به گزارش پارس نیوز، به عقیده نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به بحران‌های شدید اقتصادی در کشور و همچنین التهابات موجود در بازار ارز نوعی جنگ اقتصادی به راه افتاده است که هر یک از نمایندگان به اعتقاد خود ارائه راهکاری از سوی دولت،‌ مجلس و حتی مردم ضروری به نظر می‌رسد.

هرچند وکلای ملت بر این مسئله متفق‌القولند که برای برون رفت از شرایط کنونی اقتصادی کشور،‌ باید در تیم‌ اقتصادی دولت بازبینی صورت گرفته و تغییر اساسی صورت گیرد؛ اما خبرگزاری فارس طی سلسله مصاحبه‌هایی با محوریت «ارزیابی اقتصاد کشور و تبیین راهکارهایی برای برون رفت از بحران کنونی»‌ به سراغ وکلای ملت از طیف‌های مختلف سیاسی رفته و در این رابطه با آن‌ها گفت‌وگو کرد.

*عدم انعکاس اخبار برخورد با مفسدان اقتصادی تضعیف سرمایه اجتماعی است

یک اصلاح‌طلب مجلس بر این اعتقاد است که بسیاری از افراد راهکارهای مختلفی برای برون رفت از شرایط فعلی را ارائه دادم‌اند و در عین حال عنوان می‌کند که برای برون‌رفت از وضعیتی که اقتصاد ما درگیر آن است بسیاری راهکار ارائه و نظر داده‌اند اما آنچه که بیش از همه اهمیت دارد و امروز می‌تواند هر راهکاری را هم که در حوزه اقتصاد اتخاذ می‌شود، اثربخشی و کارآمدی آن را تضمین کند تقویت و اتخاذ اقداماتی است که می‌تواند سرمایه اجتماعی دولت و حاکمیت یک کشور را تقویت کند.


سید فرید موسوی همچنین مهم تر هر فعل و اقدامی که در راستای این تضعیف سرمایه اجتماعی اتفاق می‌افتد مانند رانت‌خواری‌های صورت گرفته و فسادهایی که اخبار آن همه روزه منتشر می‌شود،‌ انعکاس اخبار برخورد با آنها دانست و انتقاد کرد که این مسئله به درستی در جامعه منعکس نمی‌شود و این‌ها در واقع همان تضعیف سرمایه اجتماعی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همواره بر این باور است که به هر حال یکی از مواردی که وجود دارد  انرژی، توان و تلاشی است که توسط جوانان اتفاق می‌افتد، حال این جوان هر آنچه دارد از توان، انرژی، سواد و دارایی خود و خانواده خود را می‌گذارد و یک فعالیت اقتصادی را آغاز می‌کند به هر حال این فعالیت اقتصادی می‌تواند در کشور مفید باشد.

*رئیس سابق بانک مرکزی: بانک مرکزی امروز مستقل نیست/ تشریح راهکارهایی برای خروج از بحران ارزی

البته یک نماینده دیگر مجلس که اتفاقا در حوزه مسائل ارزی و بانکی درستی بر آتش دارد معتقد است یکی از راهکارهای اساسی در این بین این است که ما اختیارات مسائل ارزی و پولی را به خود بانک مرکزی بدهیم.

نباید یارانه مسافرت‌های تفریحی را پرداخت نکنیم؛‌ چرا ما باید برای حجاج که خود مستطیع هستند یارانه‌ پرداخت کنیم؟ این یارانه‌ها را باید برای بیماران کشور، دارو اختصاص دهیم.

او همواره در سخنانش تاکید دارد که بانک مرکزی ما امروز مستقل نیست و نتیجه این عدم استقلال را خدشه‌دار شدن بانک مرکزی و حوزه ارزی می‌داند که تصمیمات لازم را خود بانک مرکزی اخذ نمی‌کند.

محمود بهمنی در عین حال ضمن باور بر اینکه در صورتی که یکی از اصول اساسی ثبات سیاست‌های پولی، استقلال بانک مرکزی است،‌ بر این موضوع هم اشاره می‌کند که بانک مرکزی بهترین کارشناسان را دارد بنده در کشور کمتر دیده‌ام که کارشناسان بخش های مختلف مانند کارشناسان بانک مرکزی باشد.

رئیس سابق بانک مرکزی در اثنای سخنانش این نکته را هم یادآور می‌شود که اینکه ما در حوزه ارزی در خارج از بانک مرکزی تصمیم بگیریم که باید چه انجام دهیم و یا ارز را چگونه مدیریت و در این رابطه چگونه عمل کنیم یعنی قطعاً مشکل داریم.

