عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه معاونان و مدیران بحران استان‌های سراسر کشور با وزیر کشور - که عصر امروز در وزارت کشور برگزار شد - اظهار کرد: من ۱۰ سال در صدا و سیما مسئولیت داشتم و بحران‌هایی را در این زمینه مدیریت کردم اما در زلزله کرمانشاه و چند مورد دیگر موضوع اطلاع‌رسانی دچار چنین مشکلاتی شد.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در سال ۹۷ در حوزه بحران‌ها نگرانی‌هایی داریم بنابراین باید در آمادگی، هماهنگی، پیشگیری و آموزش به شکل موثرتری وارد شویم.

وی با بیان اینکه هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف وجود داشته است اما کافی نیست، گفت: تمام وزارتخانه‌ها در حوزه مدیریت بحران باید طرح جامعی داشته باشند و برنامه‌هایشان نیز در این زمینه انجام دهند.

وزیر کشور با اشاره به وظیفه سازمان مدیریت بحران که سیاستگذاری است، اظهارکرد: با این وجود ما وارد کار اجرایی نیز شده‌ایم و رسانه‌ها نیز مدام در حوادث مختلف مطرح می‌کنند که مدیریت بحران کجاست و چرا کاری انجام نمی‌دهد؟

وی با اشاره به اظهارات رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص توزیع ۲۵ هزار کانکس در میان زلزله زدگان اظهار کرد: در چند کانال و سایت خبری تصاویری از نفوذ آب به چادرهای زلزله زدگان منتشر شد. در برخی موارد افراد کانکس هم داشتند یا حتی به آنها گفته شده بود که خانه‌ای را اجازه کنند اما تصاویر از چادرها منتشر شد و خود صدا و سیما نیز که مسئول کمیته اطلاع رسانی است در این زمینه به موقع فعالیت نکرد و به سراغ کانال‌ها و خبرهای اینچنینی رفت.

وزیر کشور به نحوه کمک رسانی نیز اشاره کرد و با انتقاد از حضور افراد مختلف برای جمع‌آوری کمک‌ها اظهار کرد: نحوه کمک رسانی به‌گونه‌ای شد که هر کسی برای کمک به مناطق زلزله‌زده رفت اما آقایانی که کمک جمع کردند به مردم درباره این هزینه‌ها پاسخ ندادند.

وی بر ضرورت اطلاع رسانی صحیح به ویژه در زمینه پیش بینی‌ها تاکید کرد و گفت: وقتی مثلا می‌گوییم که قرار است فلان حادثه‌ای رخ دهد اما پنج، شش بار این پیش بینی‌ها درست از آب در نمی‌آید، این عملکرد باعث از بین رفتن اعتماد عمومی می‌شود. به همین دلیل ما باید در پیش بینی‌ها نیز درست اطلاع رسانی کنیم.

رحمانی فضلی بر ضرورت مدیریت افکار عمومی هنگام بروز بحران‌ها تاکید کرد و با مهم شمردن این موضوع اظهارکرد: چندین نفر می‌آیند و در مورد یک حادثه مصاحبه می‌کنند. در زلزله تهران همین مصاحبه‌ها باعث شد تا مردم به خیابان‌ها بریزند و همین حضور مردم در خیابان‌ها می‌توانست به بحرانی امنیتی تبدیل شود. چرا این اتفاق افتاد؟ به خاطر اینکه صدا و سیما به دنبال هر کسی رفت و با افراد مختلف مصاحبه کرد که رئیس سازمان مدیریت بحران باید به این موضوعات نظم دهد.

رحمانی فضلی به موضوع آموزش نیز اشاره کرد و گفت: مسئله آموزش بسیار مهم است و ما باید در حوزه آموزش بحران خوب کار کنیم. در این زمینه نیز بزرگترین وسیله آموزش ما صدا و سیماست که باید خوب عمل کند. در کرمانشاه ،زلزله هنگام شب رخ داد و عملا امکان امداد رسانی گسترده با توجه به اینکه امکان پرواز هلیکوپترها وجود نداشت و برق و تلفن و ... قطع شده بود، میسر نبود. در این شرایط ضرورت آموزش خود را نشان می‌دهد چرا که مردم باید بلد باشند که چه کار کنند البته در همان دقایق اولیه نیز امدادرسانی‌ها آغاز شد.

ضرورت نظارت بر نحوه توزیع امکانات و منابع در بحران‌ها

وی بر ضرورت نظارت بر نحوه توزیع امکانات و منابع در بحران‌ها تاکید کرد و گفت: باید مشخص شود که چه کسی مسئول توزیع است. من ظهر فردای زلزله به سرپل ذهاب رسیدم و بسیاری از مردم آنجا آب می‌خواستند. آب بود اما توزیع مناسب نبود.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه باید در شرایط عادی به فکر چنین مسائلی بود، گفت: حالا که در شرایط عادی هستیم باید در این زمینه به فکر باشیم. در مورد توزیع منابع بعضی‌ها ۱۰ چادر گرفتند و بعضی‌ها هم چیزی نگرفتند. طبق آمارها ۳۵ هزار خانه در زلزله آسیب دیده در حالی‌که ما ۹۵ هزار چادر میان زلزله زدگان توزیع کردیم بنابراین باید بدانیم که این منابع را به چه کسانی می‌دهیم و چطور می‌دهیم.

