به گزارش پارس نیوز، 

مراسم روز جهانی قدس از سوی کمپین سنگالی‌ها در دفاع از قدس و فلسطین با حضور جمع قابل توجهی از نمایندگان دولت از جمله فرستاده وزیر امور خارجه سنگال، اقشار مختلف جامعه مدنی، اقشار مذهبی از جمله نماینده رهبر طریقه مریدیه و هیأت‌های دیپلماتیک شامل سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران، سفرای مغرب، لبنان، کاردار سوریه، مالزی، نمایندگان سفارتخانه‌های فلسطین، ترکیه، مصر، موریتانی و تونس، در خانه مطبوعات داکار برگزار شد.

در ابتدای مراسم «شریف امبالو» رئیس کمپین سنگالی‌ها در دفاع از قدس و فلسطین و مسئول برگزار کننده این مراسم، به ابتکار امام راحل (ره) در بنیان نهادن روز جهانی قدس و نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حقوق مردم مظلوم فلسطین و دفاع از قدس به عنوان اولین قبله گاه و سرزمین مقدس مسلمانان اشاره کرد و خواستار حمایت جامعه اسلامی از قدس شریف و فلسطین شد.

عین‌الله قشقاوی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنرانی خود در این مراسم به حمایت دولت سنگال از آرمان فلسطین در چارچوب سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد.

وی با تاکید بر مسئله فلسطین به عنوان یکی از اصول ثابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تحولات اخیر از جمله اقدام غیرقانونی آمریکا در انتقال سفارتش به قدس و جنایات متعاقب آن را تقبیح کرد.

 قشقاوی در خصوص طرح ترامپ موسوم به معامله قرن توضیح داد و خروجی آن را در ضدیت کامل با حقوق مردم و آرمان فلسطین خواند.

 سفیر ایران به سیاست غلط برخی کشورهای منطقه در نزدیکی به رژیم صهیونیستی و تلاش برای خارج کردن مسئله فلسطین از محوریت جهان اسلام هشدار داد و بحران‌های موجود در منطقه را طراحی دشمنان برای تهی کردن ظرفیت امت اسلامی توصیف کرد و در پایان خواستار اتحاد فلسطینی‌ها و کنار گذاشتن اختلافات و  حمایت امت اسلامی و جامعه جهانی از آرمان فلسطین شد.

به گزارش فارس، سفیر مراکش نیز در سخنرانی خود به وضعیت نگران کننده فلسطین به ویژه پس از اقدام اخیر آمریکا اشاره کرد و این اقدام را بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت و اصول حقوق بین‌الملل خواند.

وی در ادامه به حمایت‌های کشورش از مردم فلسطین از جمله ارائه تسهیلات درمانی به مجروحان آن کشور اشاره کرد و خواستار حمایت جامعه جهانی از تشکیل دولت فلسطین با مرکزیت قدس شد.

نماینده وزیر خارجه سنگال نیز ضمن تقدیر از برگزارکنندگان مراسم روز قدس، مسئله فلسطین را از دغدغه‌های دولت سنگال برشمرد.

وی به سخنرانی اخیر رئیس جمهور سنگال در نشست کومیاک (کمیته فرهنگی و اطلاع رسانی سازمان همکاری اسلامی) در خصوص حمایت از آرمان فلسطین و محکومیت اقدام آمریکا در انتقال سفارت به قدس اشاره کرد.

در ادامه، اساتید دانشگاه و چهره‌های مذهبی نیز با ارائه سخنرانی بر حمایت قاطع از آرمان فلسطین تاکید کردند.