سید عباس عراقچی در همایش ایران پسابرجام که در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه خوشبختانه انتخابات تمام شده و قضاوت‌های سیاسی نسبت به برجام فروکش کرده، اظهار داشت: امروز می‌توان منصفانه و واقعی‌تر بررسی کرد و تمام جوانب برجام را به خوبی دید.

وی با اشاره به اینکه مردم همه فشارهای تهدید و تحریم را تحمل کردند تا زیر بار حرف زور نروند و ثابت کنند که انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست، افزود: به انرژی نیاز داریم ولی آنچه مهم بود، حق مسلم ماست که بر روی آن پافشاری می‌کردیم و در اصل دعوا ما با 6 کشور بر سر زیر بار حرف زور نرفتن و زیر سلطه غرب نرفتن بود.

وی ادامه داد: برنامه هسته‌ای را حتی برای یک روز هم تعطیل نکردیم، جنگ اراده‌ها بین ایران و 6 کشور صورت گرفت و بالاخره حرف ایران به نتیجه رسید، این 6 کشور بزرگ‌ترین قدرت‌های دنیا هستند که بالا‌تر از آن‌ها نداریم و سابقه ندارد که هر 6 کشور در یک جبهه متحد باشند ولی در موضوع ایران همه در یک جبهه واحد می‌خواستند که حق مردم را زیر پا بگذارند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 با اشاره به اینکه بعد از 12 سال مقاومت و مذاکره، ایران اراده‌اش را بر دیگری تحمیل کرد، ابراز داشت: قدرت‌ها از غنی سازی صفر و تعلیق، تعطیلی فردو، برچیدن کامل راکتور اراک و... دست برداشتند و اراده ایران به کرسی نشست.  

عراقچی با تاکید بر اینکه لغو 6 قطعنامه فصل 7 و یک قطعنامه عادی که حتی یک ساعت اجرا نشده بود، بی‌سابقه بود، گفت: سازمان ملل با قطعنامه جدید، غنی سازی ایران را به رسمیت شناخت و دیگر کشور‌ها را برای همکاری با ایران تشویق کرد.

وی با بیان اینکه قطعنامه‌ها بالا‌ترین سند بین المللی است که حتی با تعابیر سخیف هم از آن یاد کردیم، خاطر نشان کرد: قطعنامه‌ها را حتی یک ساعت اجرا نکردیم، در عین حال تحریم‌ها نیز برداشته شد، ضمن اینکه خودِ به رسمیت شناختن برنامه هسته‌ای ایران یک دستاورد بزرگی است.

معاون وزیر امور خارجه، با بیان اینکه همه تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای لغو یا متوقف شدند، ابراز داشت: در مقابل امتیازهایی که گرفتیم، اطمینان ایجاد کردیم که به سمت سلاح اتمی نرویم که این تنها دستاورد آن‌ها بوده، ضمن اینکه این امتیاز نیست و فتوای صریح رهبری مبنی بر حرام بودن استفاده و تولید سلاح هسته‌ای، چیزی که حرام است را به عنوان امتیاز به 6 قدرت دادیم!

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با 1+5، با اشاره به اینکه توانمندی ایران و مردم، 6 کشور را به پای میز مذاکره کشاند، تصریح کرد: اگر توانمندی دفاعی ما در حدی نبود که از حمله نظامی منصرف شوند، دلیلی برای مذاکره نداشت و این را مدیون نیروهای مسلح هستیم.

عراقچی، با تاکید بر اینکه اکنون با شرایط فعلی که توان بازدارندگی ایران در حد مطلوبی قرار دارد و هیچ کسی حتی فکر تهدید را هم به ذهن خود راه نمی‌دهد، اظهار داشت: فهمیدند که اگر تهدید کنند با تهدید متقابل مواجه می‌شوند و در صورت استفاده از گزینه نظامی، هزینه‌های سنگینی خواهند پرداخت.  

وی با اشاره به اینکه دشمنان از تحریم اقتصادی نیز نا‌امید شدند که مدیون تک تک مردم هستیم، خاطرنشان کرد: به مردم فشار زیادی وارد آمد ولی به زانو در نیامدند و به هر شکل مقاومت کردند، تحریم فلج کننده گذاشتند، هزینه ایجاد کرد ولی فلج نشد و مطمئن شدند که هرچقدر تحریم را ادامه دهند، کسی تسلیم نمی‌شود و بالاخره پای میز مذاکره آمدند.  

