به گزارش پارس به نقل از پارسینه، گرانی زخمی است که سال هاست بر پیکر جامعه ما زده شده و متاسفانه روز بروز هم این زخم بیشتر و بیشتر می شود، به نحوی که جسم جامعه را رنجور و رنجورتر نموده است، روزگاری شده که فکر و ذکر مردم همه اش مسئله گرانی هاست و مردم با همین واژه ها شب و روز را سر می کنند، گرانی از یک طرف و گرانفروشی هم از طرف دیگر، البته چاره ای هم نیست.

طبیعت جسمی بشر به گونه ای است که ناچار می باشد برای زنده ماندن و زندگی کردن غذا و خوراک به دست آورد و ناچار است برای تامین آن به بازار و مغازه ها برود و ناچار است تا کار و فعالیت نموده و براساس مزد و درآمدش خریدی کند و خود و خانواده اش را سیر نماید.

اما چه کنیم که هر روز کالایی گران می شود، یک روز نوبت گوشت است، روز دیگر نوبت مرغ، یک روز نوبت میوه است و روز دیگر نوبت شیر و لبنیات و بعد نوبت خواربار و روز دیگر نوبت گرانی و افزایش سرسام آور مسکن و کالاهای خانه و همینطور قصه و غصه گرانی ها ادامه دارد، برخی نرخ ها و قیمت ها اصلا تصاعدی بالا می رود، یک روز مسئله طلاست، یک روز مسئله ارز است، و هر روز یک موضوع در اقتصاد ما مطرح و به چالش تبدیل می شود.

معلوم نیست بر سر اقتصاد کشور چه آمده است، واقعا آیا دست هایی پنهان در کار است، آیا این گرانی ها نتیجه تحریم هاست، آیا گرانی ها امواج و انعکاس بحران مالی و اقتصادی جهانی است، آیا فرصت طلبان اقتصادی با فهمیدن خلاهای اقتصادی و به خاطر حفظ و افزایش منافعشان گرانی را دامن می زنند و یا عدم اطلاع و عدم توانمندی دولتمردان این شرایط را ایجاد نموده است، آیا گرانی ها نشان دهنده ضعف در دستگاه های نظارتی بازار است و یا این شرایط بد اقتصادی نتیجه کفران نعمت های الهی است و صدها پرسش دیگر.

دقیقا معلوم نیست چرا هر از مدتی موجی از گرانی در جامعه ایجاد می شود و البته در این رابطه هم تحلیل ها و هم آمارها مختلف و متناقض است.

آنچه مسلم است گرانی افسارگسیخته در طول سال های گذشته آسیب های جدی و اساسی را به اقتصاد کشور وارد نموده و سبب مشکلاتی برای خانواده ها و خصوصا طبقات متوسط و پایین جامعه شده که البته شرح آنها در این مقاله نمی گنجد و در این مقاله فقط سعی داریم به برخی از نگرانی هایی که مردم جامعه نسبت به وضعیت موجود و وجود این گرانی ها دارند.

گرانی ها باعث می شود که قشر متوسط جامعه هر روز به قشر پایین تر نزدیک تر شود و فقر در کشور بیشترو بیشتر شود، در نتیجه قشر پایین تر جامعه روز به روز با وجود گرانی ها افزایش می یابد.

هرچند موج گرانی ها آسیب جدی به مردم وارد کرده است اما کماکان زندگی در شرایط سخت و آسیب اجتماعی به رفتارها اطلاق می شود که بر خلاف هنجارهای اجتماعی از افراد سر میزند و کارکرد فرد و به تبع آن رفتار جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

با افزایش قیمت کالاها، ازدواج ها کاهش یافته است و این خود می تواند موجب رواج رفتار های نا سالم در جامعه شود. با بالا رفتن قیمت مسکن و زمین، برخی افراد، که فکر می کردند بعد از ازدواج و با تلاش خود و همسرشان می توانند یک خانه برای خود بخرند نا امید شده و بسیاری از زندگی ها تحت الشعاع قرار گرفته است.

کودکانی که به خاطر درآمد پایین خانواده و ناتوانی والدین شان برای تهیه کیف و کفش و لوازم التحریر مدرسه، مجبور شده اند دست از درس و مدرسه و دوستان خود بکشند و در گوشه و کنار خیابان یادر سر چهار راه ها به گدایی یا دست فروشی بپردازند. کارخانه ها و کارگاه هایی که مواد اولیه آنها گران شده و میزان سود دهی شان پایین آمده تعطیل می شوند و کارکنان و کارگران این کارخانه ها و کارگاه ها به جمع بیکاران اضافه می شوند و این افزایش بیکاری ها موجب افزایش جرم و بزه در جامعه می شود.

در نهایت در این شرایط سخت قشر پایین جامعه روز به روز ضعیف شده وبا سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند.