به گزارش پارس به نقل از کیهان، سیدعباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات مداخله جویانه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درخصوص روندهای قانونی انتخابات در کشورمان، به مقامات آمریکایی توصیه کرد سطح اطلاعات خود را نسبت به رویه ها و ساز و کارهای قانونی در نظام سیاسی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بالا ببرند.
وی با اشاره به اینکه سیاست های خاورمیانه ای ایالات متحده همواره از فقر اطلاعاتی و ضعف تحلیلی رنج برده است گفت: قضاوت بی پایه نسبت به روند برگزاری انتخابات در ایران، آنهم براساس شناخت ضعیف و اطلاعات نادرست، نه تنها دخالت در امور ملت ایران و در مخالفت با اصول بدیهی حقوق بین الملل است، بلکه توهین به بلوغ و شعور سیاسی ملت فهیم ایران به شمار می رود.
وی اضافه کرد: ملت ایران و افکارعمومی منطقه شاهد بیش از نیم قرن حمایت آمریکا از رژیم های دیکتاتوری و مستبد منطقه بوده اند و به ادعاهای منسوخ آنها در حمایت از دمکراسی وقعی نمی نهند.
سفر به ترکیه
همچنین عراقچی در سفری یک روزه به ترکیه با مقامات این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

عراقچی عصر پنج شنبه گفت: سفر امروز من به ترکیه در رابطه با برگزاری کمیته مشورتی سیاسی دو کشور انجام شد که به طور معمول هر ۶ ماه یک بار در سطح معاونان وزیران امور خارجه دو کشور برگزار می شود و در آن مرور کاملی بر روابط دو کشور در تمامی ابعاد از جمله اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی انجام می شود.
او اضافه کرد: امروز هم در یک گفت وگوی ۳ ساعته با همتای ترک این مجموعه مسائل مورد بحث قرار گرفت. روابط ما فهرست بلند بالایی را شامل می شود چرا که ایران و ترکیه دو کشور مهم منطقه هستند، با تاریخ و فرهنگ بسیار غنی و دین مشترک.

عراقچی با اشاره به تصمیم روز پنج شنبه این کمیته عنوان کرد: تصمیم بر این شد تا کمیته مشورتی دو کشور در سطح مدیران کل وزارت امور خارجه هر ۳ ماه یک بار برگزار شود و در واقع ما میزان مشورت ها را به هر سه ماه یک بار رساندیم. این موضوع به دلیل اهمیت روابط مشترک دو کشور است.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: بعد از این ملاقات ۳ ساعته، یک ملاقات یک ساعته هم با داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه داشتم؛ در این جلسه بحث های گسترده ای درباره روابط دو جانبه و طبعا مساله سوریه انجام شد که داوود اوغلو تاکید کرد که روابط ایران و ترکیه فرای روابط دو کشور حتی همسایه است و ما به نوعی تاریخ و فرهنگ مشترک داریم و دین مشترک و برادری. وی معتقد بود روابط ما در تمام سطوح باید ادامه پیدا کند و اگر اختلاف دیدگاه هایی در برخی موارد وجود دارد نباید بر ابعاد دیگر روابط تاثیر داشته باشد. فکر می کنم این مهم ترین توافقی است که ما با ترک ها داشتیم و امروز بر این موضوع تاکید شد.