به گزارش پارس نیوز، 

خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی نوشت: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، تنها رئیس جمهور اروپایی است که از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای حمله به سوریه حمایت کرد، اقدامی که باعث شد فرانسه از این پس به عنوان یک بازیگر مستقل در عرصه بین المللی تلقی نشود.

آمریکا با طرح ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما، گزینه حمله نظامی را اتخاذ کرد، تصمیمی که صرفا با حمایت پاریس و لندن همراه بود و زمینه ساز حمله موشکی آنها به سوریه شد. این در حالی است که مکرون روز پنجشنبه اعلام کرده بود پاریس پس از بررسی گزارش های مربوط به حمله شیمیایی احتمالی به دوما، در خصوص همراهی واشنگتن تصمیم خواهد گرفت.

مکرون به دنبال کسب حمایت سیاسی است

«ژان وینسنت بریست»، سرتیپ بازنشسته نیروی هوایی فرانسه و یکی از اعضای ارشد موسسه امور بین الملل و استراتژیک فرانسه، به اسپوتنیک گفت: در این مورد باید بگویم مکرون یک سرباز کوچک است که از دونالد ترامپ تبعیت می کند. فرانسه به تنهایی می تواند عمل کند ولی به تنهایی قادر به اثبات نیست. می تواند حمله کند البته فقط به اهدافی که به وسیله سایرین (آمریکا) تعیین شده باشد. فرانسه با پیروی از آمریکا دیگر بازیگر مهم بین المللی تلقی نمی شود.

وی در ادامه گفت: آمریکا فرمان حمله موشکی به سوریه را صادر کرد و نقش فرانسه در این اقدام نظامی کاملا «حاشیه ای» بود. این اقدام فرانسه بر سیاست خارجی آن تاثیر منفی داشته است و ارتباطات بین المللی آن را زیر سوال می برد.

«ژنرال ژان کلود آلارد»، نماینده فرانسه در فرماندهی مرکزی آمریکا و فرمانده عملیات نیروهای ناتو در کوزوو، معتقد است حمله نظامی به کشور دیگر باید با در نظر گرفتن عوامل و نظرات مختلف جامعه بین المللی همراه باشد. او گفت: آمریکا برای حمله به سوریه یک سناریو دارد. از میان انگلیس و فرانسه، لندن دچار تردید است. آلمان موضعی ندارد ولی تنها کشوری که خود را نیازمند حمایت سیاسی نشان داد فرانسه بود. مکرون به دنبال آن است که با همراهی آمریکا در حمله به سوریه، حمایت سیاسی واشنگتن را به دست آورد.

وی افزود: مکرون باید پیش از تبعیت از آمریکا، حمایت پارلمان را جلب می کرد. جلب حمایت پارلمان فرانسه، موقعیت این کشور را در عرصه بین المللی بالا می برد. اما او در صدد جلب حمایت متحدان خارجی بود. ترزا می، نخست وزیر انگلیس، با احتیاط عمل می کند. چرا که او از تجربه تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس، که بدون تایید پارلمان وارد جنگ شد، استفاده می کند؛ اقدامی که همواره موجب انتقاد از بلر شد. ولی مکرون اشتباه بلر را تکرار کرد.

آلارد اظهار داشت مردم فرانسه در خصوص نتیجه همراهی کشورشان در حمله به سوریه، خوشبین نیستند. آنها نیز معتقدند فرانسه با شرکت در این اقدام نظامی موقعیت خود را به عنوان یکی از مهره های اصلی در سطح بین المللی از دست داده است.

دونالد ترامپ و همپیمانان انگلیسی و فرانسوی اش، سرانجام پس از یک هفته تهدید و اتهام‌زنی علیه دولت  بشار اسد در خصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما، بامداد امروز شنبه به سوریه حمله کردند.