به گزارش پارس نیوز، 

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در موضوع برجام در برنامه ذره بین رادیو تهران اظهار کرد: همه طرفها بعد از خروج امریکا از برجام این اراده را برای ادامه و حفظ برجام دارند.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی چین و روسیه اذعان دارند که رفع تحریم ها و عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران بخش اصلی و اساسی در برجام است، اما باید دید آیا این اراده را هم در عمل دارند. از نظر ما جدیت در برجام برای اروپایی ها وجود دارد.

عراقچی با بیان اینکه بعد از خروج امریکا از برجام باید در برخی از مکانیزها تصمیم گرفت و تغییراتی ایجاد کرد، گفت: برجام توسط شورای امنیت تایید و تضمین شده بود اما امریکا به راحتی از آن خارج شد، ایران هرگاه احساس کند طرف های مقابل به تعهداتشان عمل نمی‌کنند یا ناقص عمل میکنند در مقابل از برجام خارج میشویم .

عراقچی تاکید کرد: چین و روسیه از شرکای قدیمی و راهبردی ما بوده اند و این مشارکت ادامه خواهد داشت چه با برجام چه بدون برجام. این مهم است که جمهوری اسلامی ایران میخواهد در برجام بماند یا نه، آینده برجام و تصمیم ما منوط به این است که آیا دیگر اعضا، نبود امریکا را جبران میکنند یا خیر .

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: شورای امنیت ضامن برجام بوده در اصل ،قطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برجام را بخشی از خودش قرار داده. ضعف ساختاری سازمان ملل و شواری امنیت نشان میدهد نمیتواند علیه یکی از اعضا دارنده حق وتو اقدامی را انجام دهد.

وی بیان کرد: آژانس و سازمان ملل تا الان کار خودش را کاملا حرفه ای انجام داده،فشار سیاسی به ایران نیاورده و به خواسته های سیاسی امریکا هم تن نداده است.

عراقچی با اشاره به اینکه انزوایی که امریکا بعد از خروج از برجام در آن قرار گرفته بی سابقه است، گفت: شکاف بین امریکا و اروپا بی سابقه است. آنچه که برای ما اولویت دارد رفع تحریم ها است. ناتوانی یا ضعف اروپا در مقابل امریکا یه بحث بی سابقه است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه قبل از برجام امریکا توانسته بود اجماع جهانی را علیه ما داشته باشد اما الان برعکس است افزود: اروپا به لحاظ حیثیتی در برجام ایستادگی میکند، اما نمیشود مشخص کرد که اروپا تا کجا در مقابل برجام ایستادگی میکند.

وی اظهار کرد: موضوع مذاکرات این است که به طرح های عملی برسیم، اروپایی ها در تلاشند که به بانکهای دولتی و ایرانی دست و بال بازتری بدهند. برجام یک موضوع ملی است .

عراقچی گفت: خروج از برجام هزینه های سنگینی دارد که همه باید در یک اتحاد ملی هزینه های آن را بپذیریم. بنده به عنوان یک دیپلمات امیدوار هستم که منافع ایران در برجام حفظ شود.