معاون وزیر امور خارجه، توانمندی علمی ما را در عرصه فناوری هسته‌ای به میزانی از پیشرفت رساند که از توقف آن نا‌امید شدند، افزود: مدیون خون دانشمندان شهید هستیم که از 20 سانتریفیوژ به 20 هزار رساندند، چرخه سوخت را کامل کردند و تکنولوژی آن را به دست آوردند، مشاهده کردند که اگر پیش نیایند و مذاکره نکنند و این دانش بسیار بالا‌تر از تصور آن‌ها برود و دیگر قابل مهار نخواهد بود.

وی افزود: توانمندی دیپلماسی نیز یکی از مواردی بود که داشته‌ها و توانمندی‌های ایران را در صحنه مذاکره بررسی کرد و اگر این دستاورد‌ها و توانایی‌ها نبود، دست ما در مذاکرات خالی بود چراکه حرف خالی خریداری ندارد.

عراقچی در ادامه با تاکید بر اینکه در مورد برنامه موشکی با کسی شوخی و سازش نداریم و با کسی مذاکره نمی‌کنیم گفت: با آزمایش موشکی برجام نقض نمی‌شود و غربی‌ها نیز اذعان کردند که قطعنامه نقض شده و برجام نقض نشده است.

وی با اشاره به اینکه برجام تا وقتی در سر جای خود است و منافع دارد که قدرت‌های درونی را حفظ کنیم، تصریح کرد: اگر قدرت‌های درونی توان دفاعی، توان علمی و مقاومت در برابر تحریم‌ها تضعیف شود، تضمینی برای ادامه برجام وجود ندارد، لذا تضمین اجرای برجام خود ما هستیم.

عراقچی با تاکید بر اینکه بیانات مقام معظم رهبری در جهت افزایش قدرت درونی، برای قدرتمند شدن ایران است، ابراز داشت: ایران اکنون قدرت بزرگ منطقه هستیم و اگر بخواهیم در سطح بین‌المللی قدرت شویم باید توانمندی درونی را تقویت کنیم.

معاون وزیر امور خارجه،‌ بعضی از منتقدین برجام از این تعبیر که «برجام معجزه نمی‌کند» استفاده می‌کنند ولی واقعیت همین است، تصریح کرد: برجام موانع را از سر راه بر می‌دارد و باید دونده بعد از باز شدن راه، بدود، همت و تلاش داشته و مطمئن هستم که بعد از تحریم، اقتصاد ما می‌تواند به سمت اقتصاد قدرتمند حرکت کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران در 1+5، با اشاره به اینکه 55 روز است که برجام اجرایی شده تصریح کرد: طرف‌های 1+5 به تعهدات خود عمل کردند، 12 قطعنامه شورای حکام و 7 قطعنامه شورای امنیت لغو شد، اتحادیه اروپا تصمیمات جدیدی در مورد تحریم‌ها گرفت و آمریکا تحریم‌های خود را لغو کرد و دستور توقف تحریم‌های کنگره را صادر کرد، بنابراین، روی کاغذ همه تحریم‌ها برداشته شدند و امیدواریم تاثیرات خود را به زودی و با تدریج نشان دهد.

وی با تاکید بر اینکه بازگشت به حالت قبل از تحریم‌ها، زمان‌بر است، افزود: برخی چالش های فنی وجود دارد که با رفع آن به موقعیت مطلوب خواهیم رسید.

عراقچی با اشاره به اینکه فروش نفت ایران قبل از تحریم‌ها، روزانه 2.5 میلیون بشکه بود که بعد از تحریم خریداران ما کاهش یافت و به یک میلیون بشکه رسید، خاطرنشان کرد: با توافق ژنو ادامه تحریم‌های نفتی و روند کاهش مشتریان متوقف شد، که اگر توافق ژنو نبود فروش نفت در کمتر از یکسال به صفر می‌رسید که با برجام همه تحریم‌های نفتی برداشته شد و همه مشتریانی که به دلیل تحریم از خریداری نفت ایران خودداری می‌کردند، می‌توانند خریداری کنند.

وی با بیان اینکه 26 دی توافق شد و ممکن نیست که در 27 دی میزان فروش روزانه را به 2.5 میلیون بشکه برسد، گفت: ما مشتریان خود را از دست داده‌ایم و باید بازاریابی کرده، مشتریان جدیدی را پیدا کنیم و پله پله فروش را افزایش دهیم که در 55 روز گذشته میزان فروش به 1 میلیون و 700 بشکه رسیده و تا یکسال آینده به 2.5 بشکه می‌رسانیم.

