به گزارش پارس نیوز، 

علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عصر دیروز در همایش « برجام از دیروز تا امروز» اظهار کرد: به همان اندازه که امروز غرب در زمینه انرژی‌های فسیلی به کشور‌های نفت خیز وابسته است، در آینده نزدیک جریان این وابستگی تغییر خواهد کرد.

وی افزود: دانش و فناوری هسته‌ای یک موهبت الهی است که هم در حوزه انرژی و هم در دیگر حوزه‌ها می‌تواند به کشور مدد برساند.

رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم با بیان اینکه یکی از عمده‌ترین دلایل مخالفت آمریکایی‌ها و غرب با ایران هسته‌ای، کسب این دانش از سوی ما خارج از نظامات تعیین شده غرب بود گفت: غرب می‌گوید که هسته‌ای شدن ما باید از مسیر آنها باشد، اما این دانش را ما با اتکای توان خودمان بدست آورده ایم.

زاکانی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در سال‌های 86 و 87 نقاط ضعف اقتصاد کشورمان را تشریح کردند و ما بعد‌ها دیدیم که در تحریم‌های هوشمند آمریکا، اگر به کلام رهبری توجه می‌شد، آسیب و آشفتگی اقتصادی سال 91 را نمی‌دیدیم.

وی ادامه داد: در فتنه 88 متاسفانه یک دوگانگی در جامعه به‌وجود آمد و بخشی از ظرفیت‌های اجتماعی نظام تخریب شد و همین مسئله موجب بروز مشکلات دیگری شد.

دولت با یک محاسبه غلط وارد مذاکرات شد

رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم اظهار کرد: آمریکایی‌ها 4 پرونده را مستمرا روی میز گذارده‌اند، پرونده هسته‌ای، تروریسم، دفاعی و حقوق بشر؛ در قالب این 4 پرونده می‌خواهند عمق نفوذ استراتژیک ما را بگیرند و توانمندی پاسخگویی دفاعی را مختل کنند.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: متاسفانه دولت با یک محاسبه غلط وارد مذاکرات شد، راه طی شده‌ تمامی مذاکرات قبلی از 82 تا 92 را پشت سر گذاشت و آن را بیانیه نوشتن و انشاء خواندن لقب داد؛ دولت راه را فقط با آمریکایی‌ها رفت و هنر استفاده از گسل میان اروپا و آمریکا و همچنین گسل میان منافع اقتصادی چین و روسیه با غرب را که محور مذاکرات پیش از این بود، رها کرد.

اعتراض ولایتی و شمخانی به رویه مذاکرات

زاکانی گفت: متاسفانه مذاکرات منتهی به برجام تنها مذاکراتی در مذاکرات هسته‌ای بود که صورت مذاکرات ندارد و ریز مذاکرات محصور میان سه نفر یعنی آقایان ظریف، لاریجانی و روحانی بود که حتی در مقطعی آقای ولایتی و شمخانی نیز به این رویه اعتراض داشتند.

وی افزود: نوع مذاکرات منتهی به برجام بر مبنای نیاز شکل گرفت و ما این را در کمیسیون برجام نیز گفتیم ،البته باید بگویم که علاوه بر مجلس جریانات سیاسی و نخبگان و گروه‌های مختلف سیاسی نیز مواجهه خوبی نداشتند و به طور جدی پای کار نیامدند و از شرایط و تبعات سند (برجام) سوال نکردند.

زاکانی با تاکید بر اینکه برجام خلاء‌هایی داشت که در آن آمریکایی‌ها امتیازات نقدی از ما گرفتند، گفت: آمریکایی‌ها برای برداشتن تحریم‌ها، دست ما را زیر سنگ گذاشتند و از همان اولین روز پس از برجام، در برداشتن تحریم‌ها کارشکنی و حتی بر حجم تحریم‌ها نیز افزودند.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: ما اکنون در شرایطی قرار داریم که باید نسبت به ادامه برجام، شروطی دقیق و علمی را تعیین کرده و بر اساس برنامه زمان‌بندی آن را اجرا کنیم. ما باید به طور شفاف و روشن اعلام کنیم که اگر طرف مقابل بخواهد تحریم‌ها را تکرار و یا تشدید کند، ما نیز گام‌های متقابل خودمان را عملی خواهیم کرد.

نیازمند موضع واحدی هستیم

وی افزود: باید از امروز در برابر آمریکا، موضع واحدی داشته باشیم. آمریکا همین الان هم از برجام بیرون رفته است و ما باید برای بیرون رفتن رسمی او از پوسته برجام، برنامه مشخص و واحدی داشته باشیم و بدون شک، چون منطق مناسبی نیز پشت آن قرار دارد، ایجاد اجماع جهانی برای آنان ناممکن و یا بسیار سخت خواهد بود.

زاکانی با اشاره به دلایل خروج آمریکا از برجام ادامه داد: آمریکا چون یک نظام مستکبر است، حتی راضی به منفعت اندک ایران از برجام نیز نیست، از سوی دیگر در افق برجام، توسعه فناوری هسته‌ای به رسمیت شناخته شده و آمریکایی‌ها می‌دانند که تا چشم‌بهم زدنی زمان به سر خواهد آمد و باید شاهد توسعه فناوری‌های هسته‌ای ما باشند. علاوه بر این باید بدانیم که کشور‌هایی در منطقه وجود دارند که هزینه‌های گزاف ریسک‌پذیری آمریکا را متحمل می‌شوند و این موضوع سران کاخ سفید را نیز به توهم انداخته است.

رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم تصریح کرد: آقای ظریف تعداد مذاکره‌کنندگان ایرانی را 16 نفر، اما هیأت مذاکره کننده آمریکایی را 140 نفر و هیأت مذاکره‌کننده انگلیسی را بیش از 40 نفر عنوان کردند، باید واقعا دید که آنها با چه پشتوانه کارشناسی و فنی به این مذاکرات می‌آمدند؟!

راه اصلاح کشور اصلاح مجلس است

وی افزود: راه اصلاح کشور اصلاح مجلس است، تا نمایندگان احساس شورای شهری بودن را کنار نگذارند امور اصلاح نمی‌شود. نماینده باید نگاهش به نظارت و قانون‌گذاری دقیق باشد نه لوله آب‌کشیدن برای محلات و روستاها؛ اگر اکثریت مجلس اینگونه شد می‌توان بسیاری از رویه‌های اشتباه را اصلاح کرد.

زاکانی بیان کرد: ما اکنون در مجلس نیز با رویه‌ای نادرست مواجه هستیم. انباشت قانون سبب بروز مشکلات فراوانی برای مردم شده است، ما 12 هزار مصوبه و قانون تاکنون در عمر مجلس شورای اسلامی در پس از انقلاب داشته‌ایم و این مصوبات بسیاری‌شان بند‌هایی به پای مردم هستند، ما 30 برابر کشور فرانسه قانون داریم و باید این وضع را اصلاح کنیم.

نماینده سابق تهران در مجلس نهم خاطر نشان کرد: جهاد واقعی امروز امید بخشی به مردم و اعتماد آفرینی میان مردم و نظام است، باید خدمات را بیان، اما مشکلات و مسائل مختلف موجود را نیز با راه‌حل دقیق و فنی بیان کرد؛ ضرورت دارد تا در کشور جهاد خدمتگزاری به مردم راه بیاندازیم و از خوی اشرافی‌گری و تجمل‌پرستی دوری کنیم.