پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- فؤاد ایزدی گفت: زمانی که انتخاب بین منافع و آبرو باشد، آمریکا قطعا دست به انتخاب منافع خواهد زد و به هیچ وجه نگران توجیه رفتارش نیست.

دکتر فؤاد ایزدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: اگر چه ممکن است روسای جمهور این کشور به یک شکل عمل نکنند، اما در کل سیاست خارجی آمریکا مبتنی بر این است که اگر تشخیص دهد اقدامی در جهت منافعش است، دغدغه توجیه آن برای اذهان عمومی یا ناظران سیاسی را ندارد. آمریکا تلاش می‌کند ابرقدرت باشد تا این‌گونه رفتار کند.

وی افزود: آمریکا در چارچوب واقع‌گرایی صرفا به تأمین منافع خود می‌اندیشد و باید نگاه خودبرتربینی را نیز به آن اضافه کرد. یعنی آمریکا حق خودش می‌داند تا اقداماتی را که تناقض‌آمیز حساب می‌شود نیز انجام دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به همپیمانی آمریکا و سعودی گفت: آمریکا کاملا می‌داند سلاح‌هایی را که به سعودی‌ها می‌فروشد بر سر زنان و کودکان بی‌گناه ریخته می‌شود. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده در جنگ یمن به عربستان کمک‌های اطلاعاتی می‌دهد.

وی افزود: افزون بر سلاح، محل اصابت آن را نیز مشخص می‌کند. خود آمریکا هم کاملا آگاه است که این سیاستی دوگانه است، اما می‌گوید منافع‌اش ایجاب می‌کند که از سعودی‌ها حمایت کند و نگران این نیست که دیگران چه قضاوتی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا با رفتارهای متناقضش، احساس نمی‌کند که منزوی خواهد شد گفت: همان‌طور که در جنگ ویتنام، عراق و اکنون در حمایتش از سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی چنین احساسی ندارد. آمریکا تاکنون بارها رفتاری مغایر با قوانین بین‌المللی داشته و اکنون هم احساس می‌کند هر کاری را که دلش بخواهد می‌تواند انجام دهد.

فؤاد ایزدی افزود: همین امروز آمریکا در نظرسنجی‌ها منفور است. اما مگر این نظرسنجی‌ها تأثیری بر رفتار آمریکا گذاشته است؟ خیر!

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان ساخت: همه کارشناسان اجماع دارند که قدرت آمریکا روبه افول است و به سراشیبی می‌رود. اما این‌که چند سال دیگر آمریکا تبدیل به کشوری معمولی می‌شود این را نمی‌دانیم ولی در نهایت آمریکا روزی اقتدار و سلطه خود را از دست خواهد داد.