به گزارش پارس نیوز، 

این روزها داد مردم از گرانی‌ها بلند شده و کالایی نیست که در دولت یازدهم قیمت آن بالا نرفته باشد. انگار همین دیروز بود که روحانی در سخان انتخاباتی خود در سال 92 اعلام کرد که دولت نباید اجازه دهد قیمت اجناس به طور مداوم نوسان داشته باشد و حتی در جایی دیگر التهابات بازار ارز و طلا را در دولت دهم زیر سوال برد و اینکه در آن دوره قیمت طلا و سکه ساعتی بالا می‌رفت را ناشی از سیاست‌های غلط اقتصادی دولت احمدی‌نژاد دانست.

زمان گذشت و حالا که پنج سال از دولت روحانی گذشته است، روحانی با همان سیاست اقتصادی که احمدی نژاد در دو دولت خود آن را کار گرفت عمل کرده و به جای آن که قیمت ارز را آرام آرام و به دست بازار بسپرد، اجازه افزایش آن را در چهارسال اول دولت خود نداد و حالا که دیگر نیازی به رضایت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد، التهابات ارزی را به حال خود رها کرده است و این مردم هستند که باید فشار اقتصادی سیاست‌های دولت اعتدال و کلید را تحمل کنند.

در این شرایط در حالی که مردم از وضعیت موجود ناراضی بوده و انتظار داشتند تا دولت فکر اساسی برای ساماندهی وضعیت اقتصادی انجام دهد، تدبیر و امیدی‌ها نرخ ارز را به طور ثابت به رقم 4200 تومانی رساندند، رقمی که عملا در بازار یافت نمی‌شود و بیشتر رانتی در دست آقازاده‌هایی است که دسترسی‌های بیشتری به ارز دولتی دارند و این مساله در صورت تداوم خود موجب افزایش بی رویه وارداتی خواهد شد که در نتیجه خود تولیدات ایرانی را به کام مرگ می‌کشاند و موجب فلج شدن اقتصاد کشور می‌شود.

حالا که چند ماه از 4200 تومان شدن نرخ ارز می‌گذرد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد تغییری در بازار صورت نگرفته است، دولتی‌ها روز گذشته در جلسه‌ای به ساماندهی بازار و نوسانات اخیر در قیمت کالاهای مورد نیاز مردم پرداختند.

 آقای رئیس‌جمهور در این جلسه مجددا به مردم اطمینان داد که مردم مطمئن باشند که تولید یا تأمین کالاهای مورد نیاز جامعه و حل هرگونه مشکل بخش‌های تولیدی در این عرصه اولویت دولت است، وعده‌ای توخالی که پیش از این درباره عدم نگرانی مردم از نرخ ارز هم از سوی روحانی داده شده بود ولی نه تنها مساله بهتر نشد که اوضاع هر روز بدتر از قبل شد.

روحانی با همان سیاست اقتصادی که احمدی نژاد در دو دولت خود آن را کار گرفت عمل کرده و به جای آن که قیمت ارز را آرام آرام و به دست بازار بسپرد، اجازه افزایش آن را در چهارسال اول دولت خود نداد و حالا آن را رها کرده است

وی در این جلسه با اشاره به اینکه مبنای افزایش قیمت کالاها و خدمات نباید فراتر از نرخ تورم باشد، تصریح کرد: «پذیرفتنی نیست که افرادی از دولت ارز 4200تومانی بگیرند و با سودجویی در بازار با قیمت بالا و اجحاف به مردم بفروشند.»

در این میان اگرچه آقای رئیس‌جمهور بارها به تورم تک رقمی در کشور اشاره کرده است اما به نظر می‌رسد گویی ایشان از وضعیت مردم چندان اطلاع دقیقی ندارند و تورم کمرشکن موجب شده است تا شرایط اقتصادی برای مردم سخت شده و فشارهای بسیاری را به آنان وارد کند.

هرچند اگر دستگاه‌های نظارتی برخورد جدی‌تری را با محتکران کالا و گرانفروشان داشتند، اکنون با چنین وضعیتی روبرو نبودیم، ضعفی که دولت نیز خود به آن معترف است و روحانی در اظهارات خود اعلام کرد که دولت اجازه سوء‌استفاده در بازار کالاهای مورد نیاز مردم را نخواهد داد و اگر کسانی به‌فکر سود باد‌آورده هستند، باید آماده برخورد مالیاتی قاطع باشند. اقدامی که اگر به طور جدی برای انجام آن پیگیری شود، می‌تواند دستاوردهای گسترده‌ای را برای کشور به همراه داشته باشد و این وضعیت آشفته بازار را سامان بخشد.