به گزارش پارس نیوز، 

جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه (که از این پس طرف‌ها نامیده می‌شوند) در پایان نشست بین‌المللی دربارۀ سوریه طی بیانیه ای با تاکید مجدد بر پایبندی مستحکم خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه، در خصوص موارد زیر توافق کردند:

_ طرف‌ها بر عزم خود مبنی بر مبارزه با تروریسم در سوریه به منظور نابودیِ نهاییِ داعش، جبهةالنصره و همۀ دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی‌شده‌اند، تأکید مجدد کردند.

_ طرف‌ها دربارۀ وضعیت کنونیِ میدانی بحث کرده، تحولات اخیر را بررسی نمودند و توافق کردند که به هماهنگی‌های سه‌جانبه در پرتو توافقاتِ خود ادامه دهند.

_ طرف‌ها عزم خود مبنی بر مقابله با مقاصد جدایی‌طلبانه‌ای که هدفشان تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملیِ کشورهای همسایه است را بیان کردند.

_ طرف‌ها به تلاش‌های مشترک خود به منظور پیشبرد فرایند حل و فصل سیاسی با راهبری سوری و مدیریت سوری برای فراهم کردن زمینۀ تسهیل آغازِ هر چه زودترِ کار کمیتۀ قانون اساسی در ژنو در راستای تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل ادامه دهند. آنها از رایزنی‌های سودمند با فرستادۀ ویژۀ دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه که در تاریخ ۳۱ ژوئیه در شهر سوچی برگزار شد ابراز رضایت کرده، با وی توافق نمودند که دور بعدی رایزنی‌ها در سپتامبر ۲۰۱۸ در ژنو برگزار شود.

_ طرف‌ها از جامعۀ بین‌المللی، به‌ ویژه سازمان ملل و نهادهای بشردوستانۀ آن، خواستند از طریق ارسال کمک‌های انسانی بیشتر، تسهیل مین‌زدایی انسان‌دوستانه، احیای تأسیسات زیربنایی اصلی از جمله تأسیسات اقتصادی و اجتماعی و حفظ میراث تاریخی، کمک‌های خود به سوریه را افزایش دهند.

_ طرف‌ها بر ضرورت ترغیب تلاش‌ها برای کمک به همۀ سوری‌ها به منظور اعاده  به زندگی عادی و صلح‌آمیز تأکید کردند و گفتگوها را در هماهنگی با جامعۀ بین‌المللی، دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی به منظور فراهم کردن شرایط لازم برای بازگشت ایمن و داوطلبانۀ آوارگان و اشخاص بی خانمان شده داخلی به اقامتگاههای اصلی خود در سوریه را آغاز کردند.   

_ طرف‌ها به تلاش‌های مشترک با هدف اعتمادسازی بین طرف‌های درگیر در سوریه، از جمله در چارچوب کارگروه آزادی بازداشت‌شدگان/ربوده‌شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان با مشارکت سازمان ملل و کارشناسان کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ، که چهارمین نشست آن در تاریخ ۳۰ ژوئیـه برگزار شد، ادامه خواهند داد. آنها از اعلام آمادگی طرف‌های درگیر مبنی بر اجرای یک پروژۀ «آزمایشی» استقبال کردند.

_ طرف‌ها تصمیم گرفتند که نشست عالی بین‌المللیِ بعدی دربارۀ سوریه را در ماه نوامبر ۲۰۱۸ برگزار کنند.