به گزارش پارس نیوز، 

به نوشته روزنامه دیلی میل، جاناتان شاو، رئیس سابق نیروهای ویژه انگلیس ادعای ترزا می، نخست وزیر انگلیس مبنی بر اینکه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه عامل حمله شیمیایی در شهر دوما واقع در حومه دمشق بوده است، زیر سوال برد. او گفت: چرا اسد باید در این دوره زمانی از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده باشد؟! او در جنگ پیروز شده است.

او گفت: این فقط نظر شخص من نیست بلکه بسیاری از فرماندهان ارشد در ارتش آمریکا هم چنین نظری دارند. هیچ منطقی برای دست داشتن اسد در آن حمله وجود ندارد. او شورشیان سوری را متقاعد کرد که با اتوبوس از مناطق اشغالی خارج شوند. او کنترل اراضی آنها را به دست گرفت. بنابراین چرا باید آنها را با گاز شیمیایی هدف گرفته باشد؟

ژنرال شاو در مصاحبه اختصاصی با میل آن ساندی افزود: جهادگرایان و چندین گروه اپوزیسیون مختلف که علیه اسد می‌جنگند، انگیزه بسیار بیشتری برای اجرای یک حمله با تسلیحات شیمیایی و انداختن آن به گردن اسد داشتند. انگیزه آنها این بود که می‌خواهند آمریکا وارد این جنگ شود چون ترامپ گفته بود آمریکا از سوریه خارج می‌شود تا سایرین مشکلات را حل کنند.

آدمیرال لرد وست، رئیس سابق نیروی دریایی سلطنتی انگلیس هم در اظهاراتی مشابه گفت: اگر من مشاور رئیس‌جمهوری اسد بودم، چرا باید الان به او پیشنهاد می‌دادم که از تسلیحات شیمیایی استفاده کند؟ اصلا منطقی نیست. اما برای گروه‌های اپوزیسیون می‌توان دید که دلیل آنها چیست. بنابراین تردیدی نیست که شخصی باید ترزا می را توجیه کرده و به او شواهد بدون ابهامی داده باشد که دیگر برای او تردیدی باقی نمانده باشد که اسد عامل این قساوت است.

اما کلنل همیش دی برتن-گوردن، فرمانده سابق تسلیحات شیمیایی ارتش انگلیس مدعی است: یک عامل اعصاب پیچیده در دوما استفاده شد نه فقط گاز کلر. تنها اسد قابلیت تولید این مواد در داخل سوریه را دارد و استفاده از تسلیحات شیمیایی جزو استاندارد او در روش عملیاتی است.