به گزارش پارس نیوز، داگ باندو پژوهش گر انستیتو کاتو و دستیار ویژه رونالد ریگان رییس جمهور سابق آمریکا، با انتشار یادداشتی در وب سایت آمریکایی اورنج کانتی رجیستر (Orange county register) به انتقاد از سیاست های آمریکا در قبال ایران پرداخته است.


در این یادداشت که تحت عنوان "وسواس دیوانه وار و خطرناک واشنگتن درباره ایران" منتشر شده است، می خوانیم:
«گویا ترامپ یک شب هم بدون نگرانی نسبت به ایرانی نمی خوابد؛ چرا او تا این حد از تهران هراسناک است؟

 

حقیقت آن است که ادعاهای مطرح شده درباره تروریست بودن ایران صحیح نیست و مردم آمریکا نیز چنین درکی دارند. تهران، آمریکایی ها را هدف قرار نداده است و حتی به اسرائیلی ها نیز حمله نکرده و آن حملاتی که در سال های اخیر وجود داشته نیز برای تلافی ترور دانشمندان هسته ای این کشور بوده است.


از سوی دیگر، واشنگتن درباره حمایت ایران از حزب الله و حماس شکایت می کند؛ البته برای ما بهتر است که ایران حمایت خود از این گروه ها را به پایان برساند اما حقیقت آن است که آمریکا نیز دائما در امور دیگر کشورها دخالت می کند؛ از سوی دیگر اگر سخن از سرکوب و خشونت باشد، عربستان سعودی به مراتب از ایران بدتر است.

 

ما نیاز داریم که سیاست های آمریکا در رابطه با خاورمیانه را به خوبی بررسی کرده و بازنگری نماییم؛ آمریکا در سال 1953 با حمایت از کودتا در ایران به برکناری محمد مصدق، نخست وزیر منتخب مردم ایران کمک کرده و شاه ایران با پشتیبانی آمریکا، یک حکومت پلیسی شریر را ایجاد کرد و در پی آن بسیاری از مردم ایران که با شاه این کشور دشمنی داشتند، به دشمنان آمریکا تبدیل شدند و در نهایت او را سرنگون کردند.

 

واشنگتن پس از آن نیز از صدام حسین در حمله عراق به ایران حمایت کرد و از آن زمان نیز آمریکا ایران را به حمله نظامی تهدید کرده، تحریم های اقتصادی به ایران تحمیل کرده، حملات سایبری علیه ایران انجام داده، دشمنان ایران در حاشیه خلیج [فارس] را تسلیح کرده و به دنبال سرنگونی تنها متحد نزدیک ایران یعنی سوریه بوده است.

 

اوج ناتوانی آمریکا در درک اشتباهاتش جایی به نمایش گذاشته می شود که ایران را به خاطر حملات تروریستی که توسط گروه های دیگر انجام شده است، محکوم می سازد.

 

اخیرا گروهی از طرف 80 خانواده قربانیان حمله به پایگاه آمریکا در بیروت در سال 1983 از ایران شکایت کرده اند و دادگاه نیز ایران را به پرداخت 920 میلیون دلار به آنها محکوم کرده است.

 

کوهن و گروهی دیگر از مقامات آمریکایی، حزب الله را در این رابطه محکوم کرده اند و شاکیان این پرونده مدعی هستند حزب الله به عنوان نماینده ایران این اقدام را انجام داده است. اما اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم، دولت آمریکا که در آن زمان تحت مدیریت پرزیدنت رونالد ریگان بوده و من نیز برای آن دولت کار می کردم، مسئولیت اصلی مرگ سربازان آمریکایی را به عهده دارد چرا که او نیروهای آمریکایی را به جنگ داخلی کشوری دیگر وارد کرده بود.
حقیقت آن است که حزب الله لبنان در زمان وقوع این بمب گذاری هنوز به وجود نیامده بوده است و مشکل بزرگتر این است که بمب گذاری مذکور نه یک اقدام تروریستی بلکه یک اقدام جنگی در پاسخ به مدخله نظامی آمریکا بوده است.

 

در آن زمان آمریکا به عنوان محافظ صلح در لبنان مداخله کرده بود در حالی که صلحی در لبنان وجود نداشت که آمریکا حامی آن باشد؛ در واقع خود آمریکا نیز به یکی از طرف های متخاصم تبدیل شده بود.

 

اگر ایران بازیگری متخاصم و بدخواه در منطقه است، چرا واشنگتن به دیگر بازیگران متخاصم توجهی نداشته و تنها ایران را مورد توجه قرار می دهد؟ واشنگتن باید سیاستی متعادل را نسبت به خاورمیانه در پیش گیرد و از اشتباهات جدی گذشته که بسیار هم هستند، درس بگیرد.»