به گزارش پارس نیوز، 

 جیسون رضاییان روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی که در پی توافق هسته‌ای طی توافق مبادله زندانیان به آمریکا رفت، سه موضعی که واشنگتن در صورت خروج از برجام از دست خواهد داد را طی گزارشی در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست توضیح داده است.

وی گفت: با اینکه به نظر می‌رسد ترامپ قصد خروج از برجام را دارد اما تاکنون هیچ موضع روشنی درباره فواید این خروج برشمرده نشده است. با این حال سه ضرر بالقوه نبود برجام واضح است.

رضاییان در ادامه در این یادداشت نوشت: «در حال حاضر هیچ بحث جدیدی درباره حمایت از بحرانی که مخالفان برجام می‌خواهند به راه بیاندازند، دیده نمی‌شود. این توافق برای همه طرف‌های آن کارساز بوده به جز ترامپ که به سادگی می‌خواهد همه میراث اوباما را نابود کند. بنیامین نتانیاهو از آنتن زنده تلویزیون برای آنچه خود افشای هزاران سند از برنامه سایت‌های محرمانه ایران می‌نامید استفاده کرد و اطلاعاتی را مطرح کرد که همه قدرت‌ها و آژانس انرژی اتمی از قبل از آن اطلاع داشتند. »

وی با اشاره به ادعاهای نتانیاهو درباره ایران گفت: این ادعاها دقیقا‌‌ همان دلیلی بود که قدرت‌ها را مجبور به عقد توافق با ایران کرد. این توافق علاوه بر اینکه مسیر دستیابی ایران به بمب اتم را مسدود کرده است این فرصت را در اختیار تهران قرار داد که عضو پاسخگو‌تر و موثرتری در جامعه بین‌المللی باشد. برای ایران داشتن توانایی تجارت عادی با جهان بسیار مهم و حیاتی بود. لغو تحریم‌ها و وعده سرمایه‌گذاری خارجی در ایران انگیزه‌های ورود این کشور به توافق هسته‌ای بود.

وی در ادامه نوشت: ایرانی‌ها نسبت به این موضوع مشتاق بودند و امروز با این واقعیت که ترامپ مجبور به عمل به وعده‌های غلط کارزار انتخاباتی‌اش است، مواجه‌ هستند. ایران در ازای چنین وضعیتی چه باید بکند؟

رضاییان به اظهارات جواد ظریف وزیر خارجه ایران که گفته بود دولت در توافق هسته‌ای بازبینی نخواهد کرد اشاره کرد و گفت: ظریف قول داده ایران پاسخ آمریکا را در صورت خروج از برجام بدهد. ظریف به دولت آمریکا توصیه کرده که باید مسئولیت نتایج این تصمیم خود را قبول کند. این تهدیدی از سوی ظریف بوده است. خروج از توافق هسته‌ای احتمال رویارویی مستقیم با ایران را افزایش خواهد داد. آمریکا و ایران از هر زمان دیگری به این درگیری نزدیک‌تر هستند.

این رسانه آمریکایی با بیان اینکه یکی از فواید کلیدی برجام باز شدن خط ارتباطی مستقیم بین ایران و آمریکا بود، نوشت: ظریف و کری از طریق ارتباط عادی موفق به حل موضوع بازداشت ملوانان آمریکایی در خلیج فارس شدند. این کانال‌ها اولین تلفات خروج از توافق هسته‌ای خواهد بود.

بر اساس این یادداشت تجارت بین‌المللی، امنیت منطقه‌ای و احتمال رویارویی نظامی نگرانی‌های بزرگ ژئوپولتیکی در این رابطه است.