به گزارش پارس ، مرتضی تمدن در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: موارد مجاز در تبلیغات به این شرح می باشد:

۱-مطبوعات دولتی یا مطبوعاتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند می توانند در راستای تشویق مردم به شرکت در انتخابات، آگهی مبنی بر تشویق به مشارکت انتخاباتی سازمانها، نهادها، احزاب و گروه ها را منعکس نمایند.

۲- پخش تراکت نصب پوستر و بنر توسط سازمانها، نهادها، اقشار، گروه ها، جمعیت ها و احزاب قانونی بدون ذکر نام و عکس کاندیداها صرف جهت اطلاع رسانی و تشویق مرم برای حضور پرشور در انتخابات در اماکن مجاز (که از سوی شهرداری ها با هماهنگی فرمانداران و بخشداران مشخص می شود) .

۳- استفاده از تلویزیون های شهری به منظور جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و بدون تبلیغ به یا علیه کاندیداها.

۴- اعلام نظر شخصیت ها در تایید نامزدها بدون ذکر عنوان و مسوولیت خود، مشروط به اینکه مدرک کتبی مربوط به امضای آنها (شخصیت ها) تسلیم هیات اجرایی انتخابات شده باشد.

۵- مجامع و گروه های هر حوزه انتخابیه می توانند حمایت خود را از نامزد مورد نظر کتبا به وی اعلام و نامزد مورد نظر کتبا به وی اعلام و نامزد مزبور می تواند حمایت اقشار و گروه های مختلف را در ذیل دو نوع پوستر مجاز و زندگی نامه منشر نماید.

۶- پوستر و عکس در دو فرم مجاز بوده و اندازه آن محدود نشده است و صرفا باید کاغذی باشد.

- مقصود از استفاده از دو فرم عکس نیز دو نوع پوستر کاغذی می باشد که به شکل تمام رخ با نیم رخ و حتی ایستاده به صورت رنگی یا سیاه و سفید چاپ شده باشد.

- نوشتن مطالب تبلیغاتی درصدر یا ذیل هر دو نوع فرم عکس بلااشکال است.

۷- استفاده از هرگونه تابلو، بنر، پلاکارد و… در محل ستاد انتخابات (تبلیغاتی) نامزدها.

۸-استفاده از تراکت از طرف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

مقصود از پلاکارد و تراکت عبارت از هر گونه تبلیغات پارچه ای، کاغذی، مقوایی، فلزی و سیلک است.

۹- انجام سخنرانی، پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران ایشان در مکانهای مجازف مشروط به اینکه از بلندگویی ثابت یا سیار در خارج از محیط سخنرانی استفاده نکنند.

۱۰- حضور و فعالیت کارمندان خارج از ساعات اداری جهت فعالیت تبلیغاتی برای نامزدها (به شرط عدم استفاده از امکانات دولتی و عدم استفاده از عناوین شغلی خود) .

۱۱- نامزدهای ریاست جمهوری می توانند با تشکیل یک ستاد اصلی تبلیغات در مرکز کشور، مراکز استانها و شهرستانها، دارای ستادهای فرعی متعدد دیگری (اعم از خواهران و برادران) نیز با مسوولیت ستاد تبلیغات اصلی هر استان و شهرستان باشند (به شرط معرفی کتبی مسوول ستاد تبلیغات اصلی استان و شهرستان از سوی نامزد یا ستاد تبلیغات مرکزی آنها) .

-ستادهای فرعی باید توسط مسوول ستاد تبلیغات شهرستانی نامزد با ذکر محل استقرار و مسوول مربوطه به فرمانداری شهرستان معرفی گردند.

۱۲- برگزاری هر گونه مراسم و اجتماعات پس از کسب مجوز از وزارت کشور یا فرمانداریها، براساس آیین نامه اجرایی قانون احزاب.

۱۳- نصب آثار تبلیغاتی مجاز صرفا در فضاهای مجازی که بدین منظور از سوی شهرداری تدارک دیده شده است (در شهرستانهایی که شهرداری چنین فضاهایی را آماده کرده است) .

