image (1) 

 امیر جعفری

 


تاریخ شکل‌گیری رسمی رژیم صهیونیستی از سال 1948 م، همراه با جنایت، توطئه، نسل‌کشی و غصب سرزمین فلسطین بود و این جنایات تا به امروز نیز به روش‌های مختلفی ادامه پیداکرده است. به‌طورکلی تاریخ صهیونیسم با توطئه و جنایت علیه بشریت گره‌خورده و مسلمانان فلسطین قربانیان اصلی آن در تاریخ معاصر هستند. ایران اسلامی از زمان پیروزی انقلاب، دست اسرائیل را از ایران قطع کرد و برای دفاع از مظلومین فلسطینی در مقابل این پدیده جهان خوار قرار گرفت. رهبر کبیر انقلاب پیش از انقلاب نیز بارها بر ضرورت مبارزه با اسرائیل تأکید می‌کردند. ایشان در بیانیه‌ای در شهریور 1343 در مخالفت با ارتباط شاه با اسرائیل اعلام می‌کنند: «من متأسفم از اینکه در مملکت اسلام برخلاف قانون اساسی اوراق ضاله مخالف با نص قرآن و ضروریات دین مقدس نشر می‌شود، و دولت‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند.»(صحیفه امام، ج 1، ص: 261 و 262)

جایگاه رژیم صهیونیستی در بیانات رهبری

باید به این نکته توجه داشت، رژیم صهیونیستی، صهیونیسم و جنایت‌های اسرائیل، در اکثر بیانات رهبر معظم انقلاب مطرح‌شده و یکی از دغدغه‌های اساسی ایشان درراه مبارزه و حمایت از حقوق فلسطینیان بوده است. رهبر معظم انقلاب، سیاست‌های استعماری انگلستان را یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری رژیم صهیونیستی می‌دانند. ایشان در خطبه‌های نماز جمعه خاطرنشان می‌سازند: «اساساً تشکیل دولت یهودی - یا به تعبیر درست‌تر، دولت صهیونیست - در این نقطه از دنیای اسلام، با یک هدفِ بلندمدت استکباری به وجود آمد.» (25/9/1379)

زمانی که اعراب از پیروزی در جنگ با رژیم صهیونیستی ناامید شدند، دولت‌های عرب و سازمان‌های بین‌المللی، مسیر مذاکرات صلح را پیش گرفتند، اما مسئله اصلی یعنی مقاومت مردم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی همچنان لاینحل باقی ماند و چندین دهه مذاکره برای پایان مقاومت فلسطین با شجاعت و ایثار آزادی خواهان فلسطینی بی‌نتیجه مانده است. رهبر معظم انقلاب نیز با اشاره به دو روش سازش و مقاومت، در سخنانی در مراسم گشایش کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین می‌فرمایند: «آن زمان در مورد نحوه برخورد با اسرائیل، همواره دو روش مطرح می‌شد: مقابله نظامی ارتش‌های عرب با اسرائیل - که گفته می‌شد همه تجربه‌ها در آن با شکست مواجه شده است - و روش سازش که منجر به تحقّق خواسته‌های اسرائیل از طُرق مسالمت‌آمیز می‌گردید و درازای عقب‌نشینی از بخشی از اراضی اشغال‌شده، عدم رشد توان نظامی کشورهای عربی را تضمین می‌کرد؛ نظیر آنچه که در کمپ دیوید شاهد آن بودیم. در آن روزها، الگوی مقاومت مطرح نبود و گفته می‌شد از پذیرش عمومی برخوردار نیست؛ اما اینک یک الگوی موفّق پیش روی ماست که توانست برای نخستین بار سرزمین‌های اشغال‌شده را بدون دادن هرگونه امتیازی به اسرائیل، آزاد کند و مانع از تحقّق خواسته رژیم صهیونیستی در به‌جای گذاشتن پرچم خود در پایتخت این کشور عربی - یعنی لبنان – گردد.»(4/2/1380)

