به گزارش پارس نیوز، بالاخره پس از کش و قوس های فراوان و افزایش سرسام آور قیمت ارز «ولی الله سیف» رئیس بانک مرکزی جای خود را به «عبدالناصر همتی» داد. همتی که هنوز یک ماه از ماموریت وی برای در اختیار گرفتن سفارت ایران در چین نمی گذشت، ماموریت خود را نیمه کاره رها کرد تا به کشور باز گردد و اوضاع نابه سامان ارز و پولی و مالی را بهبود بخشد.

ماموریت همتی در چین با توجه به اینکه به عنوان نماینده تام الاختیار ایران انتخاب شده بود و در حوزه اقتصاد کلان تحصیل کرده بود، بیشتر اقتصادی بود. وی پیشتر رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود و اینک به عنوان رئیس کل بانک مرکزی وظیفه خطری را برعهده گرفته است.

آمدن همتی و رفتن سیف پس از چالش های فراوان موضوعی است که به باور بسیاری از کارشناسان بسیار دیرهنگام اتفاق افتاد و سیف باید بسیار زدوتر از این دفتر کار خود در صدر بانک‌های کشور را ترک می گفت.

درباره عملکرد سیف کارشناسان مختلف اقتصادی می توانند نظر دهد اما نتیجه حضور وی در بانک مرکزی از سال 92 نشان می دهد که وی وقتی رئیس کل شد که دلار 3 هزار تومان بود حالا وقتی پست خود را ترک می گوید که قیمت دلار به بالای 9 هزار تومان رسیده است.

پیشتر برخی از نزدیکان سیف بیان کرده بودند که وی برای اداره مالی و پولی کشور مستاصل و منفعل عمل می کند و برنامه ای نیز برای بی ثباتی و نابه سامانی قیمت دلار و ارز ندارد. اما با این اوصاف تغییراتی که مردم و فعالان اقتصادی و سیاسی منتظر آن بودند بالاخره فرا رسید و بایستی دید که رئیس کل جدید چه برنامه ای برای ساماندهی خصوصا قیمت دلار و ارز در کشور دارد.

همانطور که گفته شد وی به تازگی ماموریت یافته بود که در کشور چین بخش اقتصادی ایران را تقویت کند اما حالا ماموریت تازه دیگری به او داده شده است که این نشان می دهد، رئیس کل جدید بانک مرکزی به طور برنامه ریزی شده انتخاب نشده و سئوال اینجاست که آیا در این فرصت کم برنامه ای برای تغییر بازار ارز و مدیریت مالی و پولی کشور تدارک دیده است؟

همتی درحالی پست جدید خود درچین را ترک می گوید که هنوز برای سفارت ایران در این کشور نماینده ای انتخاب نشده است. از سوی دیگر چندین ماه است سفارت ایران در هند بدون سفیر اداره می شود. دول کشور مهمی در آسیای شرقی که نابه سامانی مدیریتی داخلی در ارتباطات خارجی با این کشورها تاثیرگذار بوده است.

هرچند که این تغییرات دیر هنگام اتفاق افتاده اما با این شرایط باید آن را به فال نیک گرفت. البته به نظر می رسد در تیم اقتصادی دولت باید یک خانه تکانی درست و حسابی صورت گیرد. موضوعی که مردم و کارشناسان روی آن وفاق دارند.

بسیاری بیان می کنند که تیم حاضر قدرت لازم برای مدیریت و تغییر اوضاع را ندارد و با تغییر رئیس کل بانک مرکزی امیدها برای این تغییر و تحولات تازه شد اما کافی نیست. هر چند از گوشه و کنار خبر می رسد که تغییرات دیگری نیز در راه است اما اصل و نحوه این تغییرات بیشتر از خود آن مد نظر کارشناسان است. اگر قرار باشد حلقه بسته مدیریتی بازهم تداوم یابد و افراد جابه جا شوند، چندان نمی توان امیدوار به نتیجه بخشی این تغییرات در حوزه اقتصاد کشور بود. هر چند که در این خصوص لابی های سیاسی و منافع جناحی هم برای برخی از گروه های سیاسی حائز اهمیت است اما در وهله اول تغییرات اقتصادی کشور برای همه مهم و حیاتی است و دولت نباید اسیر این نگاه جناحی و جریانی شود.

به هر لحاظ امروز کشور منتظر تحقق وعده هایی است که اطرافیان رئیس جمهور از جمله «محمود واعظی» رئیس دفتر روحانی به مردم داده اند، وعده هایی که حاکی از تغییرات چشمگیری در تیم اقتصادی دولت و دیگر بخش های دست و پاگیر دولتی است که تدوام حضور خسته و بسته آنها باعث ایجاد مشکلات افزون تری برای کشور شده است.

به باور بسیاری امروز مشکلات کشور بیشتر از اینکه از خارج از مرزها و همچنین بحران های اقتصادی و بی ثباتی بازار رقم بخورد معلول مدیریت منفعل و بی برنامه و غیر کارشناسی افرادی است که امروز در دولت حضور دارند و در سال های گذشته نیز عملکرد و کارنامه خوبی از خود به نمایش نگذاشته اند. بنابراین تغییر اساسی این افراد گام نخستین برای برون رفت از مشکلات حاد امروز کشور است.