به گزارش پارس نیوز، 

آلستر برت، وزیر انگلیس در امور خارومیانه در گفت‌وگو با روزنامه اماراتی الاتحاد با بیان اینکه انگلیس و آمریکا نگرانی‌هایی نسبت به تهدیدات امنیتی ایران در منطقه دارند، مدعی شد که ایران باید حمایت انصارالله یمن را متوقف کند و به آن‌ها سلاح و موشک ندهد، همچنین ایران نباید در امور داخلی یمن دخالت کند.

وی با بیان اینکه امیدوارم کشورهای عضو توافق هسته‌ای بتوانند بر نگرانی‌های ایجاد شده از سوی ایران چیره شوند، مدعی شد: انگلیس خوب می‌داند که موشک‌های ایرانی اکنون به سوی ریاض شلیک می‌شوند.

وی در رابطه با برجام، گفت: خروج از توافق هسته‌ای هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در جای خود می‌ماند. زیرا عادلانه نیست که کشورهای منطقه تحت هیچ شرایطی تهدیدات ایران را تحمل کنند.

آلستر برت در ادامه با تمجید از نقش ائتلاف عربی، عربستان و امارات در یمن و متهم کردن ایران به دخالت در آن کشور مدعی شد: ما می‌دانیم که ائتلاف عربی می‌خواهد به حوثی‌ها (انصارالله) فشار بیاورد تا روند گفت‌وگو انجام شود و تلاش آنها برای توقف دخالت‌های ایران که بحران را پیچیده‌تر کرده است ادامه دارد و اگر راه‌حلی برای بحران پیدا نشود جایی برای ایران در آنجا نخواهد بود.

این وزیر انگلیسی در ادامه با بیان اینکه پایبندی ایران به برجام می‌تواند فعالیت هسته‌ای ایران را محدود کند، افزود: انگلیس انتظار نداشت که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود و این توافق باعث می‌شود که ایران برنامه هسته‌ای خود را گسترش ندهد و هدف توافق هسته‌ای از همان آغاز همین امر بود.

وی در ادامه با بیان اینکه اتحادیه اروپا نیز دلیلی برای خرج از برجام نمی‌بیند، مدعی شد: در مقابل نگرانی زیادی نسبت به ساخت موشک‌های بالستیک در تهران وجود دارد و این رویکرد باید تغییر یابد؛ برای حل این مشکل باید راه‌حلی ایجاد شود و برنامه برای اطمینان از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ایجاد شود.

وزیر انگلیس در امور خاورمیانه با طرح این سوال که اگر تمام طرف‌های برجام از این توافق خارج شوند، چگونه می‌توانیم تهران را برای پایبندی به توافقی جدید قانع کنیم، گفت: امیدوارم که خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای اهرم فشاری بر تهران برای اصلاح توافق هسته‌ای و اضافه بندهای جدید به آن باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه انگلیس و هم‌پیمانانش به منظور اصلاح بندهای نگران‌کننده توافق هسته‌ای به تلاش خود ادامه خواهد داد، افزود: دخالت‌های ایران در منطقه هیچ ارتباطی به توافق هسته‌ای ندارند و حتی بعد از خروج واشنگتن از برجام این تهدیدات ادامه‌دار خواهد بود.

آلستر برت با تمجید از تلاش‌های امارات در تعامل با تهدیدات ایران‌،گفت: اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا بعد از خروج آمریکا از برجام راه‌حلی ایجاد کند و تهران را قانع کند تا از منطقه دست بکشد.

وی با تاکید بر ضرورت پایبندی کامل ایران به تمام بندهای توافق هسته‌ای، گفت: این پایبندی می‌تواند از بروز حادثه بزرگ‌تری جلوگیری کند و لغو برجام نمی‌تواند از خطرات ایران بکاهد.

وی افزود:‌ در حقیقت ما امروز نیازمند این هستیم که بندهای قدیمی توافق هسته‌ای تغییر یابد و مشکلات و نگرانی‌های منطقه‌ای نیز حل شود.

وزیر انگلیس در امور خاورمیانه با تاکید بر قوی بودن روابط انگلیس و آمریکا، گفت: لندن تلاش می‌کند تا مشکل تحریم‌های ایجاد شده علیه برخی شرکت‌ها که با تهران همکاری دارند را حل کند.

وی ادامه داد: انگلیس و دیگر شرکایش در اتحادیه اروپا و پنج طرف دیگر توافق هسته‌ای به تلاش خود ادامه خواهند داد و ایران نیز باید به بندهای توافق هسته‌ای پایبند باشد.

آلستر برت با بیان اینکه میان ایران و انگلیس تبادلات تجاری وجود دارد و ما تا این لحظه در رابطه با تحریم‌های جدید آمریکا علیه شرکت‌هایی که با تهران همکاری دارند، هیچ اطلاعی نداریم، افزود: طبیعتا این تحریم‌ها بر روابط تجاری تهران و لندن تاثیر خواهد گذاشت و باید ببینیم که چگونه می‌تواند با این تحریم‌ها برخورد کرد.