به گزارش پارس نیوز، 

سیدعباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه کشورمان بعدازظهر امروز(یکشنبه 30 اردیبهشت) پس از نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جلسه خوبی را امروز در حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داشتیم و در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات با طرف های اروپایی برجام صحبت کردیم و گزارش هایی را به آنها ارائه دادیم.

وی گفت: هفته گذشته نشست بروکسل میان وزرای خارجه سه کشور اروپایی و وزیرامورخارجه کشورمان در مقر اتحادیه اروپا برگزار شد و در پایان آن نشست بیانیه خوبی از سوی کشورهای اروپایی صادر شد.

معاون وزیر امورخارجه با بیان اینکه کشورهای اروپایی تعهد خودشان را برای ادامه برجام و تامین منافع ایران از برجام اعلام کردند ادامه داد: در آن بیانیه اهدافی که ایران مد نظر دارد شامل فروش نفت، گاز، تعاملات موثر بانکی، ادامه تعاملات در حوزه حمل و نقل هوایی و ریلی و دریایی، احترام گذاشتن به توافقات و تفاهم نامه هایی که تاکنون امضا شده است و اهداف دیگری که در این مذاکرات مد نظر ما هست تاکید شده است و اروپایی‌ها هم قبول کردند مذاکراتی داشته باشند تا ببینیم می توانند آن اهداف را تامین کنند یا نه.

عراقچی تصریح کرد: به نظر ما اروپایی ها، روسیه و چین برای ادامه روند اجرای برجام مصمم و جدی هستند اما آیا اینکه توانایی انجام این کار را دارند این محل تردید و سئوال است و برای همین است که ما مذاکرات را با آنها شروع کردیم و در حال حاضر مذاکرات کارشناسی مفصلی را با آنها داریم و امیدواریم بیانیه ای را که آنها صادر کردند بتوانند در قالب یک بسته اقتصادی به ایران ارائه دهند.

وی گفت: اروپایی ها باید به ایران تضمین دهند که قادر هستند منافع ایران در برجام را تامین کنند و اگر این منافع تامین شود و تضمین های مناسب هم وجود داشته باشد مسلم است که ایران ادامه حضور خود در برجام را مورد بررسی قرار خواهد داد.

معاون وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه مذاکرات ما با طرف های اروپایی صرفا در چارچوب برجام است، افزود: منافعی که ایران باید از برجام داشته باشد خواسته های ماست و از طرف ایران هم ما متعهد به انجام تعهدات برجامی خود هستیم و فراتر از آن کاری انجام نخواهیم داد.

عراقچی خاطرنشان کرد: ما منتظریم تا ببینیم آیا اروپایی ها به تعهداتشان در برجام می توانند عمل کنند یا خیر و امروز در جلسه کمیسیون امنیت مجموعه این مسائل را خدمت دوستان با جزئیات عرض کردم.

وی در خصوص تضمین های حقوقی طرف مقابل برای تامین منافع ایران در برجام اظهار داشت: تیم های حقوقی ما درحال بررسی هستند که ما چه تضمین هایی را می توانیم از طرف مقابل اخذ کنیم و مطمئن شویم که به خواسته های خودمان در مذاکرات خواهیم رسید. اینها هم می تواند شامل تضمین های حقوقی از طرف اروپایی ها باشد و هم می تواند شامل سازوکارهایی باشد که خودمان طراحی می کنیم.

معاون وزیر امورخارجه با اشاره به اینکه هیچ بحث غیربرجامی با طرف های مذاکره خود نداریم، افزود: ما فقط در چارچوب برجام مذاکره می کنیم با این هدف که آیا آنها می توانند منافع ایران را در برجام تامین کنند یا خیر.

عراقچی در پایان گفت: روز جمعه این هفته کمیسیون مشترک برجام به خواست ایران در وین و بدون حضور آمریکا برگزار می‌شود و محور اصلی موضوع جلسه هم بررسی شرایط ادامه برجام بدون حضور آمریکا و ابعاد ناشی از خروج آمریکا از برجام است و همچنین اینکه کشورهای باقیمانده چگونه می توانند در برجام باشند و به تعهدات خودشان عمل کنند.