مسئله دردناک این است که درحالی‌که جنایت‌های ضد بشری رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین و مردم منطقه ادامه دارد اما بااین‌وجود کشورهای عرب منطقه بدون توجه به این تجاوزات با رژیم صهیونیستی در ارتباط هستند و سازمانی مانند سازمان کنفرانس اسلامی نیز اهرام اجرایی مناسبی برای اتخاذ تصمیمات واحد علیه اسرائیل ندارد. رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه وحشیگری‌های رژیم صهیونیستی را علیه فلسطینی‌ها برمی شمرند: «بعد از گذشت شصت‌وپنج سال از اشغال رسمی فلسطین، هنوز ظلم و جور و اجحاف به آن ملت مظلوم به‌طور روزانه ادامه دارد؛ تخریب خانه‌ها، دستگیر کردن بی‌گناهان، جدا کردن فرزندان از پدران و مادران، انباشتن زندان‌ها از کسانی که بدون گناه در زندان‌اند یا دوران محکومیت زندانی خود را سپری کردند؛ و دردناک اینکه قدرت‌های مسلط غرب هم از آن جنایتکاران با همهٔ وجود حمایت می‌کنند. این‌یکی از مصیبت‌های دنیای امروز کنونی است که از یک ظلم آشکار که مرکّب است از ده‌ها و بلکه صدها ظلم به‌طور متراکم، کسانی حمایت می‌کنند که ادعای طرفداری از حقوق بشر، از دموکراسی و ازاین‌گونه شعارهای زیبا و رنگین بر زبان‌دارند، اما در عمل از جنایتکاران حمایت می‌کنند! ... ما معتقدیم دنیای اسلام باید از انگیزهٔ خود در مسئلهٔ فلسطین لحظه‌ای کوتاه نیاید و عمل غاصبانهٔ گرگ‌های درندهٔ صهیونیست و حامیان بین‌المللی آن‌ها را محکوم کند. (18/5/1392)

حمایت از نابودی رژیم صهیونیستی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، الگوی مبارزاتی با رژیم صهیونیستی دچار تحولات عمیقی شد و با شکل‌گیری عناصر مقاوم در سرزمین‌های اشغالی و لبنان، اسرائیل در مقابل نیروهایی قرار گرفتند که اهل سازش نبوده و برای آزادی سرزمین غضب شده، تنها راه را مبارزه و مقابله با تجاوزات اسرائیل تنظیم کردند. رهبر معظم انقلاب نیز همواره مبارزه علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین را در اکثر بیانات خود مورد تأکید قرار داده‌اند و به‌صورت صریح عنوان داشته‌اند که هر کس در هر نقطه‌ای از جهان علیه اسرائیل مبارزه کند، موردحمایت جمهوری اسلامی ایران است. رهبر انقلاب در بیاناتی این موضع را این‌گونه عنوان می‌دارند: «رژیم صهیونیستی حقیقتاً غده سرطانی است در این منطقه و باید قطع شود و قطع خواهد شد...از هرکس با اسرائیل مبارزه کند حمایت می‌کنیم و از اعلام این حمایت، ابایی نداریم. در جنگ 33 روزه و جنگ 22 روزه علیه اسرائیل، کمک کردیم.» (2/2/1392)

