کشور و نظام جمهوری اسلامی به دنیا مخابره شده است.

البته نکته آنجاست که مقاومت و همراهی مردم در این شرایط نشان از رضایت مردم نیست و نجابت ملت ایران نافی وظایف سنگین قوای سه گانه نیست. وظایفی که اگر به درستی انجام شود کمترین فشار اقتصادی بر توده های مردم اعمال خواهد شد. بنابر اصل سوم قانون اساسی دولت به عنوان مجری قانون موظف است  با طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب، جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه اقدام کند. با این وجود عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در برخورد با شرایط ویژه کشور بسیار ضعیف بوده و تصمیمات شتابزده دولت تا به حال صرفا به افزایش التهاب در اقتصاد کشور منجر شده است.

رئیس دولت با وجود اذعان به نیاز به تغییر در کابینه در این زمینه فرصت سوزی می‌کند. در شرایطی که انتظار است نقدینگی موجود در کشور به جای ورود به بازار سکه و ارز و مسکن به تولید هدایت شود هیچ اقدام درخوری در این زمینه صورت نپذیرفته است تا جایی که رهبر معظم انقلاب دستور اکید داده اند که کارگروهی قوی برای بررسی مشکلات بانک ها و نقدینگی تشکیل شود.

از طرفی عدم برخورد ملموس با اختلالگران اقتصادی باعث شده معیشت مردم بیش از هر زمان دیگری مورد هجوم قرار گیرد. لازم است در این زمینه از قوه محترم قضائیه خواسته شود همچون دادگاه های صحرایی در دوران جنگ که به تخلفات بلافاصله رسیدگی می‌کرد و مجرمین را به سزای اعمال خود می‌رساند، خواسته شود تا زمینه برپایی دادگاه های اقتصادی به سبک دادگاه های صحرایی را فراهم کند و اجازه ندهد مفسدان و اختلال‌گران نمک بر زخم مردم بریزند. تاثیرگذاری مجازات ها زمانی در صحنه اقتصاد لمس خواهد شد که مجرمین بلافاصله مجازات شوند در غیر این صورت طولانی شدن زمان دادرسی در پرونده های اقتصادی دردی از معیشت مردم دوا نخواهد کرد. البته لازم به تاکید است که جرم اختلال در اقتصاد صرفا متوجه به اختلالگر نیست و کسی که مسیر اختلالگری را مسدود نمی کند نیز مجرم است و باید پاسخگو باشد.

لزوم بازنگری در انبوه قانون های موجود، برای بهبود شرایط اقتصادی و استفاده از مشوق معافیت های مالیاتی برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان گام دیگری است که مجلس شورای اسلامی می‌بایست در شرایط کنونی برای تحقق آن با سرعت اقدام کند. بنا به رأی مردم نمایندگان مجلس حق دارند بر عملکرد مدیران، وزارت خانه ها و سازمان ها نظارت کنند تا ضمن خشکانیده شدن ریشه فساد تلاش شده تا برنامه های بالادستی کشور در صحنه عمل پیاده سازی شود.

لازم به یاد آوریست بهبود شرایط کسب و کار و تلاش برای ایجاد اقتصاد بدون نفت یکی از آرزوهای دیرینه مردم و مسئولان ایرانی بوده است در شرایطی که تحریم های امریکا امروز متمرکز بر فروش و بازگشت درآمدهای نفتی است، لازم است مسئولان کشور با مغتنم شمردن فرصت، به نفت زدایی از اقتصاد کشور اهتمام کنند . جلوگیری از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده در صادرات نفت پایه موضوعی است که انتظار است قوای سه گانه برای آن برنامه ریزی و اقدام کند.

بنابر نظر کارشناسان تمامی مشکلات کشور در شرایط کنونی دارای راه حل های قابل دسترس است. و انقلاب ایران از آزمون های به مراتب سخت تر از تحریم های فعلی به سلامت بیرون آمده و مسلما از این برهه حساس نیز به سلامت عبور خواهد کرد. نسخه شفابخش مشکلات امروز کشور در اقتصاد مقاومتی نهفته است. امید است همانطور که مقاومت ملت ایران در دوران جنگ تحمیلی سایه جنگ را برای همیشه از سر کشور گذراند این بار مقاومت اقتصادی مردم و مسئولان باعث مصونیت اقتصاد کشور از تجاوز بیگانگان شود.