به گزارش پارس نیوز، 

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در گفتگوی اختصاصی با نشریه ایتالیایی به تشریح مسائل مختلف منطقه‌ای و بین المللی پرداخت.

کمال خرازی، وزیر سابق امور خارجه و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در گفتگوی اختصاصی با نشریه ایتالیایی ایل مانیفستو با اشاره به  لفاظی رژیم اسرائیل ضد ایران تصریح کرد: آن‌ها به خوبی می‌دانند که اگر علیه منافع ایران اقدام کنند، پاسخ لازم را می‌گیرند. پس از حمله به پایگاه تی فور پاسخ آن را با پرتاب ده‌ها موشک به سوی بلندی‌های جولان گرفتند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفتگو با این نشریه ایتالیایی تاکید کرد: اگر مانند سال ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی به خاک لبنان تجاوز کند، حزب الله کاملا آماده است تا پاسخ مناسبی به آن دهد.

او در پاسخ به این سئوال که ترامپ با کیم جونگ اون که بمب اتمی دارد وارد مذاکره شده است. شاید با شما نیز وارد مذاکره شود، گفت: این ما هستیم که حاضر به مذاکره با آمریکا نیستیم. دلیل آن هم روشن است، چرا که ما مذاکره با آمریکا را تجربه کردیم و نتیجه آن را نیز دیدیم.  

خرازی افزود: آمریکا با نقض تمامی قوانین بین المللی به صورت یک جانبه از برجام خارج شد. ایران بر اساس تمامی گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهدات خود در قالب توافق هسته‌ای پایبند است. ما هیچ اعتمادی به آمریکا نداریم و چشم اندازی در مورد تغییر رفتار آمریکا در قبال ایران وجود ندارد.

او در خصوص تاثیر فشار‌های عربستان و رژیم اسرائیل بر مواضع ضدایرانی آمریکا هم گفت: آمریکا باید به افکار عمومی جهان پاسخ بدهد که در حالیکه عربستان و رژیم اسرائیل از حمایت واشنگتن برخوردار هستند و آخرین تجهیزات نظامی را در اختیار دارند چرا ایران به عنوان یک کشور مستقل حق ندارد از تجهیزات نظامی مانند موشک برای دفاع از خود برخوردار باشد.

او ادامه داد: ترامپ همواره گفته است که بهره برداری از منابع مالی عربستان یکی از اهداف سیاسی و اقتصادی آمریکاست و حمایت از رژیم اسرائیل نیز در سرلوحه سیاست خارجی آمریکا قرار دارد و تعیین کننده خط مشی آن می‌باشد. البته چنین عملکردی پیش از هر چیز اعتبار خود آمریکا را قربانی می‌کند.  

خرازی با بیان اینکه عربستان بویی از دموکراسی نبرده و عامل اصلی حمایت از داعش و تروریست‌ها در سوریه است و امروز در یمن به عنوان کشور کودک کش معروف است، گفت: رژیم اسرائیل انواع ظلم و کشتار را علیه فلسطینی‌ها روا می‌دارد و خانه و کاشانه آن‌ها را غصب کرده است. در برابر این‌ها ایران قرار دارد که با مقابله با تروریسم و به ویژه داعش در سوریه نشان داد که سیاست مبارزه با تروریسم از اهداف اصلی سیاست خارجی آن است.

خرازی در پاسخ به این سئوال که آیا برای مذاکره با آمریکا باید مانند کیم جونگ اون بمب اتمی داشت؟، تصریح کرد: بحث بمب اتمی نیست، بلکه بحث قدرت است که می‌تواند قدرت نظامی باشد، قدرت عقیدتی باشد و یا قدرت مقاومت باشد. ایران هیچگاه تسلیم فشار‌های آمریکا نخواهد شد. مقاومت ایران در برابر قلدرمآبی آمریکا در دفاع از استقلال و عزت و حاکمیت ماست که این، آمریکا را عصبانی کرده است.  

نشریه ایل مانیفستو در ادامه در خصوص مواضع ترکیه در قبال سوریه از خرازی سئوال کرد.  

خرازی در این باره با بیان اینکه ما به نتایج گفتگو‌های آستانه اعتماد داریم، گفت: شاهد تغییراتی در سیاست ترکیه در قبال گروه‌های تروریستی بوده ایم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان در پاسخ به اینکه تاثیر تحریم‌های آمریکا بر روابط ایران و اروپا چه اندازه است؟، تاکید کرد: تحریم‌های آمریکا فقط علیه ایران نیست بلکه علیه همه دنیا از جمله اروپاست. این تحریم‌های یک جانبه که نشانه‌ای از قلدرمآبی آمریکاست به منافع همه کشور‌ها ضرر می‌رساند. آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای عملأ از قوانین بین المللی و از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تخلف کرده و تنها راه مقابله با تحریم‌ها، مقاومت در برابر آمریکاست.