upload_3530942555892535669 

  محمد خجسته

 


حوزه و روحانیت از ابتدای مشروطه تاکنون از جایگاه ارزشمند و قابل توجه‌ای برخوردار بوده است. روحانیت به عنوان شکل دهند و رهبر جریان مشروطیت در آن دوره مسئولیت هدایت و راهبری جامعه را داشته است. همچنین پس از آن و در هنگامه‌ی شکل‌گیری انقلاب مردمی ایران در سال 57 روحانیت هزینه‌های بسیاری را تحمل کرد و امام خمینی«ره» به عنوان رهبر انقلاب اسلامی توانست ثمره خون‌های ریخته شده را به نتیجه رسانده و حکومت اسلامی را در ایران پساپهلوی برقرار کرد.

در طول این 4دهه که از عمر انقلاب اسلامی گذشته است دشمنان ایران و اسلام به اشکال متفاوت سعی بر آن داشته‌اند که از رسیدن جامعه اسلامی به آرمان‌های انقلاب آیت الله خمینی جلوگیری کنند و با فشارهای گسترده سیاسی و اقتصادی به مردم ایران، نظام سیاسی موجود را وادار به عقب‌نشینی کرده و بعد از استحاله حاکمیت بحث تغییر نظام سیاسی را دنبال کند.

یکی از محورهای که دشمنان در طول این سالها به دنبال آن بودند بحث نفوذ در حوزه‌های علمیه و تغییر رفتار و و عملکرد روحانیون بوده است. از جمله برنامه‌های مهم این محور پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای و غیر اصلی مردم توسط سخنرانان و عالمان دینی است. این مورد که باهشدارهای جدی رهبر معظم انقلاب نیز همراه بوده است در این سال‌ها توسط برخی رسانه‌های خارج نشین و ضدانقلاب دنبال می‌شود.

برای مثال رسانه‌ای همچون بی‌بی‌سی و یا آمدنیوز با پرداختن به رفتارها و سخنان عجیب برخی افراد روحانی به دنبال آن هستند که مردم ایران را به نهاد دین، مرجعیت، حوزه و در راس آن اسلام ناب بدبین کرده تا مردم به حاکمیت اسلامی پشت کنند و آنها بتوانند به راحتی و بدون هیچ دخالتی بحث تغییر رفتار و نظام سیاسی را دنبال کنند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارتباطی نهاد روحانیت با عموم مردم جامعه نماز جمعه می‌باشد. امام جمعه علاوه بر مسائل و احکام دینی باید تسلط بر احکام سیاسی و اجتماعی وقت جامعه داشته باشد، چرا که باید در نماز جمعه دو خطبه بخواند که یکی درباره مسائل اجتماعی و دیگری در مورد مسائل روز و سیاسی جامعه است.

در سال‌های اخیر به دلیل بالا رفتن سن امامان جمعه شاهد آن بودیم که حضور جمعیت جوان در این سنت عبادی و سیاسی کم شده بود که رهبر معظم انقلاب اخیرا با تغییر رئیس شورای ائمه جمعه و امامان جمعه در برخی شهرها روح تازه‌ای را به نماز جمعه بخشیدند.

متاسفانه در طول سال‌های اخیر بعضا برخی امامان جمعه با طرح موضوعات غیر اصلی و بیان سخنان دور از واقعیات فرصتی را برای حملات ضدانقلاب و برخی جریانات سیاسی مسئله داری داخلی را فراهم کرده‌‌اند. یکی از این افراد آیت الله علم الهدی می‌باشد که به دلیل صراحت لهجه و عدم مشی محافظه‌کاری موجب رنجش برخی طیف‌های سیاسی داخلی و دشمنان خارجی را وا داشته است. تا جایی که دقایقی پس از اتمام سخنان خطیب نماز جمعه مشهد رسانه‌های جریان خاص با سردست گرفتن برخی مواضع علیه ایشان و نهاد رهبری حمله کرده و جایگاه دین را مورد تمسخر قرا می‌دهد.

البته این حقیقت نیز ناگفته نماند که ایشان نیز در طرح این هجمه‌ها بی‌تقصیر نیستند. برای مثال در آخرین خطبه نماز جمعه این هفته آیت الله علم الهدی به ماجرای اعتصاب کارگری اشاره کردند و رسانه‌های داخلی با این تیترها به استقبال این سخنان رفتند." اگر مردم دست به اعتصاب بزنند کار به جایی نخواهیم برد /مثل اروپایی ها نیستیم که به مردم بگوییم نخورید و نپوشید/مشکلات مردم را به پای نظام ننویسیم"

البته این نکته نیز لازم به ذکر است که بعضا رسانه‌های جریانات سیاسی با دست‌بردن در سخنان و گفتار افراد اصل موضع را تغییر داده و به حاشیه‌ها دامن می‌زنند ولی حقیقتا چه توجیهی‌دارد در زمانی که ضدانقلاب برای روی ماجرای اعتصاب کارگری وارد شده، آیت الله علم الهدی بگویند: "در هشت سال دفاع مقدس تمام حمل و نقل  مورد نیاز رزمندگان توسط اتحادیه کامیون داران انجام شد و آنها در آن شرایط ایستادند و هیچگاه اعتصاب نکردند. کامیون داران باید بدانند این جنگ حالا هم ادامه دارد زیرا دشمن اقتصاد ما را هدف قرار داده و این اعتصاب مانند رفتن از این سوی میز به آن سوی میز است که نمونه آن در دوران امام حسن (ع) رخ داد."

به نظر می‌رسد مردم از روحانیت انتظار دارند که همراه با مشکلات و صدای آنها باشند و از خواسته‌های به حق آنها دفاع کنند نه اینکه جماعت اعتصاب کننده راننده کامیون را با مثال رفتن از این سوی میز به آن سوی میز در دوران امام حسن (ع) مقایسه کنند.