این روزها بازار حاشیه‌ها و شایعه‌ها درخصوص فیلتر شدن تلگرام و جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی حسابی داغ است. دراین میان نیز هرکس تصور خود را به جامعه منتقل می‌کند اما همچنان سرنوشت پیام‌رسان‌ها نامعلوم است .

به‌همین منظور به گفت‌وگو با حجت الاسلام محمد فروهر کارشناس فضای مجازی در‌خصوص حواشی اخیر حول پیام‌رسان‌های داخلی و تلگرام نشستیم .

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید .

این کارشناس فضای مجازی درخصوص ماهیت پیام‌رسان تلگرام گفت:‌ تلگرام یک شبکه اجتماعی OTP و پیام‌رسانی است که در امتداد طراحی پیام‌رسان قبلی وارد کشور شد .

فروهر ادامه داد: از روزهای اول نیز کارشناسان ماهیت این نرم‌افزار را تشخیص دادند اما به دلایلی همچون ارتباط این پیام‌رسان با برخی رسانه‌ها کاربرد آن فراگیر شد .

ارز دیجیتال، بزرگ‌ترین خطر تلگرام بود

وی با بیان اینکه از دو سال پیش این پیام‌رسان به تدریج شروع به نمایش مشکلات خود کرد،‌تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای عملیاتی‌هایی همچون فتنه‌های اخیر در کشور و انتخابات که تلگرام در آن نقش داشت، ازجمله مواردی است که موجب ایجاد مشکلات فراوان از سوی تلگرام برای کشورمان شده است .

این کارشناس فضای مجازی ارز دیجیتال را یکی دیگر از بحران‌های تلگرام خواند و اظهار داشت: مسئله ارز دیجیتالی که در نطفه خفه شد نیز اتفاقی است که می‌توانست لطمه بزرگی به اقتصاد کشور بزند. این موضوع با توجه به کاربرد زیاد تلگرام در جامعه می‌توانست اتفاق خطرناکی برای کشور باشد .

فروهر نقض حریم خصوصی افراد را توسط تلگرام یکی از مشکلات این پیام‌رسان خواند و تصریح کرد: نقض حریم خصوصی افراد از طریق ثبت تمام دیتاها و اطلاعات کاربران در دیتاسنترها و سرورهای تلگرام یکی دیگر از مشکلات این نرم‌افزار است .

وی ادامه داد:‌ اما متأسفانه طبق یک تصور غلط تلگرام به شبکه‌ای امن تبدیل شده و به زندگی خصوص مردم راه پیدا کرده است،‌ همین عامل خود باعث بروز مشکلات اجتماعی و خانوادگی فراوان شده است .

این کارشناس فضای مجازی اظهار داشت: مشکل بعدی تلگرام رمز‌نگاری بودن محتوای آن است که امکان فیلتر آن وجود ندارد .

فروهر رمزنگاری بودن پیام‌رسان تلگرام را علت وجود محتواهای غیراخلاقی در آن دانست و گفت:‌ رمزنگاری بودن محتوای این پیام‌رسان موجب تبادل مضامین غیراخلاقی،‌ ضدنظام و ارزش‌ها و متضاد با فرهنگ جامعه است و این عامل خود مشکلات فراوانی را برای جامعه و خانواده‌ها به وجود آورده است .

وی ادامه داد: همانطور که می‌بینیم 43 درصد از جرایم سایبری کشور نیز مربوط به تلگرام است .

وی اضافه کرد: این در حالی است که در هیچ کجای دنیا پیام‌رسانی که سرور آن در خارج از کشور باشد و در عین به تمام ارکان نظام دسترسی داشته باشد، وجود ندارد .

فیلتر کردن تلگرام دیگر جوابگو نیست

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه امروزه وجود نرم‌افزاری مانند تلگرام نیاز مردم جامعه است،‌ اظهار داشت: ما با تکنولوژی تلگرام مشکلی نداریم چرا که تلگرام یک نرم‌افزار است که موجب دسترسی سریع به محتواها شده است، اما مشکل اصلی ما با مضامین موجود در آن و ساختارهای غیراخلاقی آن است .

فروهر در خصوص فیلتر شدن تلگرام نیز تصریح کرد: قطعاً‌ فیلتر کردن تلگرام دیگر جوابگو نیست چرا که دسترسی به فضای فیلتر شده همچنان ممکن است و با فیلتر کردن این نرم‌افزار تنها شاهد کوچ کاربران از تلگرام به نرم‌افزاری دیگر خواهیم بود .

وی ادامه داد:‌ در سال‌های گذشته تنها راهکار موجود برای کنترل تلگرام فیلتر کردن آن بود این در حالی است که امروزه راهکار پیش‌روی ما بومی‌سازی این فضا و ایجاد فضایی امن، سالم و داخلی است .

این کارشناس فضای مجازی توضیح داد: یعنی باید یک فضای داخلی و امن برای مردم فراهم کنیم تا آسیب‌های تلگرام را نداشته باشد یا حداقل آسیب‌های کمتر داشته باشد .

