به گزارش پارس نیوز، 

محمدرضا عارف در سمینار نقش شوراها در توسعه شهرستان ری با تبریک نیمه‌‌‌شعبان و گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله سید محمود طالقانی گفت: دغدغه اصلی آیت‌‌‌الله طالقانی این بود که شوراها سیاسی نشوند و شوراها باید از این موضوع بپرهیزند.

وی با اشاره به نقش شوراها در توسعه کشور اظهار داشت: وظیفه شوراها ارایه خدمات به مردم است و پرداختن به مسایل سیاسی وظیفه هیچ شورایی نیست.

نماینده مردم تهران افزود: هرچند که تقویت احزاب مدنظر دولت است ولی این کار باید در نهادهای دیگر انجام شود و شوراها به عنوان نمایندگان مردم در امور اجرایی فعال باشند.

عارف انسجام و وحدت تصمیم ‌گیری را رمز موفقیت شوراها دانست و تصریح کرد: اگر شوراها به وظایف قانونی خود عمل کنند، بسیاری از مشکلات حل می‌‌شود.

وی با بیان اینکه باید جایگاه شوراها در نظام اسلامی مرور شود، خاطرنشان کرد: اگر نگاه امام خمینی (ره) از شروع نهضت اسلامی را مرور کنیم، نقش والای مردم در آن مشهود است.

رئیس فراکسیون امید افزود: از اهمیت نقش شوراها می‌‌‌‌توان به تشکیل شورای عالی استان‌‌‌ها اشاره کرد که به آن اجازه داده شده تا طرح‌‌‌های هم رده لایحه به مجلس ارایه کند و دولت هم وظیفه دارد تا بار مالی آن را تامین کند.

عارف شورا را امانتی در دست اعضای آن دانست و بیان کرد: تشکیل شوراها افتخاری برای دولت اصلاحات است.

وی با بیان اینکه با ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، باید در تمامی امور مشارکت مردم پذیرفته شود، یادآور شد: امروز انتظار این است که در راستای جهت‌‌‌‌گیری ملی نظام، تمرکززدایی و کاهش تصدی‌‌‌گری دولت انجام گیرد و واگذاری امور به شوراها باید در نظام مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه شوراها ۱۰۰ نقش نظارتی دارند، عنوان کرد: شوراها دارای اختیار اداره امور شهر هستند و در صورت تخلف و تخطی، مشکلات زیادی ایجاد می‌‌شود.

عارف اضافه کرد: بر این باوریم که دولت باید به سمت وظایف حاکمیتی و سیاستگذاری برود و در شهرها وظایف را به شوراها محول کند و اعضای شوراها نیز با عملکرد خود تایید کنند که ظرفیت سپردن اختیار را دارند.

وی افزود: شهرستان ری در تمام زمینه‌‌ها دارای پتانسیل‌‌های زیادی است و نیاز است برای این پتانسیل‌‌‌ها برنامه راهبردی تدوین شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران افزود: در این برنامه‌‌‌ریزی باید از فرصت در کنار تهران بودن استفاده کرد و برنامه‌‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت را ارائه کرد.

وی ادامه داد: جمع‌بندی سمینار امروز باید برای مسئولان ذیربط، نمایندگان تهران در مجلس و شورای محله ارسال شود تا در سیاست‌‌ها اعمال شود.

رئیس مجمع نمایندگان تهران با بیان اینکه نام شورای شهر تهران، شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش است، گفت: اصلاح این نام مورد نظر است که جای تقدیر است که شورای شهر تهران این اصلاح را در مکاتبات انجام داده است.

عارف با تبریک روز شوراها، روز کارگر و روز معلم، از برگزارکنندگان سمینار تقدیر کرد و اظهار داشت: امیدوارم جمع‌‌بندی کارگروه‌های تخصصی این سمینار در نهادهای قانونی به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: در شهرستان ری در دوره انتخابات به مردم وعده و قول دادم که اگر به ۲۱ نفر لیست امید رای دهید و شورای ۵۱ نفره تشکیل شود، می‌‌توانیم مطالبات شما را پیگیری کنیم که از آنها به دلیل این انتخاب تشکر می‌کنم.

رئیس فراکسیون امید یادآور شد: امروز نوبت ما است که به مطالبات مردم رسیدگی کرده و آنها را پیگیری کنیم.

عارف همچنین از نقش ماندگار آیت‌‌الله سید محمود طالقانی، مهدی بازرگان و یدالله‌‌ سحابی در تشکیل تشکل‌های اسلامی قدردانی کرد.