به گزارش پارس نیوز، اصلاح طلبان در دولت اول روحانی اسحاق جهانگیری را نماد اصلاح طلبان در دولت می دانستند و حتی به نوعی بسیاری از موفقیت های دولت روحانی را نیز به او ربط می دادند.

اما با شکست برنامه های دولت در سیاست خارجه و مسایل اقتصادی و معیشتی مردم ، اصلاح طلبان دیگر نه تنها همانند گذشته خود را شریک موفقیت های دولت نمی دانند بلکه می گویند جهانگیری – که نفر دوم دولت پس از رئیس جمهور محسوب می شود- اصلا در دولت هیچکاره است.

به عنوان نمونه «محمدصادق جوادی حصار»، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در مصاحبه با آرمان امروز با بیان اینکه در حوزه‌های برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی –دولت- اصلاح‌طلبان کمترین تاثیر را داشته‌اند گفته است: به هیچ وجه کم‌کاری‌ها و بی‌تدبیرهای دولت و اتفاقات روی داده در عرصه مدیریت اقتصادی کشور به اصلاح‌طلبان ربطی ندارد.

او سپس می‌افزاید: اگر هم بخواهیم نمادی یا نماینده‌ای از جریان اصلاحات را در دولت و در کنار رئیس‌جمهور مطرح کنیم، آقای جهانگیری است که در دولت دوازدهم برخلاف دولت یازدهم و اولین دولت آقای روحانی، اکنون هیچ نقشی در دولت ندارد و اثرگذار نیست و نقش چرخ پنجم را ایفا می‌کند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب: کلید تغییر کابینه در دست جهانگیری است
اما روزنامه اصلاح طلب آرمان طی گزارشی جهانگیری را مرد اول تغییرات دولت معرفی کرده است. در این گزارش آمده است: « ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت از طرفی و سر به فلک کشیدن قیمت سکه و ارز از طرف دیگر موجب شده تا رئیس‌جمهور خواه ناخواه مجبور به تغییرات شود، اما به‌نظر می‌رسد روحانی در این میان با برخی رودربایستی دارد و شاید به همین جهت این تغییرات به درازا کشیده است. از این رو خبر می‌رسد که رئیس‌جمهور اختیار تغییرات را به جهانگیری سپرده تا وی به ترمیم دولت بپردازد. حال اگر روال به همین گونه پیش رود احتمالا شاهد تغییرات بسیاری در سطوح مختلف دولت از حلقه اول تا کابینه خواهیم بود. باید دید تغییرات جهانگیری چگونه خواهد بود.»

این گزارش می افزاید: « با توجه به اینکه شرایط موجود در جامعه راهی جز دگرگونی پیش روی رئیس‌جمهور نگذاشته، وی برای ترمیم کابینه با مساله مهمی رو‌به‌رو است. از این جهت بسیاری معتقدند روحانی برای اینکه از انتقادها نسبت به اطرافیان خود بکاهد معاون اول را که مطلوب اصلاح‌طلبان و پایگاه رأی روحانی است، به عنوان مسئول پروژه انتخاب کرده تا وی دست به تغییرات بزند و به قولی چرخ کابینه را بچرخاند. قاعدتا در این بین مسائلی پیش خواهد آمد که خواه ناخواه اسحاق جهانگیری مجبور به تغییر حتی در حلقه اول اطرافیان روحانی نیز بشود. اینگونه خبر می‌رسد که جهانگیری با برخی از افراد جلسات متعددی را در جهت پیوستن به دولت برگزار کرده و در ادامه به جلسه با روحانی نیز کشیده شده است،»

حال با توجه به نقش جهانگیری در تغییرات دولت – که البته تاکنون تغییر خاصی را هم شاهد نیستیم- اصلاح طلبان یکبار دیگر موثرترین در جریان در موفقیت و عدم موفقیت دولت در ماه های پیش روی کابینه تدبیر و امید محسوب می شوند. اما اصلاح طلبان که در پنج سال اخیر شریک کارنامه دولت بودند اینک حاضر نیستند مسئولیت خود را در وضعیت موجود اقتصادی بپذیرند معلوم نیست چند ماه بعد چگونه با تغییرات در دولت مواجه خواهند شد. دور نیست که اصلاح طلبان بگویند تغییرات در کابینه نیز ربطی به اصلاح طلبان نداشته و اصلا جهانگیری کاره ای در دولت نبوده است!