فروهر در خصوص پیام‌رسان‌های داخلی نیز تصریح کرد: این پیام‌رسان‌ها قطعا در شروع به کار مقداری نقص داشتند همانطور که تلگرام نیز در ابتدای کار ضعف‌هایی داشت .

وی با اشاره به مسائلی که موجب آسیب به پیام‌رسان‌های داخلی شده است، عنوان داشت: موضوعی که به کیفیت پیام‌رسان‌های داخلی آسیب می‌زد توجه صرف برخی به تلگرام بود، بسیاری از افراد برای حفظ جایگاه خود شروع به سنگ‌اندازی و تضعیف پیام‌رسان‌های داخلی کردند .

این کارشناس فضای مجازی، ادعای دسترسی پیام‌رسان‌های داخلی به اطلاعات کاربران را یکی‌دیگر از مصادیق تضعیف پیام‌رسان‌های داخلی خواند و تأکید کرد: موضوع بعدی که در جامعه رواج پیدا کرد مطرح کردن مسئله دسترسی پیام‌رسان‌های داخلی به اطلاعات مردم بود این در حالی است که این موضوع صحت نداشته و این مسئله اصلاً ممکن نیست .

فروهر با‌بیان اینکه افرادی که سود آنها در ادامه فعالیت تلگرام بود به مسئله نفوذ اطلاعات کاربران دامن زدند، ادامه داد: به علاوه برخی با ایجاد فرصت‌ها و پرداخت پورسانت‌هایی به پیام‌رسان‌های داخلی مشکلات فراوانی را برای پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد و در روند آنها اختلال ایجاد کردند .

وی اضافه کرد: چرا که پیام‌‌رسان‌های داخلی مانند دیگر نرم‌افزارها همچون Gmail برنامه‌ای مشخص دارند و امکان دسترسی به اطلاعات کاربران وجود ندارد .

وی خاطرنشان کرد:‌ امروزه بحث فیلترینگ تلگرام جدی شده و افرادی که تا دیروز موافق این موضوع نبودند نیز با این موضوع موافقت کرده‌اند .

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه در چند سال اخیر پیام‌رسان‌های داخلی خوبی وارد بازار شده است، اظهار داشت: پیام‌رسان‌های داخلی موجود در بازار جهش خوبی داشته و توانسته‌اند نقص‌های خود را رفع کنند و در حال حاضر می‌توانند جوابگوی نیازهای جامعه باشند .

فروهر اظهار داشت: اگر حمایت‌هایی که از پیام‌رسان‌های خارجی انجام می‌شد از داخلی‌ها نیز انجام می‌گرفت تا کنون شاهد رشد سریع پیام‌رسان‌های داخلی بودیم اما در حال حاضر نیز کیفیت پیام‌رسان‌های داخلی بسیار ارتقاء پیدا کرده است .

نقض حریم کاربران در پیام‌رسان‌های داخلی صحت ندارد

این کارشناس فضای مجازی در خصوص موضوع نقض حریم خصوصی کاربران و عدم امنیت آنها در پیام‌رسان‌های داخلی نیز تأکید کرد: این ادعا به هیچ عنوان صحت نداشته و پیام‌رسان‌های داخلی هرگز قادر به نقض حریم کاربران یا هک اطلاعات آنها نیستند .

فروهر اضافه کرد:‌ از سویی در پیام‌رسان‌های داخلی کارگروه‌هایی مشارکت دارند که با ارگان‌های دولتی متفاوت هستند و امکان دسترسی به اطلاعات کاربران وجود ندارد .

سخنان رهبر انقلاب یک مبنا و فتوا شرعی است

وی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در‌خصوص پیام‌رسان‌های داخلی نیز اظهار داشت: سخنان رهبر انقلاب در جمع عده‌ای از مسئولین، نشان از خرسندی ایشان از تبدیل شدن پیام‌رسان‌های داخلی به مطالبه عمومی مردم داشت. همچنین ایشان به حفظ حریم شخصی مردم در این پیام‌رسان‌ها اشاره کردند .

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: این سخن رهبر انقلاب که نقض حریم خصوصی کاربران در پیام‌رسان‌های داخلی را حرام شرعی خواندند نشان از اراده حکومت و رهبری بر عدم دسترسی به اطلاعات مردم است .

وی ادامه داد: سخنان ایشان این اطمینان را به مردم می‌دهد که در پیام‌رسان‌های داخلی به‌هیچ عنوان به اطلاعات کاربران نمی‌توان دسترسی پیدا کرد. به‌علاوه سخنان موجب هوشیاری بیش‌تر پیام‌رسان‌ها نیز شد .

این کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: این سخن مقام معظم رهبری نیز یک حکم و فتوا است که نمی‌توان به آن نگاه سیاسی کرد. ایشان این مسئله را به عنوان یک مبنا اعلام کردند تا کسی به شبکه‌های داخلی به‌عنوان نقض‌کننده حریم خصوصی کاربران نگاه نکند .

فروهر درپایان تصریح کرد: امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک مردم بتوانند از یک فضای امن داخلی و بی‌دغدغه استفاده کنند که اگر این فضا یک فضای داخلی باشد آسیب‌های آن بسیار کمتر خواهد بود .

منبع: فارس

بازگشت به صفحه رسانه‌ها