به گزارش پارس به نقل از ایسنا، صحبتهای این هشت کاندیدا، به ترتیب بدین شرح است:

محسن رضایی: من لازم می دانم یک نکته را بیان کنم که ای کاش روش دیگری برای بیان مهم ترین مسائل کشور که همان مسائل اقتصادی است، در پیش گرفته می شد و بحث های تخصصی صورت می گرفت و قضاوت را در نهایت به مردم می سپردیم و من خود آمادگی دارم، برای بحث های جدی در ارتباط با مسائل اقتصادی. معتقدم در اداره یک کشور باید کار را به مردم بسپاریم، اکنون مردم در اقتصاد حضور ندارند، در مسکن و بسیاری دیگر از کارهای دیگر نیستند، مسکن مهر بحث خوبی بود. البته نواقصی نیز داشت، البته معتقدم که این نواقص را برطرف کرد و اینگونه نباشد که با پول های بدون پشتوانه صورت بگیرد. ما زمین فراوانی در کشور داریم ولی می بینیم که قیمت مسکن در تهران و در کلانشهرها به صورت سرسام آور بالا می رود و برنامه ریزی ها برای ایجاد مسکن را از بین می برد.

من تلاش می کنم که توجه جدی به مقوله مسکن داشته باشم و با اصلاحاتی مسکن مهر را دنبال کنم و زحمتی در این ارتباط کشیده شده و نباید آن را نیمه تمام رها کرد. مقرراتی که برای محدوده شهرها و ایجاد شهرها وجود دارد، باید بر اساس معماری نوین اسلامی باشد و ضروری است در این قوانین در راستای معماری نوین اسلامی بازنگری صورت بگیرد به نحوی که به مقوله معماری در ایجاد این شهرها توجه جدی شود.

در حال حاضر مسکن در کشور تبدیل به یک کالای اقتصادی، تجاری و درآمدزایی شده و این مانع می شود که تسهیلات قابل توجه به مسکن اعطا شود. ما باید مسکن را از حالت دارایی به نوعی سرمایه گذاری تبدیل کنیم تا تورم آن را بگیریم و وام های بیشتری برای ساخت مسکن اختصاص دهیم. در تمام دنیا ۷۰، الی ۸۰ درصد ساخت مسکن از طریق وام تامین می شود؛ چراکه حالت سرمایه گذاری به خود گرفته است.

نقدها به صحبت رضایی

قالیباف: مسکن از هر جهت اولویت دارترین موضوع در برنامه من است. بیشترین سهم، سهم درآمد خانواده های مستضعف و دهک پایین جامعه ما کسانی هستند که خانه ندارند و هرچه به دست می آورند به عنوان بهای مسکن استفاده می کنند و همین قدرت خرید آنها را پایین می آورد. اگر خود مسکن در کشور توسعه پیدا کند، ۲۵۰ شغل ایجاد می کند و ما از این طریق بیکاری را نیز حل کرده ایم. مسکن مهر کار خوبی بوده است اما دو اشکال دارد. این کار باید با همین شتاب ادامه پیدا کند اما کیفیت ساخت آن باید بالا برود. بافت فرسوده امروز یکی از معضلات ماست. نکته دوم اینکه وقتی ما بافت فرسوده داریم و در داخل شهر زیر ساختهایی مثل آب و برق و مترو داریم، چرا باید در بیابان مسکن بسازیم؟ شاید اینکه در بیابان مسکن را ارزان تر بسازیم درست می شود اما از طرف دیگر هزینه ای را از بیت المال استفاده می کنیم که در این مناطق آب و برق و گاز و سایر زیرساختها را ایجاد کنیم. در تهران ۱۴ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد. لازم نیست ما به پرند برویم.

غرضی: هر دولتی که بخواهد بخشی نگاه کند، دچار صدمات دولتهای گذشته می شود. بخشی نگری باعث فرسودگی و از بین رفتن دولت ها می شود. اینکه ظرف ۱۰۰ سال گذشته دولت ها فکر کرده اند و یک روز آموزش و پرورش، یک روز دانشگاه، روز دیگر مسکن و روز دیگر کار دیگری کرده اند، همه یا بخشی از سرمایه ملی را صرف آنجا کرده اند و نتوانستند از بقیه سیستم دفاع کنند، به همین خاطر به وضع امروز گرفتار شدند. بخش اصلی کسانی که مسکن ندارند این است که اشتغال نداشتند و نتوانستند پس انداز کنند و امروز به این وضع رسیده اند که بسیاری بدون مسکن ماندند. دولت در دو کلمه خلاصه می شود؛ تورم و اشتغال.

جلیلی: در بخش مسکن دو تقاضا داریم؛ یکی تقاضای مصرفی است یعنی همان تقاضای واقعی. ما در سال حدود ۸۵۰ هزار ازدواج داریم و این ازدواج ها به مسکن نیاز دارند که باید به این نیاز پاسخ داده شود، به نظر من مسکن مهر پاسخی به این نیاز است، درست است و باید ادامه پیدا کند. اصلاحاتی نیز باید در بافت های فرسوده صورت بگیرد و نوسازی انجام بگیرد از تقاضای واقعی هستند اما تقاضای دیگر وجود دارد که ناشی از بورس بازی است که از نگاه های سوداگرایانه است. شخص به خاطر حفظ پولش در مسکن سرمایه گذاری می کند که یک دلیلش بحث تورم است که به خاطر حفظ ارزش پول در زمین سرمایه گذاری می کند. اگر نتوانیم در این زمینه یک سیاست های اساسی داشته باشیم هر چقدر هم همچون مسکن مهر تولید کنیم در موضوع قیمت مسکن که یک فشار اساسی را به طبقات اجتماع می آورد نمی توانیم موفق باشیم لذا باید حل تورم و بحث حل موضوع اصلاح نظام مالیاتی که چقدر می تواند در بحث مسکن مورد توجه قرار بگیرد. اینکه چگونه سرمایه های سرگردان در بخش تولید مدیریت شود. اینکه قیمت سود مورد توقع سازنده مدیریت شود از بحث های اساسی است که باید در بحث مسکن باید به آن توجه لازم شود.

عارف: یکی از مهم ترین دغدغه های مردم بویژه جوانان مشکل مسکن است. بالا رفتن سن ازدواج، بالا رفتن نرخ طلاق ناشی از این مشکل است. متاسفانه به دلایلی از جمله بی توجهی به تاسیسات زیربنایی و رفاهی و اینکه این طرح در خارج از شهر اجرا شد و تورم زایی بالایی که داشته نتوانسته پاسخگو به این نیاز باشد. ما برای رفع مشکلات طرح مسکن ماندگار را پیشنها دادیم که ان شاءالله بتوانیم جوابگوی جوانان کشور باشیم و بتوانیم آرامش را به جوانانی که می خواهند ازدواج کنند به خانواده هایشان برگردانیم.