به گزارش پارس، حسن میرعابدینی استاد علوم ارتباطات اجتماعی در گفتگو با مهر، درباره جنبه های رسانه ای برنامه ای که دیروز جمعه ۱۰ خرداد تحت عنوان مناظره اقتصادی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: برنامه مناظره دیروز، به نظرم از منظر رسانه ای، رسانه ای نبود. حتی دیدم که آقایان شرکت کننده در برنامه هم راضی نبودند. این برنامه حالت مناظره نداشت یعنی مصاحبه و گفتگوی عمقی نداشت. کاندیداها تحت فشار و استرس زیادی بودند. یکی از عوامل این استرس هم به نظرم، زمانِ محدود بود.

وی افزود: چیزی که با دیدن این برنامه به ذهن متبادر می شد، این بود که گویی شاهد یک مسابقه هیجان انگیز تلویزیونی هستیم. بالاخره همه سوال ها از یک جا و یک منظر مطرح نمی شوند. خاستگاه های مختلفی برای طرح سوال وجود دارد. مسابقه تلویزیونی یکی از موارد مشابه با این برنامه بود. نمونه دیگر که این برنامه به آن شبیه بود، جلسه کنکور است. مشکل این است که در چنین شرایطی یعنی در کنکور، امکان پرسش و پاسخ و گفتگو را ندارید چون تحت فشار امتحانی هستید. تحت چنین فشاری هم انسان، حرف هایی را می زند که نمی خواسته بزند یا حرف هایی را می زند که نباید بزند.

این استاد رشته علوم ارتباطات اجتماعی ادامه داد: شما الان هم به من بگویید چند ثانیه وقت داری تا مسائل دنیا را حل کنم، نمی توانم به شما پاسخ دهم. ترفندی که برای این برنامه در نظر گرفته بودند، بیشتر ایجاد جذابیت بود و البته مردم را جذب می کند.

میرعابدینی گفت: شرکت کنندگان در برنامه دیروز، خودشان نبودند چون در میان یک نمایش تلویزیونی قرار گرفته بودند. حرکات آقای حیدری (مجری برنامه) هم تامل برانگیز بود. حرکت دست های مجری و خودکاری که در دست برخی کاندیداها می لرزید، همه از عواملی بودند که مانع از شکل گیری یک گفتگوی صمیمی با مردم و مخاطبان شدند. گفتگو با مردم باید خیلی راحت تر از این باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان ضمن بیان اینکه « من هم با کنکور زیاد موافق نیستم. کنکور آدم را له می کند» گفت: به نظرم برنامه دیروز از یک مناظره راحت و صمیمانه و عمیق، دور بود و با فشار و استرس مسابقه ای همراه بود.