رحمانی فضلی با اشاره به مسئله پیشگیری و اهمیت این موضوع خاطرنشان کرد:‌ در این زمینه دوستان پیشنهاد دادند که جلسه‌ای در سال آینده با حضور رئیس جمهور برگزار شود که من هم موافقم و به نظرم چنین کاری را باید انجام دهیم.

وی ادامه داد: وزارتخانه‌های مختلف نظیر وزارت مسکن، نیرو و ... باید در حوزه‌های خودشان پاسخگو باشند.

رحمانی فضلی به موضوع بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: من از ابتدای دوران وزارت خود به موضوع بیمه‌ها تاکید داشتم اما عملیاتی نشد. در همه جای دنیا بیمه‌ها نقش موثری در حوزه پیشگیری دارند چرا که بیمه موضوعات مختلفی را بررسی می‌کند و وضعیت ایمنی باید برای بیمه کردن مهیا باشد.

وی با بیان اینکه تشکل‌های مردمی زیادی به ثبت رسیده اما تعداد آن در حوزه مدیریت بحران کم است، گفت: هر استان باید این مسائل را ساماندهی کند و به نظرم کار خوبی است.

وزیر کشور بر ضرورت تجهیز انبارهای هلال احمر نیز تاکید کرد و گفت: انصافا نیز هر چه را که ما پیگیری می‌کنیم رئیس جمهوری به آن رسیدگی می‌کند و جواب می‌دهد.

گاهی ورود دادستانی حین بحران،«بحران زا» می‌شود

وی به ورود دادستانی هنگام بحران‌ها نیز اشاره کرد و گفت:‌ گاهی ورود دادستانی در حین بحران خودش بحران زا می‌شود. اما این موارد راه حل دارد و اگر چنین مواردی پیش آمد آن را باید مستندسازی کنیم و با دادستان کل کشور و آیت الله آملی لاریجانی - رییس قوه قضائیه - وارد مذاکره شویم.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه لایحه مدیریت بحران را نیز باید ساماندهی کنیم درباره جایگاه ادارات کل مدیریت بحران اظهارکرد: ادارات کل بحران حتما باید زیرمجموعه استانداری‌ها باشند.

ارایه پیشنهاد به دولت برای انتخاب رئیس سازمان پدافند غیرعامل از سوی رئیس جمهور

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف سازمان پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران کشور اشاره کرد و گفت: این دو سازمان هیچ ارتباطی با هم ندارند و اصلا نباید در کار یکدیگر دخالت کنند. شرح وظایف هر دو سازمان طبق قانون مشخص است و هر جا هم که مشکلی پیش آمد باید به قانون مراجعه کرد. ما اخیرا در دولت پیشنهاد دادیم که رئیس سازمان پدافند غیرعامل نیز از سوی رئیس جمهور انتخاب شود.

ضرورت تدوین اطلس بحران در کشور

رحمانی فضلی بر ضرورت تدوین اطلس بحران در کشور نیز تاکید کرد و گفت: ما باید اطلس بحران در کل کشور داشته باشیم و بدانیم که در هر استان چه مسائلی مطرح است. مثلا در خوزستان واقعا مشکلاتی وجود دارد که مشکل ریزگرد، مشکل آب، مشکل آلودگی کارون و ... از جمله آن‌هاست بنابراین باید چنین اطلسی را در کشور داشته باشیم.

وزیر کشور با تاکید بر ضرورت آزادسازی حریم رودخانه‌ها اظهارکرد: این موضوع نیز بسیار مهم است و ما تاکید کرده‌ایم که نباید به حریم رودخانه‌ها تجاوز شود و حریم رودخانه‌ها نیز باید از خطراتی که با آن مواجه است پاکسازی شود.

هیچ سازمانی حق گرفتن امکانات مدیریت بحران را ندارد

وی در پاسخ به مشکلات برخی از مدیران استان‌ها در خصوص اینکه استانداری ساختمان آنان را گرفته است، گفت: من همین جا تاکید می‌کنم که هیچ کس و حتی هیچ استانداری حق ندارد که ساختمان، اتاق و تجهیزات مدیریت بحران را بگیرد و حتما باید در این زمینه با قاطعیت عمل کرد.

رحمانی فضلی به حوزه بافت فرسوده روستایی اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز باید مدیریت بحران کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه ما در برابر آرامش روحی و روانی مردم مسئول هستیم، گفت: تمام دستگاه‌ها در این زمینه مسئولیت دارند. ما در مقابل جان مردم مسئولیت داریم و باید اقدامات‌مان را در این زمینه با جدیت انجام دهیم و دستگاه‌های مختلف نیز در این خصوص پاسخگو باشند.

رحمانی فضلی در پایان درباره آموزش به استانداران اظهار کرد: من هم با این موضوع موافقم و می‌توان در جلسات استانداران یکی دو ساعت نیز این مسائل را مطرح کرد البته آموزش‌ها به شکل غیرحضوری هم می‌تواند انجام شود.