به گزارش پارس نیوز، 

سفیر سابق ایران در لبنان گفت: مقامات ایالات متحده در جایگاه و موقعیتی قرار ندارند که به جمهوری اسلامی ایران امر و نهی کنند.

احمد دستمالچی سفیر سابق ایران در اردن و لبنان با بیان اینکه، اظهارات شب گذشته پمپئو وزیر خارجه آمریکا بیش از آنکه تبیین راهبردهای ایالات متحده باشد، یک بیانیه مطبوعاتی بود، گفت: سخنان پمپئو علیه ایران کاملا خلاف عرف و ادبیات بین المللی بود.

وی افزود: گویا عده‌ای متوهم دور یکدیگر جمع شده و پس از تهیه این بیانیه آن را قرائت کردند، وقاحت و بی خردی این بیانیه به حدی بود که حتی از ادب و فرهنگ هم به دور بود.

دستمالچی بیان کرد: گروهی شیاد و جنایتکار آمریکایی با محوریت ترامپ، به تمام قوانین بین المللی پشت کرده و تمام موازین را زیر پا می‌گذارند، معتقدم این رفتار آنها فقط شامل حال ایران نمی‌شود و تمام جهان  را تحت تاثیر سیاست‌های خارج از عرف خود قرار داده‌اند.

سفیر سابق ایران در اردن و لبنان اظهار کرد: وزیر خارجه آمریکا در اظهارات شب گذشته خود 12 شرط را برای ایران تعیین کرد، این تعیین و تکلیف‌ها که به نوعی دستور دادن به ایران است، کاملا بی جاست، چراکه مقامات ایالات متحده در جایگاه و موقعیتی  قرار ندارند که به جمهوری اسلامی ایران امر و نهی کنند.

وی اضافه کرد: بی تردید جمهوری اسلامی هم در قبال ایالات متحده باید و نباید های زیادی دارد که قابل طرح است، از جمله اینکه ایالات متحده باید غرامت کودتای 28 مرداد را که دولتمردان سابق این کشور هم به آن اذعان داشته‌اند متقبل شود،.

دستمالچی با بیان اینکه آمریکا باید دست از دخالت در امور کشور های منطقه بردارد و حمایت های خود از آل سعود و رژیم صهیونیستی را متوقف کند گفت: ایالات متحده باید پول های بلوکه شده ایران را که در بانک‌هایش قرار دارد، بازگرداند.

سفیر سابق کشورمان در لبنان و اردن تصریح کرد: راهبردهای ایالات متحده درباره سیاست‌های منطقه ایران جعل حقایق است و بر اساس کذب بنا شده است، چراکه جمهوری اسلامی همواره بر اساس منافع ملی خود، حسن همجواری و قوانین بین‌المللی در منطقه فعالیت داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه حضور مستشاری جمهوری اسلامی در سوریه به درخواست دولت قانونی بشار اسد بوده است،  اظهار کرد: آمریکا همزمان در قسمت هایی از سوریه در حال بی ثباتی است و به اشغالگری می پردازد، این موضوع در مورد عراق هم صادق است؛ جمهوری اسلامی به ثبات و امنیت در این کشور کمک کرده است و این ایالات متحده است که خواستار حضور نظامی در عراق است.

دستمالچی در پایان خاطرنشان کرد: منطق آمریکا، منطق قلدری  و زور است، امروز اگر در دنیا کسانی به این موضوع واقف نبودند،اکنون برایشان حقایق مشخص شده است چرا که پس از مواضع ترامپ، دیگر هیچ کشوری جز رژیم صهیونیستی و چند کشور عرب مرتجع منطقه از او حمایت نمی‌کنند.