به گزارش پارس نیوز، امیرعلی ابوالفتح، در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان این‌که «بخشی از سخنان پمپئو در کتابخانه دونالد ریگان در کالیفرنیا، تکراری و بیان مواضع خصمانه دولت حاکمه آمریکا علیه ایران بود»، اظهار کرد: او به مانند چند سخنرانی اخیر خود در مورد ایران رویکرد تهاجمی نسبت به دولت ایران اتخاذ کرد و ایران را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی کرد و مدعی شد که انقلاب اسلامی کارآمد نبوده و ایران با مشکلات عدیده اقتصادی و فساد مواجه است.

وی همچنین با بیان این‌که «او در سخنرانی روز دوشنبه خود تلاش کرد که به صورت مصداقی به بیان اظهارات خود بپردازد و در همین چارچوب نام برخی از شخصیت‌های سیاسی کشور از جمله رییس قوه قضاییه را مطرح کرد»، گفت: او در واقع در سخنان خود تلاش کرد که با سوار شدن بر موج بعضی از نارضایتی‌ها یک نوع اجماعی را در بین جریان‌های متفاوت و متعارض ضد انقلاب در خارج از کشور ایجاد کند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به عنوان سخنرانی پمپئو در این جلسه و با بیان این‌که «پمپئو تاکید داشت که نشان دهد دولت آمریکا صدای مخالفان جمهوری اسلامی ایران را شنیده است»، افزود: در بین گروه‌های ضد انقلاب در کشور منافقین و سلطنت‌طلبان نزدیکی بیشتری با دولت حاکمه کنونی آمریکا دارند و پمپئو در سخنرانی خود در تلاش بود که فصل مشترکی را در بین آنها ایجاد کند تا اپوزیسیون مورد نظر دولت آمریکا را علیه جمهوری اسلامی ایران به وجود بیاورد.  

ابوالفتح با بیان این‌که «به نظر می‌رسد که اپوزیسیون مورد نظر دولت حاکمه آمریکا دو هدف را در مورد ایران دنبال می‌کند از یک سو ترساندن نظام سیاسی ایران و از سوی دیگر انجام تلاش حداکثری برای تغییر رژیم در ایران»، ادامه داد: در واقع سیاست آمریکا یک سیاست پاندولی برای تحت فشار قرار دادن ایران برای تغییر رفتار و همچنین تلاش برای تغییر رژیم ایران است.

وی همچنین در مورد تشدید درگیری‌های لفظی رسانه‌ای بین روسای جمهوری ایران و آمریکا، تصریح کرد: الگوی رفتاری دونالد ترامپ چه در زمانی که فقط یک کارآفرین و یازرگان بود و چه اکنون که رییس جمهور آمریکا است مبتنی بر تصاعد بحران برای رسیدن به بهترین توافق مورد نظرش است. این رفتار را از سوی آمریکا در مورد کره شمالی مشاهده کردیم. در مقطعی سطح تهدیدات رهبر کره شمالی و رییس جمهور آمریکا علیه هم به حدی بود که همه تصور می‌کردند عن‌قریب جنگی بین این دو کشور  رخ خواهد داد تا این‌که خبر آمد که ترامپ آماده دیدار با رهبر کره شمالی است. اکنون، آمریکایی ها تلاش دارند که این موضوع را در مورد ایران نیز به اجرا بگذارند و درگیری‌های لفظی را تا حد سقوط در پرتگاه جنگ به پیش ببرند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان این‌که «به طور طبیعی ایران نیز نمی‌تواند در برابر تهدیدات لفظی آمریکایی‌ها سکوت کند»، تاکید کرد: از آن طرف مشخص نیست که آیا ایران در برابر این تهدیدها از الگوی رفتاری کره شمالی تبعیت می‌کند یا نه؟

ابوالفتح تاکید کرد: در واقع ترامپ با ایجاد این جنگ روانی و خط و نشان کشیدن‌ها به دنبال این است که ایران را وادار به مذاکره کند، چرا که در جریان این درگیری‌های لفظی می‌بینیم که درب مذاکره را همچنان باز گذاشته‌ است.