به گزارش پارس نیوز، 

امروز در گرجستان «روز ناتو» نام گرفته و مراسم مربوط به آن تا اول ماه مه ادامه خواهد داشت. در سال جاری اقدامات بسیاری برای آشنا کردن مردم مناطق مختلف گرجستان با دورنمای همکاری‌های این کشور با ناتو تدارک دیده شده است.

"گئورگی مارگلیواشویلی" رئیس جمهوری گرجستان روز گذشته در پیامی، عضویت این کشور در پیمان آلانتیک شمالی را «انتخاب درخشان ملت گرجستان» نامیده و تاکید کرد که همه ساختارهای دولتی، از جمله وزارت دفاع و وزارت امور خارجه باید برای تحقق این هدف تلاش کنند. وی اصلی ترین علامت «برخورد مسئولانه» گرجستان برای همکاری با ناتو را شرکت فعالانه این کشور در ماموریت‌های حمایت از صلح این سازمان در سراسر جهان دانست.

رئیس جمهوری گرجستان، بدون نام بردن از روسیه، یادآور شد که «جنگ تبلیغاتی و اطلاعاتی گسترده‌ای» علیه ناتو و ارزش‌های غربی در جریان است که به عقیده وی، باید با تشریک مساعی با آن مقابله کرد.

"میخائیل جانیلیدزه" وزیر امور خارجه گرجستان نیز ابراز اطمینان نموده که برغم «تبلیغات سوء» اکثریت مردم این کشور از عضویت گرجستان در ناتو حمایت می کنند و این کشور در مسیر درستی قرار گرفته است.

ناتو خواستار عضویت گرجستانی با ترکیب کامل است

با این وجود مقامات بروکسل یادآور شده‌اند که ناتو در انتظار عضویت گرجستانی کامل، یعنی شامل دو جمهوری آبخازیا و اوستیای جنوبی است. این دو جمهوری در سال 2008 از گرجستان اعلام استقلال کرده و روسیه نیز استقلال آنها را به رسمیت شناخته است.

در آستانه «روز ناتو» در گرجستان، "جیمی شئی" معاون مشاور دبیرکل ناتو در مسائل چالش‌های جدید امنیتی در مصاحبه با رسانه‌های گروهی گرجستان از نظریه پرطرفدار برخی کارشناسان گرجی در مورد اعلام بیطرفی این کشور، بعنوان تضمینی برای «عدم تجاوز مجدد از سوی روسیه» انتقاد کرد و چنین دیدگاهی را مغایر با هدف همگرایی با ناتو نامید. وی همچنین مخالف پیوستن گرجستان به ناتو بدون آبخازیا و اوستیای جنوبی است. در صورتیکه بسیاری از کارشناسان گرجی این مسئله را قابل تحقق می دانند. "گئورگی نودیا" کارشناس مسائل سیاسی معتقد است، چنین اقدامی می تواند اختلاف بین تلاش گرجستان برای همگرایی با ناتو و عدم تمایل برخی کشورهای اروپایی برای رویارویی با روسیه به خاطر آبخازیا و اوستیای جنوبی را حل و فصل مند.

البته جیمی شئی توضیح داده که چنین مسئله‌ای مغایر با منشور سازمان ملل خواهد بود، برای اینکه بخشی از گرجستان نمی تواند عضو ناتو شود و بخش دیگری از آن نباشد. پس در این صورت اوکراین نیز می تواند بدون منطقه دونباس و بدون شبه جزیره کریمه، به عضوت ناتو درآید.

"واختانگ مایسایا" کارشناس مسائل نظامی بطور کلی تردید دارد که تفلیس بتواند در دورنمای نزدیکی به عضویت ناتو درآید، برای اینکه برخی کشورهای اروپایی همچنان مخالف پیوستن گرجستان به ناتو بوده و مایل نیستند تا مسکو را از این بابت به خشم درآورند.