به گزارش پارس نیوز، 

به عقیده یک کارشناس آمریکایی، اعمال تحریم‌ها علیه کشورهای خریدار تسلیحات نظامی روسی، اقدامی خطرناک است و می‌تواند به ضرر خود آمریکا تمام شود.

 

تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه کشورهایی که خریدار تسلیحات نظامی روسیه هستند، می تواند برای خود ایالات متحده خطرناک باشد. این دیدگاه "الگا اولیکر" مدیر برنامه «روسیه و اورآسیا» در مرکز تحقیقات راهبردی و بین المللی واشنگتن است.

خانم اولیکر در سخنرانی در واشنگتن با یادآوری این واقعیت که روسیه دومین صادرکننده بزرگ اسلحه در جهان است، گفت: «مسکو درآمد زیادی از این بابت بدست می آورد. آنها از یک سو تسلیحات خود را به کسانی می فروشند که علاقه ای برای پیدا کردن جایگزین برای روسیه نیستند و آمریکا هم انتخاب آنها برای چنین جایگزینی نخواهد بود. بدین ترتیب امکان اعمال تحریم علیه کشورهای خریدار تسلیحات روسی در واقع وضعیت قانونی مبهمی در آمریکا پیدا کرده است.»

این کارشناس افزود: «سخت بتوان تصور کرد که آمریکا مایل باشد علیه کشوری مانند هند که بخش زیادی از نیازهای تسلیحاتی خود را از روسیه تامین کند، تحریمی اعمال کند. ترکیه هم بوضوح به آمریکا فهمانده که برای هر سلاحی که مورد نیازش باشد، پول پرداخت خواهد کرد و دیدگاه واشنگتن برایش مهم نیست.»

وی تاکید کرد که این اقدام دولت آمریکا بسیار خطرناک است، برای اینکه  آمریکا توانایی لازم را ندارد که روی تصمیم کشورهای خریدار سلاح روسی تاثیری بگذارد.

لازم به یادآوری است که دولت آمریکا پیش از این فهرستی از شرکتها و سازمان‌های فعال در زمینه دفاعی و تولید تسلیحاتی را منتشر کرد که ممکن است علیه آنها تحریم‌های جدیدی اعمال کند و این تحریمها شامل کشورهای ثالث طرف قرارداد آنها نیز خواهد شد.

چنین تحریمی تاکنون اعمال نشده، ولی وزارت خارجه آمریکا اطمینان دارد که شرکای خارجی طرف روسی را متقاعد خواهد کرد تا از قراردادهای میلیاردی خود صرف‌نظر کنند.