*لاهوتی:‌ رئیس جمهور این روزها درباره اقتصاد بیشتر با مردم حرف بزند

اما یک نماینده مستقل مجلس یکی از چالش‌های اساسی کنونی را عدم حضور رئیس جمهور در مجلس و پاسخگو نبودن او درباره مسائل اقتصادی می‌داند.

سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس از این میئله هم انتقاد می‌کند که متأسفانه عده‌ای از نمایندگان به بحث سؤال از رئیس جمهور تمکین نکردند و سؤال از حد نصاب افتاد.

او با یادآوری این موضوع که در واقع سؤال ما برای پاسخگویی درباره بحران به وجود آمده اقتصادی در کشور بود که رئیس جمهور باید در این خصوص به نمایندگان توضیح می‌داد،‌ می‌گوید که متأسفانه سؤال نمایندگان از رئیس جمهور را بسیاری از نمایندگان جدی نمی‌گیرد البته در مجلس هشتم هم ما موضوع سؤال از رئیس جمهور را داشتیم  و عین همین فشار سؤال از روحانی در دولت احمدی‌نژاد وجود داشت.

این روزها آمریکایی‌ها قوی با ما وارد جنگ اقتصادی شده‌اند حال زمانی که رئیس جمهور آمریکا از آن طرف پیام می‌دهد نفت ایران را نخرید و یا مسائل دیگری را مطرح می‌کند چرا رئیس جمهور ما ساکت نشسته است.

 

مهرداد بائوج لاهوتی باز هم بر این مسئله انتقاد می‌کند که این چه فضایی است که نمایندگان به وجود آورده‌اند، به هر حال مجلس خانه ملت است و نمایندگان مجلس هم وکلای مردم هستند. بنابراین رئیس جمهور باید برای پاسخگویی درباره بحران به وجود آمده کشور پاسخگو باشد و دلایل و راهکار اساسی ارائه شود.

*سعیدی: ترمیم کابینه دولت یک ضرورت به شمار می‌رود/ مدیرانی با روحیه جهادی به کار گرفته شوند

همچنین یکی دیگر از نمایندگان اصولگرای مجلس عنوان می‌کند که در شرایط فعلی اقتصادی ایجاد ترمیم در کابینه و تغییر در وزرای اقتصادی دولت یک ضرورت است.

محمداسماعیل سعیدی در گفت‌وگوی خود همواره بر این مهم تاکید دارد که مشکلاتی که امروز در حوزه اقتصادی گریبانگیر کشور شده حاصل بی‌تدبیری و کم کاری مدیران است و اینگونه نیست که همه این مشکلات به خاطر تحریم‌های آمریکا و غرب باشد چرا که مشکلاتی در کشور ایجاد کردیم و امروز در میان این مشکلات گرفتار شده‌ایم.

وی ضمن اشاره به نکاتی همچون اینکه باید افرادی در شرایط فعلی در کابینه دولت به کار گرفته شوند که هم جوانتر باشند و هم برای شرایط فعلی برنامه داشته باشند،‌عقیده دارد شرایط امروز کشور مدیرانی را می‌خواهد که دارای روحیه جهادی باشند و بتوانند با درک شرایط برای حل مشکلات تصمیم بگیرند و این تصمیمات را اجرایی کنند و در این شرایط از حداقل امکانات حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند.

*ناصری نژاد:‌ ضعف مدیریت در دولت از مهمترین دلایل مشکلات اقتصادی کشور/ مدیریت آب وجود ندارد

در عین حال یکی از اعضای عضو فراکسیون روحانیت مجلس بیان می‌کند که مشکلات امروز کشور در حوزه اقتصادی مشکلات پیچیده‌ای شده و البته یکی از مهمترین عوامل آن را ضعف مدیریت در دولت می‌داند و بر این اساس کشور به بحران کشیده می‌شود. 

آقای روحانی به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار نه انگار که وضعیت اقتصادی کشور تا به این حد دچار مشکل شده ، خطر، خطر نظام، انقلاب و کشور است. 

 

حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد ضعف مفرطی که در دولت مشاهده می‌شود را یکی از دلایل عمده بحران در کشور برمی‌شمارد و همچنین تصریح می‌کند که دولت می‌توانست کار را به گونه‌ای مدیریت کند که امروز ما شاهد چنین وضعی نباشیم. 

او با ذکر مثالی عنوان می‌کند که در حوزه ارز از حدود یک سال پیش من و تعدادی از نمایندگان به وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی تذکر دادیم که این وضع در حال تبدیل شدن به بحران است کار را مدیریت کنید اما آنها گفتند مشکلی نیست و حل می‌شود و کار را به حال خود رها کردند.