پارس به نقل از جام: روندی که بی بی سی فارسی از یک ماه قبل در پیش گرفت نشان می داد که این شبکه برای انتخابات برنامه ویژه ای دارد. پس از اعلام افراد احراز صلاحیت شده، بی بی سی فارسی در برنامه های مختلف به این موضوع واکنش نشان داد و با تغییر روال معمول برنامه هایش، تلاش نمود دو کاندیدای رد صلاحیت شده را به راهکارهای غیر قانونی و نشان دادن واکنش های احساسی ترغیب نماید که خبر آن را با شب گذشته با عنوان خواهش بی بی سی از کاندیداهای تأیید نشده؛ امیدها را ناامید نکنید! به اطلاع رساندیم.

اما اکنون نگاهی اجمالی، به برنامه ها و کارشناسان سه شنبه شب بی بی سی فارسی و بخش دیگری از سخنانشان خواهیم داشت:

۱. حسین باستانی:
اعلام ناگهانی تائید صلاحیت شده ها در شب گذشته اتفاق خارج از قاعده ای بود که البته در الگوی رفتاری جمهوری اسلامی بی سابقه بوده است. جمهوری اسلامی همه را به کارهای نامتعارف عادت داده است. آقای احمدی نژاد این توقع را ایجاد کرده است که با رد صلاحیت مشایی، کار بزرگی خواهد کرد؛ اگر آقای احمدی نژاد الان کاری نکند و اقدامش را برای روز انتخابات نگه دارد، شکست خیلی جدی در هواداران دولت ایجاد می شود. به این در روانشناسی اجتماعی می گویند" بحران ناامیدی پس از امید" یعنی باید متناسب با امیدی که برای هواداران ایجاد شده، اقدام شود.

۲. مهدی خلجی:
نمی خواهند آقای هاشمی به قدرت برسد. چون نمی خواهند ایدئولوژی اسلامی تهدید شود. نمی گذارند کسانی مثل اصلاح طلبان درها را به روی غرب باز کنند. شواهد زیادی است که نشان می دهد هاشمی برای ماندن نیامده بود از جمله صحبت های زیبا کلام.

۳. علیرضا نامور حقیقی:
اقای رفسنجانی خود را جزو بنیانگذاران جمهوری اسلامی می داند و به ویژه معتقد است در بحران های سخت مثل جنگ، پایان دادن به جنگ عراق، برخورد با مجاهدین، حمله آمریکا به عراق و صلح با صدام که جمهوی اسلامی با بحران مواجه بوده، نقش کلیدی داشته و طبیعی است حاضر نیست حتی با وجود صحبت هایی که علیه وی می کنند به نظام آسیبی برسد. به نظر من ایشان واکنش تندی نخواهد داشت.

۴. محمد نوری زاد:
معتقدم اقای هاشمی باید ردصلاحیت می شد که اگر نمی شد ما باید در بسیاری از مناسبات فکری خود دچار تردید می شدیم. متاسفانه کشور ما به جای آن که به قانون استوار باشد بر فرد و اشخاص وابسته است.

۵. مسعود بهنود:
به نظر می رسد رد صلاحیت و حتی شکست در انتخابات مسائلی نبوده اند که آقای هاشمی ندیده باشد. این ریسک حساب شده ای بود که آقای هاشمی انجام داد. چون بعید است آدمی با سن و تجربه او این را پیش بینی نکرده باشد. به طور قطع آقای هاشمی رفت در صف کسانی که نام نیک برای خودشان بخرند… آقای عارف و روحانی می توانند نماینده آقای هاشمی باشند اگر بر سر آن ها اجماع شود، صحنه انتخابات عوض می شود مثلا این ها سیاست هسته ای دولت آقای خاتمی را می پسندند.