امام خمینی (ره) موضع ایران را در مقابل رژیم صهیونیستی به‌وضوح مشخص کردند و این رویکرد توسط جانشین به‌حق ایشان، آیت‌الله خامنه‌ای نیز دنبال می‌شود. راه‌حلی که ایران ارائه می‌دهد، نابودی رژیم صهیونیستی است. رهبر انقلاب این رویکرد را با جزئیات موشکافی کرده‌اند و در مقاطع مختلف نیز بیان کرده‌اند: «...این ۶۶ سال، به‌عنوان یک نظام سیاسی هر کار توانستند انجام دادند و هر خشونتی که به ذهن می‌گنجید که یک دولت می‌تواند نسبت به یک مردمی انجام بدهد، این‌ها انجام دادند؛ هیچ ابایی هم ندارند؛ این واقعیت رژیم صهیونیستی است؛ علاجی هم ندارد جز از بین رفتن این رژیم. از بین رفتن رژیم صهیونیستی هم به‌هیچ‌وجه به معنای قتل‌عام کردن مردم یهودی در آن منطقه نیست؛ یعنی این منطقی که امام بزرگوار مطرح کردند که «اسرائیل باید از بین برود»، یک منطق انسانی است؛ ما سازوکار عملی آن را هم به دنیا ارائه کردیم، که کسی هم نتوانست هیچ ایراد منطقی بگیرد. ما گفتیم از این مردمی که در این منطقه زندگی می‌کنند و اهل اینجا هستند و متعلق به خود اینجا هستند، یک نظرسنجی و نظرخواهی بشود؛ یعنی یک رفراندمی انجام بگیرد، رژیم حاکم بر این منطقه را رفراندوم معین کند، مردم معین کنند؛ معنای از بین رفتن رژیم صهیونیستی یعنی این؛ سازوکار آن این است..» (بیانات در دیدار دانشجویان: 1/5/1393)

ایشان همچنین در دورانی که رژیم صهیونیستی همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد، راهکار ارائه کردند و مقاومت در مقابل این رژیم را تا لحظه نابودی، بهترین راه می‌دانند: «اگر ان‌شاءالله آن روز فرارسید و نابود شد، که چه‌بهتر؛ [اما] تا وقتی‌که این رژیم جعلی سرِپا است و نابود نشده است، علاج چیست؟ علاج، مقاومت قاطع و مسلحانهٔ در مقابل این رژیم است؛ در مقابلهٔ با رژیم صهیونیستی، باید از سوی فلسطینی‌ها دست قدرت نشان داده بشود.» (بیانات در دیدار دانشجویان: 1/5/1393)

اما یکی از مهم‌ترین و دردناک‌ترین (برای صهیونست ها) اظهارات رهبر معظم انقلاب درباره رژیم صهیونیستی، نابودی اسرائیل در 25 سال آینده بود. دلایل متعددی برای پایان کابوس اسرائیل در منطقه در دهه‌های آینده وجود دارد. این رژیم همچنان برای یکی از مهم‌ترین عناصر حیاتی یک کشور یعنی بقاء در چالش به سر می‌برد. رژیمی که بدون هیچ مشروعیتی در تاریخ معاصر شکل‌گرفته و باوجود افسانه‌سازی‌ها نتوانسته کشوری باثبات و دارای آینده روشن تأسیس کند. مسائل و معضلات عدیده‌ای چون مقاومت جانانه نیروهای مقاومت در فلسطین و لبنان، شکاف‌های قومی – مذهبی، مهاجرت معکوس یهودیان، چالش‌های نظامی – امنیتی، وابستگی اقتصادی، رژیم همیشه مسلح، شکل‌گیری هسته‌های جدید مقاومت در منطقه، بازنگری اروپا در روابط با اسرائیل، ظهور امواج جدید بیداری اسلامی و ده‌ها دلیل دیگر، باعث شده‌اند تا در دورنمای بقاء اسرائیل، پیش‌بینی مبنی بر نابودی آن صورت گیرد. مقام معظم رهبری در سال 94 و در زمان به ثمر رسیدن مذاکرات هسته‌ای، نسبت به گستاخی مقامات صهیونیستی درباره ایران پاسخ کوبنده و آینده نگرانه ای دادند و نابودی این رژیم را در دهه‌های آینده مسلم دانستند: «بعد از اتمام این مذاکرات هسته‌ای، شنیدم صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی گفتند فعلاً با این مذاکراتی که شد، تا ۲۵ سال از دغدغهٔ ایران آسوده‌ایم؛ بعد از ۲۵ سال فکرش را می‌کنیم. بنده در جواب عرض می‌کنم اولاً شما ۲۵ سال آینده را نخواهید دید. ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت.» (18/6/1394)