۱۴- چاپ زندگی نامه و جزوه نامزدها در روزنامه ها و مجلات مربوط به بخش خصوصی در مهلت قانونی تبلیغات.

۱۵- به منظور جلوگیری از هتک حرمت مقدسات، شایسته است نامزدها جهت تبلیغات از اسماء جلاله، آیات قرآنی و ادعیه در طراحی و تبلیغات مجاز پوسترها و تراکتهایی که در معابر یا موسسات توزیع می گردد استفاده ننمایند، زیرا ممکن است اسامی مذکور که در معابر و در زیر پا قرار گیرد.

۱۶- استفاده از اعضای مجازی و لوح های فشرده برای تبلیغات مجاز در ایام قانونی تبلیغات با رعایت اخلاقی انتخاباتی و نیز قانون نحوه فعالیت دو فضای مجازی بلامانع است.

۱۷- پخش و توزیع تراکت، بروشور و عکسهای دواطلبین خارج از محیط مسجد، مصلی، مدارس، دانشگاه های و سایر اماکن عمومی و دولتی در مهلت قانونی تبلیغات.

۱۸- فعالیت تبلیغاتی مجامع و گروه ها در روزنامه ها و نشریات غیردولتی.

۱۹- فعالیت تبلیغاتی نامزدها محدود به زمان است و آغاز آن از تاریخ اعلام اسامی نامزدها توسط وزارت کشور و پایان آن ساعت ۸ صبح روز ۲۳/۳/۹۲ می باشد.

۲۰- حمایت از اعضای سازمان های غیردولتی از نامزدها فقط با عنوان شخصیت حقیقی نه حقوقی و بدون ذکر نام سازمانی که در آن عضو هستند.

۲۱-هرگونه فعالیت سازمانهای غیردولتی در چارچوب قوانین و مقررات مرتبط با جلب و افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری با رویکرد حمایت از اصل انتخابات و بدون معرفی و حمایت از نامزد خاص.

۲۲- نصب پوستر و عکس تبلیغاتی نامزدها بر روی شیشه اماکن صنفی خصوصی، ساختمانها و بدنه خودروهای شخصی با کسب اجازه از مالکین آنها.

۲۳- چاپ اوراق و اقلام تبلیغاتی در چاپخانه ها به شرطی مجاز است که شرایط زیر رعایت شود:

۱-ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزد درخواست کتبی و رسمی خود را به چاپخانه اعلام نمایند.

۲-نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در اوراق تبلیغاتی درج شود.

استاندار تهران درادامه به موارد غیر مجاز در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و این موترد را بدین شرح برشمرد:

۱- فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطبه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد. (مواد ۶۸ و ۸۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری)

- فعالیت کارمندان در ساعات اداری

- استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه ها و ادارات شرکتهای دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی به هر مقداری استفاده می کنند.

- هر نوع برنامه یا مصاحبه در رادیو و تلویزیون یا پخش مستقیم یا غیرمستقیم له یا علیه یکی از نامزدهای انتخاباتی

- در اختیار قرار دادن امکانات موسسات و نهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است برای نامزدها و طرفداران آنان.

توضیح: براساس قانون فهرست موسسات عمومی غیردولتی مصوب۷۳ و اصلاحات بعدی، موسسات عمومی غیردولتی عبارتند از: شهرداریها و شرکتهای تابعه آن، بنیاد مستضعفان و جانبازان، بنیاد پانزده خرداد، سازمان تامین اجتماعی، فدراسیون آماتوری ورزشی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، موسسه های جهاد نصر، جهاد استقلال و جهاد توسعه زیر نظر جهاد سازندگی، دهیاریها، سازمان دانش آموزی، هلا ل احمر، کمیته ملی المپیک ایران سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد امور بیماری های خاص، کتابخانه حضرت آیت الله مرعشی نجفی (قم) ، صندوق بیمه روستاییان و عشایر، جهاد دانشگاهی و صندوق تامین خسارتهای بدنی.