معاون وزیر امور خارجه،‌ با بیان مثال دیگری از روند تدریجی اثر بخشی برجام، با اشاره به اینکه «سوئیفت» یک سیستم ایمن برای انتقال پول است، گفت: در اثر تحریم، ایران از بهره برداری از سرویس سوئیفت محروم شد ولی در 26 دی تحریم سوئیفت برداشته شد، بنابراین بانکهایی که می خواهند از این سیستم استفاده کنند، باید دوباره درخواست داده و شرکت سوئیفت بررسی کند و از طرفی نیز که نرم افزار امنیتی سوئیفت آمریکایی است، باید این کشور مجوز لازم  را بدهد که این روند بیش از 4 هفته طول کشید و در زمان طی کردن این مراحل مرتب انتقاد می کردند.

عراقچی با بیان اینکه انتقال پول در دوران تحریم از طریق صرافی‌ها انجام می‌شد، اظهار داشت: در فضای فعلی، برخی از این صرافی‌ها که علاقه‌ای به برقراری سوئیفت ندارند، با ایجاد فضای رسانه ای در مورد وصل شدن و یا نشدن سوئیفت اظهار نظر می‌کنند که این موضوع به نفع کشور نیست.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران در 1+5، با بیان اینکه بعضی از تحریم‌ها برداشته نشده است، تصریح کرد: این تحریم ها به اسن حمایت از تروریست و نقض حقوق بشر و... است که از اول انقلاب مطرح شده است و تاکنون تداوم دارد و در طول مذاکرات هم گفته شد که باقی خواهند ماند.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه برای کسانی که می خواهند در ایران کار کنند هنوز اعتماد کامل برای امنیت سیاسی و اقتصادی سرمایه‌گذاری ایجاد نشده است، گفت: شرکت‌های خصوصی به بازار ایران اعتماد ندارند که باید با ایجاد رقابت در بازار، آنها از ترس از دست دادن بازار وارد شوند، ضمن اینکه هیئت‌های بسیاری نیز آمدند تا جنس خود را بفروشند که نظر ما، انتقال تکنولوژی به داخل کشور با سرمایه‌گذاری و اشتغال است.

وی با تاکید بر اینکه به اندازه 55 روز اجرای برجام پیشرفت خوبی داشتیم، خاطر نشان کرد: در این مدت 14 میلیارد دلار ارز وارد کشور شد، 13 تن طلای بلوکه شده آزاد شد و سوئیفت نیز کاملا برقرار شده ولی بعد از برقراری امنیت ارتباط بانکی با سوئیفت، بانک طرف مقابل تصمیم گیرنده برقراری یا عدم برقراری ارتباط است.

عراقچی در پایان، با اشاره به اینکه راکتور آب سنگین اراک را حفظ کردیم ولی با قلب جدید و پیشرفته تر،‌ بیان داشت: قضیه بتن را آمریکا با رسانه‌های خود برجسته کرد و متاسفانه در داخل نیز برخی در تله آن افتادند و آن را تکرار کردند، چرا که آمریکا در این قضیه که می‌خواست کلا برچیده شود ولی ما نپذیرفتیم، به شدت باخته بود ولی واقعیت این است که قلب قبلی راکتور که 10 کیلو پلوتونیوم تولید می‌کرد با قلب جدید و با تکنولوژی جدیدیتر 1 کیلو پلوتونیوم تولید خواهد کرد تا اطمینانی برای عدم تولید سلاح هسته‌ای باشد.

وی افزود: بتن ایده انرژی اتمی بود که به کلی تخریب نشود تا با تزریق بتن و از کار انداختن آن، به عنوان نخستین قلب ساخته ایران، به موزه سازمان انرژی اتمی منتقل شود، بنابراین، موضوع باقی ماندن و عدم تخریب راکتور آب سنگین اراک شاهکار مذاکرات بود که بالاخره پذیرفتند.

معاون وزیر امور خارجه، با تاکید بر اینکه هرچه جلوتر می‌رویم، دلواپسی‌ها نسبت به اجرای برجام کاهش می‌یابد، تصریح کرد: بزرگترین دلواپس خود ما بودیم چراکه از عمل طرف مقابل به تعهدات خود اطمینان نداشته و نداریم و سعی می کردیم در تمام طول مذاکرات، منافع ملی را به صورت حداکثری در برجام بگنجانیم.