به گزارش پارس نیوز، 

حالا چندماهی است از قیل و قال بسته شدن پرونده تلگرام می‌گذرد و رفتار دوگانه دولت در این میان جای تعجب دارد. دولتی که یکی از دستاوردهای جدی خود را گسترش فضای مجازی می‌داند، اما عملکرد وی در این چندساله نشان داده است که دولت بیشتر تمایل دارد عرصه فضای مجازی را به پیامرسان‌هایی بسپرد که بومی نیستند و حتی نمی‌توان نظارتی بر آن‌ها داشت.

دو ماه پیش بود که دولت در دستوری فعالیت اعضای دولتی خود را در تلگرام ممنوع کرد و روحانی و جهانگیری نیز به عنوان پیشقراولان این طرح از کانال‌های خود خارج شدند اما شواهد و قرائن نشان داده است که اگرچه در ظاهر همه با تلگرام مخالفت کردند اما نه تنها دولتی‌ها دل از تلگرام نکندند بلکه حضور موثری از کانال‌های دولتی در پیامرسان‌های بومی دیده نمی‌شود.

اما این بخشی از ماجراست و باز بودن تلگرام طلایی که دولتی‌ها نیز به حمایت از آن معترف هستند، نشان می‌دهد دولت اساسا اعتقادی به بومی شدن فضای مجازی ندارد و از این مساله نیز تنها برای بازی با افکار عمومی جامعه بهره برده است. اتفاقی که با اظهارات دولتی‌ها در این زمینه مغایرت دارد و به نظر می‌رسد دولت با این مساله برخورد فرمایشی دارد تا اینکه بخواهد کار جدی در این زمینه انجام دهد.

از جمله شخصیت‌های دولتی که هنوز تلگرام را خانه اول خود در فضای مجازی می‌دانند می‌توان به فعالیت حسام الدین آشنا ، شهیندخت مولاوردی، معصومه ابتکار و عباس آخوندی  اشاره کرد

 

حالا مدت‌هاست که از خروج بسیاری از خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی از تلگرام می‌گذرد و عدم حمایت دولت از پیامرسان‌های داخلی زمینه را برای بازگشت به تلگرام فراهم کرده است اتفاقی که درباره برخی شخصیت‌های دولت نیز صادق است و آنان همچنان حضور فعالی در تلگرام دارند.

از  جمله شخصیت‌های دولتی که هنوز تلگرام را خانه اول خود در فضای مجازی می‌دانند می‌توان به فعالیت حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور ، شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی،  معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده وعباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد، هرچند شنیده‌ها حاکی از آن است که باقی تدبیر و امیدی‌ها نیز با شماره‌های غیر رسمی خود در تلگرام حضور دارند و اتفاق خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

این اتفاقات در حالی صورت گرفته است که 29 فروردین ماه سال جاری بود که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور پس از جلسه هیات دولت در  جمع خبرنگاران از خداحافظی اعضای کابینه از تلگرام خبر داد و اعلام کرد «اعضای دولت فعالیت‌هایشان را به شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی منتقل می‌کنند».

واعظی که پیش از این مسئولیت وزارت ارتباطات را نیز بر عهده داشته است، در ادامه سخنان خود منع حضور دولتی‌ها در تلگرام را به سال 93 مربوط دانست و تصریح کرد در سال 93 دستورالعملی را به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ کردیم که هیچ فعالیت دولتی نباید در پیام‌رسان‌های خارجی انجام شود.

اظهارات واعظی در کنار حضور موثردولتی‌ها در تلگرام نشان می‌دهد دولت به اظهارات خود چندان اهتمامی ندارد و رفتار دوگانه تلگرام بیشتری بازی سیاسی است که عملا دستاوردی برای مردم به همراه نخواهد داشت و حراج اطلاعات کاربران ایرانی بر روی دامنه‌های خارجی کمترین دستاورد تلگرام بازی دولت خواهد بود.