-صدور اطلاعیه و نصب و الصاق پلاکارد توسط ادارات، سازمان ها و ارگانهای دولتی، نهادها و اعضای آنها با ذکر سمت خود.

- فعالیت مدیران کل وزارتخانه ها، روسای ارگانها، سازمانهای دولتی و دانشگاهها و سرپرستان آنان در ساعات اداری و استفاده از امکانات دولتی و عناوین شغلی خود.

۲- درج آگهی با مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی توسط کلیه رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب الکترونیک و سایر شبکه های مجازی

-نوشتن مطالبی دال بر انصراف حمایت گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین توسط کلیه رسانه های دیداری شنیداری مکتوب الکترونیک و سایر شبکه های مجازی

- ارتکاب اعمال فوق از طریق غیر مطبوعات توسط شخص یا اشخاص (ماده ۷۴)

۳- هتک حرمت وحینت نامزدهای انتخاباتی در تبلیغات انتخاباتی ازسوی داوطلبان ریاست جمهوری و طرفداران آنان (ماده ۷۱)

۴- استفاده از هرگونه پلاکارد همچون بنر، پارچه آویز و بیلبورد مسیلک و… (جز در محل ستاد انتخاباتی) ، دیوارنویسی و کاروانهای تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی (قانون اصلاح ماده واحده الحاقی به قانون انتخابات مصوب ۶/۵/۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی مصوب ۲۸/۱۲/۷۰ و استفساریه

۵- تبلیغ نمایندگان نامزدها له یا علیه هر یک از کاندیداها در شعب اخذ رای (تبصره ۵ ماده واحد قانون حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری در شعب اخذ رای)

۶- اعلام نظر شخصیت ها در تایید کاندیداها با ذکر عنوان و مسوولیت شان و بدون ارائه مدرک کتبی مربوط به امضای آنان به هیای اجرایی انتخابات

۷- برگزاری راهپیمایی ها و نیز تشکیل اجتماعات درمیادین و پارکهای عمومی بدون کسب مجوز از وزارت کشور.

۸- فعالیت اعضای سازمانهای غیردولتی (NGO) با شخصیت حقوقی برای حمایت از کاندیدای مورد نظر.

۹- تبلیغ به نفع یا علیه هر یک از دواطلبان انتخاباتی از سوی مقامات اجرایی و نظارت انتخابات (ماده ۷۳)

۱۰- الصاق اعلامیه، عکس، پوستر، هر گونه آگهی تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی و رانندگی تابلوی بیمارستانها، تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی دولتی و وابسته به دولت (ماده ۶۹)

۱۱- محو یا پاره نمودن آگهی، یا پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محل های مجاز الصاق گردیده است (درمدت و زمان قانونی تبلیغات) . (ماده ۷۰)

۱۲- برگزاری سخنرانی یا تشکیل اجتماعات در شهرستانها بدون دریافت مجوز از مراجع ذیصلاح

۱۳- پخش برنامه های تبلیغاتی ضبط شده نامزدها در صدا و سیما که در برگیرنده مطالب توهین آمیز با هتک حرمت سایر نامزدها یا دیگر افراد که مغایر قانون باشد. (ماده ۶۳)

۱۴- انجام فعالیت های انتخاباتی توسط نامزدهای ریاست جمهوری خارج از مهلت قانونی تبلیغات (ماده ۶۶)

۱۵- چاپ و توزیع هرگونه آگهی تبلیغاتی چاپی بدون درج نام و نشانی دقیق چاپخانه و تاریخ چاپ در ذیل آن (ماده ۷۶)

۱۶- ادارات و سازمان های دولتی و عمومی و شرکتهایی که اموال و امکانات سازمانهای مذکور را اجاره نموده اند و عقد قرارداد و اخذ هزینه برای در اختیار قرار دادن اموال، اماکن و امکانات خود برای تبلیغات نامزدها از قبیل تابلوها و سازه های تبلیغاتی نمی باشد (ماده ۶۸)