به گزارش پارس نیوز، 

امارات عربی متحده امروز (سه‌شنبه) به کشف و ضبط ۱۳ میلیون دلار در یکی از هواپیماهای این کشور در سومالی اذعان اما آن را محکوم کرد.

وزارت خارجه امارات با محکوم کردن دولت سومالی به دلیل توقیف هواپیمای خصوصی متعلق به امارات، مدعی شد که اموالی که مقامات سومالی از این هواپیما ضبط کرده، برای ارتش سومالی اختصاص داده شده بود.

نیروهای امنیتی سومالی یکشنبه این هفته، در فرودگاه موگادیشو این کشور از هواپیمای اماراتی ۱۳ میلیون دلار کشف کردند که مقصد این اموال سفارت امارات در سومالی بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، ابوظبی مدعی شده است که نیروهای سومالی به زور اسلحه و حمله به نیروهای وظیفه امارات، این اموال را ضبط کرده و با بازرسی هواپیمای این کشور باعث تأخیر در پرواز آن شده‌اند.

وزارت خارجه امارات با غیر قانونی خواندن این اقدام موگادیشو ادعا کرده است که این مبالغ برای حمایت از ارتش سومالی و پرداخت حقوق آن‌ها بر اساس یادداشت تفاهم امضا شده بین طرفین در تاریخ ۲۰۱۴ جهت تقویت همکاری نظامی اختصاص داده شده است.

سومالی بابت حمایت ابوظبی از جمهوری خودخوانده سومالی‌لند که قصد جدایی از سومالی دارد، با این کشور اختلاف دارد. 

علاوه بر این، روابط دو کشور از زمان قطع رابطه عربستان و امارات با قطر تیره شده است. در جریان مناقشه قطر، سومالی بر خلاف بسیاری از کشورهای آفریقایی، از جانبداری از عربستان و امارات خودداری کرد و موضع بی‌طرف اتخاذ کرد. در پی این موضع، امارات سفیر خود را از موگادیشو فراخواند.

رسانه‌های سومالیایی گزارش داده‌اند که دولت این کشور برای تغییر موضع و حمایت از امارات و عربستان به شدت تحت فشار قرار گرفته است. چند حزب سیاسی در این کشور هم از دولت خواسته‌اند به صراحت از ابوظبی و ریاض حمایت کند.