به گزارش پارس نیوز، 

علی طیب نیا "اقتصاددان و استاد دانشگاه" پس از به روی کار آمدن دولت یازدهم در سال ۹۲ به‌عنوان وزیر اقتصاد و امور دارایی وارد کابینه شد؛ او در آوردگاه انتخابات ۹۲ در ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف فعالیت می‌کرد و در همان مقطع در مناظره اقتصادی با حضور محمدباقر نوبخت" نماینده روحانی" شرکت کرد.

او در زمان حضور در ساختمان باب همایون سه بار از وکلای ملت کارت زرد دریافت کرد بااین‌حال بعد از تشکیل دولت دوازدهم برخی از نمایندگان و کارشناسان اقتصادی انتظار داشتند شاهد حضور این عضو تیم اقتصادی در دولتِ دوم روحانی باشند اما «طبیب نیا» از قطار دولت دوازدهم پیاده شد. پس از بروز مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت طلا و ارز که منجر به حاشیه‌هایی در بازار تهران شد کارشناسان اقتصادی خواستارترمیم در تیم اقتصادی دولت شدند.

اوایل هفته گذشته بود که خبر استعفای دبیر کل بانک مرکزی رسانه‌ای شد و شب گذشته (سه‌شنبه) خبر انتصاب همتی به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی در خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت؛ این در حالی است که از علی طیب نیا به‌عنوان یکی از گزینه‌های ریاست ساختمان شیشه‌ای میرداماد نام برده می‌شد، اما چرا بخت با او یار نبود؟

«پارس» مطلع شد علی طیب نیا برای حضور در بانک مرکزی دو شرط مطرح کرده بود و اگر این شروط از سوی رئیس‌جمهور، پذیرفته می‌شد او حاضر به پذیرش کرسی ریاست بانک مرکزی می‌شد. طیب نیا، بر تغییر وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد و خواهان آن شده بود گزینه‌های جدید توسط وی به رئیس‌جمهور معرفی شود تا هماهنگی کامل بین تیم اقتصادی دولت ایجاد شود. البته رسانه‌های حامی دولت، طیب نیا را همچنان به‌عنوان یکی از گزینه‌های تازه‌نفس در دولت دوازدهم معرفی می‌کنند.

سیف به کجا می‌رود؟

با انتصاب «همتی» به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی و خروج سیف از کابینه گفته می‌شود، قرار است رئیس سابق بانک مرکزی به‌عنوان سفیر ایران راهی چین شود؛ پیش‌ازاین «همتی» برای این جایگاه معرفی شده بود. گزینه‌ای دیگر که احتمال تغییر او در تیم اقتصادی دولت می‌رود، رئیس سازمان برنامه و بودجه است. شنیده می‌شود در صورت تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه، نوبخت همچنان به‌عنوان سخنگوی دولت در قوه مجریه حضور پیدا می‌کند. او از نیروهای مورد اعتماد رئیس‌جمهور شناخته می‌شود که دبیرکلی حزب اعتدال و توسعه را نیز برعهده دارد. حزب کارگزاران از مدافعان تغییر و تحول در سازمان و برنامه و بودجه است.