به گزارش پارس نیوز، 

امیر احمدرضا پوردستان رییس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در مراسم بزرگداشت حماسه سوم خرداد و سالروز فتح خرمشهر طی سخنانی اظهار داشت: پیروز انقلاب اسلامی برای آمریکایی‌ها یکی شوک سیاسی بود‌ که آنها  را گیج کرد و تمامی معادلات آنها را به هم زد.

و‌ی افزود: قبل از انقلاب کشور ما یکی‌از همپیمانان اصلی آمریکا بود. کشور ما در شمال آبراه خلیج فارس قرار داشت و از این طریق می‌توانستند به هر کشوری که می‌خواستند فشار بیاورند. از طریف دیگر ما با شوروی هم مرز بودیم و اگر آنها می‌خواستند به شوروی ضربه بزنند از طریق ایران می‌توانست این کار را بکند. همچنین کشور ما جبهه جلویی ناتو بود تا جلوی نفوذ شوروی را بگیرد.

امیر پور دستان ادامه داد: با شر‌وع انقلاب این مزیت از آمریکا گرفته شد و معلوم است که خودشان را به در و دیوا بزنند تا این مزیت‌ها را دوباره بدست آورند. انقلاب اسلامی یک ادبیات با خود آورده بود و آنها می‌دانستد این ادبیات در مرزهای ایران محصور نمی‌ماند و آمریکایی‌ها می ترسیدند  که این ادبیات در بیرون ایران توسعه یابد و برای همین توطئه های خود برای براندازی را اجرا کردند.

رییس مرکز مطالعات راهبردی ارتش تصریح کرد: ابتدا ما را محاصره اقتصادی کردند و بعد هم چندین کودتای نظامی و سیاسی را سازماندهی کردند و سپس ناامنی‌‌های گسترده‌ای در ایران ایجاد کردند اما ملت بزرگ ایران با صبر‌ و پایداری این مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشتند. پس از این مرحله آنها صدام را تجهیز کردند تا به ایران حمله کند و پاداش کار او را الحاق استان خوزستان به عراق قرا دادند. جنگ زمانی بر ما تحمیل شد که عمده نیروهای ما درگیر مبارزه با ضد انقلاب در کردستان بودند و سیاست‌های غلط دولت بنی صدر باعث شده بود تا در کشور دو قطبی به وجود آید.

وی با بیان اینکه در جنگ تحمیلی شرق و غرب و دولت های مرتجع منطقه از صدام حمایت می‌کردند گفت: این امر موجب شد تا دشمن بتواند بخش هایی از کشور ما را جدا کند اما هدایت‌های حضرت امام موجب شد تا دفاع همه جانبه مبتنی بر استفاده از تمام ظرفیت های کشور شکل بگیرد و ارتش و سپاه سازمان عملیاتی خود را پیدا کنند و در عملیات های موفقی بخش هایی از خاک کشورمان را آزاد کنند اما هنوز خرمشهر آزاد نشده بود.

امیر پوردستان با بیان اینکه دشمن اقدامات مهمی برای جلوگیری از فتح خرمشهر انجام داده بود تصریح کرد: اما فرماندهان ما عزم خود را برای آزادی خرمشهر جزم کرده بودند و 22 روز طول کشید تا ما به پشت در‌وازه های خرمشهر برسیم.

رییس‌ مرکز‌ مطالعات راهبردی ارتش تاکید کرد: ما خرمشهر  را با ایمان به خدا ‌و اطاعت از ولایت و همدلی و‌ یکپارچگی و صبر و مقاومت فتح کردیم و در ادامه مسیر انقلاب هم باید از همین فرمول استفاده کنیم. ما با جلوه‌های جدیدی از تحریم مواجه هستیم و باید متناسب با تهدیدات آمادگی خود را افزایش دهیم و‌ ظرفیت‌های جدید دفاعی ایجاد کنیم. امروز دشمن با ادبیاتی صحبت می‌کند که زیبنده خودش است.

وی افزود: امروز نیروهای مسلح تمام تحرکات دشمن را رصد می‌کند و از یک‌ اشراف اطلاعاتی خوب برخوردار هستند. ما می‌دانیم در پایگاه‌های اردن امارت، قطر و عربستان چه چیزهایی وجود دارد و تعداد شناورهایی که دشمنان در خلیج فارس دارند را می‌دانیم و حتی رفتارشناسی دشمن را هم‌ می‌دانیم. ما هیچ‌گاه شروع کننده تجاوز نخواهیم‌ بود اما اگر تهدیدی چهره عملی به خود بگیرد در هر جایی که باشد برای جبران آن اقدام می‌کنیم. ما دنبال تسلط بر جغرافیای خارج از کشورمان نیستیم اما این بدان معنا نیست که در جهت افزایش اقتدار دفاعی خودمان گام برنداریم.