به گزارش پارس نیوز، جواد عامری دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب‌اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران، درباره راه‌های برون رفت از وضعیت اقتصادی کنونی کشور گفت: در شرایط فعلی جامعه و با توجه به تغییر نگرشی که در اظهارات اخیر رئیس جمهور به وجود آمده، برنامه جمعیت ایثارگران این است که برای عبور از مشکلات اقتصادی همکاری جدی با دولت داشته باشد. معتقدیم اگر اظهارات آقای روحانی تنها به بیان برنامه‌ها محدود نشود، مشکلات اقتصادی کشور قطعا قابل حل است

وی افزود: دولت باید مسائل مختلف را با کارشناسان در میان گذاشته و از محرمانه کردن کارها بپرهیزد. به طور مثال امروز ما با تهدیدهای آمریکا مبنی بر فروش نفت مواجه هستیم. اگر دولت این مسئله را با مراکز علمی و پژوهشی درمیان بگذارد تا راه‌حلی برای خنثی کردن این تهدیدات اندیشیده شود، به راحتی می‌توان تهدیدات آمریکا را به فرصت تبدیل کرد.

**می‌توان تهدیدات آمریکا را به فرصت تبدیل کرد

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: یکی از راه‌حل‌ها این است که دولت اقدام به انعقاد قراردادهای دو جانبه با کشورهایی که با آمریکا دچار اختلافات و مشکلات اقتصادی هستند، کند. از سوی دیگر می‌توان بحث راه‌اندازی بورس نفت را مطرح کرد.

این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: به گفته مسئولان دولتی تولید فرآورده‌های نفتی ارزش افزوده بالایی برای کشور به همراه داشته و می‌تواند  باعث ایجاد اشتغال در کشور شود. همچنین سرمایه‌گذاری در این  بخش می‌تواند حربه‌های دشمنان برای تحریم نفت خام ایران را خنثی کند. محصولات پالایشگاه از جمله کالاهایی است که امکان فروش آنها به کشورهای همسایه به راحتی میسر است. 

**پیشنهاد راه‌اندازی بورس نفت

وی با اشاره به راه‌اندازی بورس نفت ادامه داد: در صورتی که حجم نقدینگی بالای کشور به سمت بورس نفتی به منظور  احداث پالایشگاه‌‌های تبدیل نفت خام به فر‌آورده‌های دیگر رود، نه تنها مشکل سرگردانی نقدینگی بلکه مشکل اشتغال جوانان که به یکی از معضلات امروز کشور تبدیل شده قابل حل است. 

عامری گفت: علت اینکه امروز  یک عده در دولت  اصرار دارند بگویند ریشه این مشکلات در تحریم‌های آمریکا خلاصه شده و بدون رابطه با آمریکا غیرقابل حل است، عدم رابطه دولت با  بدنه کارشناسان دانشگاهی و اقتصاددانان کشور  است.

**دولت از کارشناسان دانشگاهی و اقتصاددان‌ها کمک بگیرد

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی افزود: متاسفانه بعضی افراد در مجموعه دولت حضور دارند که تابعیت دوگانه  داشته  و  از ترس اینکه مشکلی برای خود و خانوادشان در خارج از کشور پیش آید،‌ به راحتی منافع کشور را قربانی منافع شخصی می‌کنند. 

عامری با اشاره به فرهنگ مصرف‌گرا که میراث دوران پهلوی و قاجار است، یادآور شد: ما کشوری داریم که میراث دوران طاغوت و پهلوی را یدک می‌کشد و ساختار مصرفی دارد.امروز با توجه به تحریم‌های خارجی و عدم ورود کالاهای خارجی به کشور، بهترین فرصت برای مسئولان است که  وابستگی به نفت و واردات کالاهای خارجی را به حداقل برسانند.