به گزارش پارس، حجت الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی گلپایگانی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که « در حال حاضر در یک موقعیت بسیار حساس سیاسی قرار گرفته ایم» اظهار کرد: در اسلام دو نوع رابطه در مورد مسائل اجتماعی وجود دارد؛ یکی فردی که به دنبال ریاست است و یکی دیگر فردی که به دنبال سیاست است و این دو مقوله در اسلام با همدیگر تفاوت زیادی دارند.

وی در ادامه با اشاره به معنی واژه سیاست، گفت: سیاست در اسلام تاکید شده است حتی خود ائمه نیز جامعه را با سیاست خود مدیریت می کردند و در کل مدیریت جامعه بر عهده ائمه بوده است پس نه تنها نهی نشده است بلکه مورد تاکید هم قرار گرفته است.

گلپایگانی تصریح کرد: انسان موفق فردی است که حتی در خانواده و زندگی شخصی خود بتواند با مدیر و مدبر بودن خودش یک سیاست حرفه ای را به کار برده و زندگی اش را به درستی اداره کند، این معنی واقعی سیاست است و در مقابل آن واژه ریاست قرار دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) ، گفت: امام صادق (ع) به یکی از یاران خود می فرمایند هیچگاه به دنبال ریاست نباشد که ریاست همچون اسبی چموش تو را بر زمین می زند. حال باید ببینیم کاندیداهایی که آمده اند و ثبت نام کرده اند از این دو واژه کدام یک را بیشتر دارند، آیا به دنبال ریاست هستند و یا نه به عنوان سیاستمدار وارد عرصه انتخابات شده اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به عنوان سیاستمدار آمده اند باید به گونه ای عمل کنند که عمل آنها مورد رضای خدای متعال قرار گیرد و احیاکننده اسلام در جامعه باشد، آنگونه که حضرت علی (ع) به مالک اشتر می گوید کاری کن که دولت هایی که بعد از تو می آیند بر کار تو ایراد نگیرند. همان گونه که تو بر کار گذشتگان ایراد گرفته ای. در سیاست باید خوبی ها را بیشتر ببینیم.

گلپایگانی افزود: وقتی به دولت های گذشته نگاه می کنیم به معایب اخلاقی، رفتاری و گفتاری آنها پی می بریم بخصوص در دورانی که برای کاندیدا شدن تبلیغ می کنند. اگر حرف هایی را که قبل از انتخابات زده اند اجرا نکنند در دنیا مورد نکوهش مردم قرار می گیرند و در آخرت زیر ذره بین حضرت احدیت هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: کسانی که امروز آمده اند باید بدانند که مدیون خون شهدا و ائمه اسلام هستند. آنها باید بدانند که ریاست مداری مستی می آورد و هیچ مستی بدتر از مستی ریاست نیست، چراکه مادامی که در عرصه سیاست هستی نمی دانی چه اشتباهاتی داری و بعد از اینکه تمام شد دیگر جای جبرانی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر برای سیاست آمده اند باید بدانند که این بار سنگین که حاصل خون شهدای انقلاب است باید با تمام توان حفظ شود و احکام الهی در جامعه اجرا شود و به عهدی که به مردم داده اند وفا کنند.

گلپایگانی در پایان گفت: متاسفانه بعد از انقلاب یکسری از مسوولان زیر قول خود زدند، ولی مردم همواره پای اهداف انقلاب ایستاده اند. اگر کاندیداها برای مدیریت دین، مذهب، آیین، اخلاق و اقتصاد آمده اند امیدواریم موفق باشند چرا که سیاست بار سنگین الهی است و آنها باید دِین خود را به جامعه ادا کنند ولی اگر برای ریاست آمده اند از همین جا کنار بکشند و خود را آلوده نکنند چون که ریاست آلوده کننده است.