به گزارش پارس نیوز، 
مدت زمان کوتاهی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دستور خروج این کشور از توافق هسته ای ایران (برجام) را صادر کرده است. این اقدام واشنگتن واکنش شدید کشورهای مختلف از جمله اتحادیه اروپا و مذاکره کنندگان این معاهده را که در سال 2015 به مدت 10 سال منعقد شد، به دنبال داشته است.

از سوی دیگر، دولت آمریکا به منظور لغو کامل این توافق، ضمن تصمیم برای بازگرداندن تحریم ها، اعلام کرده است در صورتی که شرکت های اروپایی به تجارت با ایران ادامه دهند، مشمول تحریم های آمریکا خواهند شد. این اقدام دولت ترامپ، بسیاری از کشورهای اروپایی را بر سر دوراهی قرار داده است.

لغو برجام،  گذشته از آنکه آثار ژئوپلیتیک و امنیتی، پیامدهای مخرب اقتصادی و تجاری نیز به دنبال دارد که علاوه بر ایران، کشورهای اروپایی را نیز هدف قرار می دهد.

به نوشته این پایگاه اینترنتی، پس از انعقاد توافق هسته ای ایران در سال 2015، حجم مبادلات تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا به طور فزاینده ای افزایش یافت. بنابر آمار کمیسیون اروپا، در سال 2017، حجم واردات کالا از ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیش از 10 میلیارد و 100 میلیون یورو بوده است. این در حالی است که حجم صادرات کالا از اتحادیه اروپا به ایران در مجموع 8 میلیارد و 10 میلیون دلار اعلام شده است.

در اینفوگراف زیر، ستون های آبی کمرنگ حجم واردات کالا از ایران و ستون های آبی پررنگ حجم صادرات کالا به ایران را نشان می دهد.

لغو برجام تجارت اتحادیه اروپا را هدف قرار می دهد+اینفوگراف

در حال حاضر، شرکت های توتال، مرسک، و زیمنس که طی 3 سال اخیر، فعالیت گسترده تجاری در ایران را انجام داده اند، اعلام کردند به واسطه تحریم های گسترده آمریکا علیه ایران، قادر به ادامه فعالیت تجاری با این کشور نیستند.

پیش از این مدیرعامل شرکت آلمانی «زیمنس» اعلام کرد به دنبال خروج آمریکا از برجام، این شرکت از این پس قرارداد جدیدی با ایران امضا نخواهد کرد. در آمد سالیانه این شرکت از تجارت با آمریکا ۲۰ میلیارد دلار (معادل تقریبا ۲۰ درصد درآمد سالیانه جهانی زیمنس) است و ۵۰ هزار کارمند این شرکت در آمریکا مشغول به کار هستند.