به گزارش پارس نیوز، 

 جلسه علنی امروز (یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 97) مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 8 و 18 دقیقه و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان آغاز شد.

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با به صدا درآوردن زنگ آغاز، جلسه را رسمی اعلام کرد.

در ادامه امیر حسین قاضی زاده هاشمی دستور کار صحن علنی امروز را قرائت کرد.

 

امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس بررسی طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به عنوان نخستین دستور کار اعلام کرد.

مخالفت نمایندگان با طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

در جریان بررسی طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دکتر علی لاریجانی ارجاع این طرح به کمیسیون مشترک را به منظور بررسی بیشتر به رأی گذاشت که نمایندگان با ارجاع این طرح با 79 رأی موافق، 115 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند؛ بر همین اساس نمایندگان مخالف و موافق این طرح به بیان نظرات خود پرداختند.

نمایندگان مخالف طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه مسئله امروز کشور معیشت مردم است نه تشکیل وزارتخانه جدید، یادآور شدند که طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی مغایر اصل 75 قانون اساسی است.

متن کامل اظهارات نمایندگان مخالف طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را اینجا بخوانید.

نمایندگان موافق طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجلس اما با بیان اینکه تشکیل وزارت میراث فرهنگی بار مالی برای دولت به همراه ندارد، بر این باور بودند که تشکیل این وزارتخانه موجب توسعه عادلانه، محرومیت زدایی و حذف فقر می شود.

متن کامل اظهارات نمایندگان موافق طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را اینجا بخوانید.

نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان طرح مذکور با کلیات طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مخالفت کردند.

جزئیات مصوبه مجلس در مخالفت با طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را اینجا بخوانید.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت ؛ مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی ودارایی و سیدعباس عراقچی معاون حقوقی وزیر امور خارجه برای بررسی لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در صحن علنی مجلس حضور یافتند؛ طرحی که البته فرصت به بررسی آن در جلسه علنی امروز (یکشنبه 16 اردیبهشت ماه) نرسید.

مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 16 اردیبهشت ماه) میزبان جمعی از اساتید، دانشجویان، دانش آموزان، اعضای شوراهای اسلامی، فرهنگیان، کارگران و بازنشستگان بود.

اسامی کامل مهمانان جلسه علنی را که از سوی محمدعلی وکیلی قرائت شد اینجا بخوانید.

تبریک رئیس مجلس به مناسبت روز معلم و روز کارگر

دکتر علی لاریجانی که ریاست دقایق میانی جلسه امروز (یکشنبه 16 اردیبهشت ماه) را بر عهده داشت هفته معلم را به فرهنگیان و روز کارگر را به فعالان این عرصه تبریک گفت. وی همچنین درگذشت والد علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس را تسلیت گفت.

بر اساس این گزارش در جلسه علنی امروز پنج تن از نمایندگان به ایراد نطق 7 و 5 دقیقه ای پرداختند. علی مطهری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، محمدرضا منصوری نماینده مردم ساوه و زرندیه، نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان و آق قلا، علی اکبری نماینده مردم شیراز و حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان ناطقان جلسه علنی امروز بودند.

متن کامل نطق میان دستور علی مطهری را اینجا بخوانید.

متن کامل نطق میان دستور محمدرضا منصوری را اینجا بخوانید.

متن کامل نطق میان دستور نبی هزارجریبی را اینجا بخوانید.

متن کامل نطق میان دستور علی اکبری را اینجا بخوانید.

متن کامل نطق میان دستور حسن نوروزی را اینجا بخوانید.

مجلس از پاسخ های وزیر خارجه به سوالات سه تن از نمایندگان قانع شد

در ادامه جلسه علنی امروز ( یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 97) بررسی سوال سه تن از نمایندگان از وزیر امور خارجه در دستور کار قرار گرفت.

در ابتدا سوال حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس از وزیر امور خارجه در خصوص اینکه "چرا تاکنون در رابطه با حقابه ایران از رودخانه هیرمند از افغانستان اقدام جدی و لازم به عمل نیامده است؟" مطرح شد، سوالی که در نهایت و پس از ارایه توضیحات محمد جواد ظریف موجب اقناع نماینده زابل شد.

متن کامل اظهارات حبیب الله دهمرده را اینجا بخوانید.

متن کامل پاسخ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به سوال حبیب الله دهمرده را اینجا بخوانید.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت ، سوال احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس به عنوان دومین سوال کننده از وزیر امور خارجه در دستور کار قرار گرفت. این سوال که محوریت آن "استراتژی و برنامه جمهوری اسلامی ایران در تنظیم روابط با کشور افغانستان با توجه به وجود رودخانه ها و اکوسیستم آبی مشترک" بود، پس از ارائه توضیحات از سوی ظریف به رای نمایندگان گذاشته شد؛ نمایندگان با 93 رای موافق، 70 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در صحن علنی پاسخ‌های وزیر را قانع کننده دانستند.

متن کامل سوال احمدعلی کیخا از وزیر امور خارجه را اینجا بخوانید.

متن کامل پاسخ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به سوال مطروحه از سوی کیخا نماینده زابل را اینجا بخوانید.

در ادامه جلسه علنی امروز سوال ولی داداشی نماینده آستارا درباره عدم رفتار متقابل وزارت خارجه کشورمان با دولت جمهوری آذربایجان درباره لغو روادید متقابل در دستور کار قرار گرفت که پس از ارایه توضیحات از سوی وزیر امور خارجه نماینده آستارا از توضیحات وزیر قانع شد.

متن کامل اظهارات ولی داداشی را اینجا بخوانید.

متن کامل پاسخ وزیر امور خارجه به سوال نماینده آستار در مجلس را اینجا بخوانید.

بر اساس این گزارش دقایق پایانی جلسه علنی امروز به قرائت تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان اختصاص یافت.

متن کامل تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را اینجا بخوانید.

گفتنی است مصطفی کواکبیان نماینده تهران، احمد مرادی نماینده بندرعباس، مجتبی ذوالنوری نماینده قم، معصومه آقاپور علیشاهی نماینده شبستر، سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و شهباز حسن پور نماینده سیرجان به ایراد تذکرات شفاهی پرداختند.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس زنگ پایان جلسه علنی امروز (شانزدهم اردیبهشت ماه) مجلس را راس راست 12 و 30 دقیقه به صدا درآورد و زمان نشست بعدی را سه‌شنبه 18 اردیبهشت ماه اعلام کرد./

پایان پیام