به گزارش پارس نیوز، 

این روزها دوباره اظهارنظرها درباره پیوستن ایران به FATF جنجال بسیاری را در فضای رسانه‌ای کشور میان نمایندگان موافق و مخالف این طرح در پی داشته است به‌گونه‌ای که برخی از نمایندگان از جمله حسینعلی حاجی دلیگانی از تلاش علی لاریجانی برای تصویب این طرح در مجلس خبر داده است.

نمایندگان مخالف بررسی این طرح در مجلس بر این باورند که بر اساس منافع ملی و آنچه مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مطرح فرمودند پیوستن به این طرح برخلاف مصالح و منافع ملی است و امکان نفوذ کشورهای خارجی در نظام بانکی و مالی کشورها و موارد متعدد دیگر را فراهم خواهد کرد. در گفت‌وگو با حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دلایل مخالفت نمایندگان مجلس شورای با پیوستن ایران به طرح FATF را جویا شدیم.

حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به بیان اینکه ضرورتی برای پیوستن ایران به گروه FATF احساس نمی‌شود تصریح کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از نمایندگان مطرح کردند ما خودمان می‌توانیم با ایجاد نظام‌هایی جامع و روشن در جهت مقابله با موضوعاتی چون پول‌شویی و ایجاد نظام مالی شفاف در کشور وارد عمل شویم از این رو نیازی نیست به گروهی که مفاد آن برخلاف مصالح ملی نظام جمهوری اسلامی ایران است بپیوندیم.

وی تصریح کرد: پیوستن به گروهی چون FATF برای ایران بدون شک زیان‌های بسیاری را در پی خواهد داشت چرا که ما به‌راحتی اجازه خواهیم تا کشورهای مختلف به‌خصوص آن‌هایی که با ایران خصومت و دشمنی دارند به حساب‌های مالی و پولی ما دسترسی داشته باشند.

نقوی حسینی با اشاره به اینکه گروه اقدام مالی مشترک در واقع یک محفل برای کشورهای غربی در جهت دسترسی به اطلاعات کشورهای دیگر است گفت: اعضای بلندمرتبه این گروه با طرح مباحثی چون مبارزه با پول‌شویی و تروریسم درصدند کسب اطلاع از وضعیت سایر کشورهای جهان هستند تا در جهت نحوه مقابله با آن‌ها وارد عمل شوند.

وی خاطرنشان کرد: پیوستن به این گروه بدون شک برای کشورمان که دشمنان بسیاری را در عرصه بین‌المللی دارد جز زیان سود دیگری را در پی نخواهد داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از رویکرد برخی از نمایندگان مجلس در قبال این طرح تأکید کرد: متأسفانه لابی‌های بسیاری در مجلس شورای اسلامی در جهت تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است که به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

وی تأکید کرد: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و مخالفت صریح ایشان با پیوستن ایران به گروه FATF انتظار بود این طرح از دستور کار مجلس و کمیسیون امنیت ملی خارج شود اما متأسفانه این مهم به اصرار برخی از دوستان بر ضرورت تصویب این طرح صورت نگرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: بدون شک با توجه به قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران به‌خصوص از بعد قانون‌گذاری وجود دارد نمایندگان مجلس می‌توانند در جهت ارائه یک طرح پیرامون مبارزه با پول‌شویی وارد و داشتن یک نظام جامع مالی وارد عمل شوند.

نقوی حسینی با انتقاد از رویکرد غرب گرایانه برخی از مسئولین تصریح کرد: متأسفانه علی‌رغم رویکردهایی که کشورها و بعضاً مقامات غربی علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند هنوز ما شاهدیم که ملاک‌ها و معیارهای غربی در شیوه و مسلک آن‌ها وجود دارد که این امر قطعاً با رویکردهای نظام به‌خصوص در حوزه منافع ملی در تضاد است.

وی تصریح کرد: امیدوارم با توجه به بیانات رهبر انقلاب و منافع و مصالح نظام نمایندگان با هوشیاری در جهت مخالفت با پیوستن ایران به ایران گروه وارد عمل شوند.