۶. فرخ نگهدار:
تنها قوت این گروه (دولت) انسجام درونی اش است که از افراد تیم تا آخرین لحظه با همه مسائل دفاع می کنند و خودشان را نگه می دارند. این نقطه قوت همچنان باقی خواهد بود. تیم آقای احمدی نژاد از مرکز قدرت به حاشیه قدرت رانده می شوند و با توجه به نارضایتی ها از دولت فکر نمی کنم بتوانند در ساختار کشور برای خود پیدا کنند. آقای هاشمی استوانه نظام هستند و کارنامه جمهوری اسلامی است و رد صلاحیت ایشان، شکست برای میانه گرایی است. تصمیم شورای نگهبان به روحیه کسانی که می خواستند حماسه بیافرینند ضربه می زند.

۷. مجتبی واحدی:
خصلت آقای احمدی نژاد این است که قابل پیش بینی نیست حالا خیلی ها به خاطر این که ایشان کاری نمی کند انگشت به دهان خواهند ماند. به نظر من آقای احمدی نژاد اعتراضش در حد اعتراض به نظام پزشگی خواهد بود و کار خاصی نخواهد کرد.

۸. فاطمه حقیقت جو:
آقای جلیلی از زمانی که مسئولیت پرونده هسته ای را به دست گرفته ابتکاری به خرج نداده است. شورای نگهبان با رد صلاحیت برخی اصولگراها می خواسته جلوی تفرق و چند دستگی میان اصولگرایان را بگیرد. با کمال تاسف اگر کسی مثل آقای جلیلی انتخاب شود با خبرهایی که از واشنگتن می رسد احتمال جنگ در ۲۰۱۴ افزایش پیدا خواهد کرد.

۹. بنی صدر:
آقای هاشمی رفسنجانی به نظر من زیانی نکرده است و این واپسین قمار سیاسی زندگی اش بود. ایشان چیزی را نباخته است بلکه چیزی را هم برده است گرچه من مخالف او هستم چون او را نماد این رژیم می دانم.
هیچ نسبتی میان من و آقای احمدی نژاد هم وجود ندارد. من منتخب مردم ایران هستم در یک انتخابات آزاد. در زمینه سرنوشت سیاسی هم یکسان نیستیم.

۱۰. مجید مجیدی:
رژیم به دنبال انتخاباتی با مشارکت بالا نیست… سرنوشت آقای احمدی نژاد رو به پایان است و ایشان بعد از پایان ریاست جمهوریش باید به شغل سابقش برگردد.

۱۱. آرش غفوری:
این ردصلاحیت ها برای نظام هزینه خواهد داشت. می خواهند با این کار فرصت تبلیغات را از آقای رفسنجانی بگیرند و ایشان نتوانند مثل بقیه کاندیداها زمان مناسب برای تبلیغ داشته باشد. حضور آقای هاشمی و ردصلاحیتش در نهایت به نفع آقای هاشمی خواهد بود.

۱۲. جمشید برزگر:
هیچ فردی را در جمهوری اسلامی با سابقه آقای هاشمی نداریم. آقای هاشمی برای شرکت در انتخابات تردید داشت و در آخرین لحظه وارد انتخابات شد.

۱۳. روح الله زم:
با این رد صلاحیت مشخص شد که آقای هاشمی کاره ای در نظام نیستند. [! ] به احتمال خیلی زیاد ایشان سکوت خواهد کرد و به مثابه سال ۸۴ همه چیز را به خدا واگذار خواهد کرد.

۱۴. سعید برزین:
« استنباط این است که کش دادن این مسأله و دیر اعلام کردن احراز صلاحیت ها، برای حکومت فایده دارد. شورای نگهبان و وزارت کشور از حداکثر وقت خود استفاده می کنند. می خواهند اعلام نتایج را به پنج شنبه بکشانند. فایده اش این است که روز بعدش تعطیل است؛ نماز جمعه دارند، روزنامه وجود ندارد و می توانند از شوک بکاهند. » [! ]

۱۵. مصطفی خسروی:
« رد صلاحیت آقای مشایی ممکن است هزینه کمتری داشته باشد. این هزینه می تواند استعفای آقای احمدی نژاد یا یک سری افشاگری ها باشد که نهایتا این بازی چند روزی ادامه می یابد. بعد از آن چون احمدی نژاد و مشایی نیروی اجتماعی ندارند به زودی از حافظه مردم پاک می شوند. »