پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهران کریمی- محسن میردامادی دبیرکل سابق حزب مشارکت:«در واقع می‌توان گفت در جامعه بخشی از مردم به حجاب معتقدند و موافق اجبار آن نیز هستند، بخش دیگری به حجاب اعتقاد دارند ولی با اجباری بودن آن مخالفند، بخشی نیز ضمن داشتن تعلقات دینی حجاب را واجب نمیدانند، و بخش دیگری اصولا چندان تعلق و اعتقاد دینی ندارند و نتیجتا به حجاب هم همینطور. با توجه به این تنوع نظرات و چالش فزاینده در این موضوع و گستردگی جمعیتی که با آن دست به گریبان هستند میتواند مصداق اصل ۵۹ قانون اساسی باشد و به همه پرسی گذاشته شود.»

1- خلاصه‌ی استدلالِ میردامادی:

بخشی از مردم با اجباری بودن حجاب موافق و بخشی مخالفند، پس به‌دلیل تنوع نظرات و چالش در این حوزه رفراندوم برگزار کنیم!!

2- متن اصل ۵۹ قانون اساسی که به همه‌پرسی اختصاص دارد:

«در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.»

3- سست بودن این شبه استدلال واقعا نیاز به تبیین و تشریح ندارد. جامعه عرصه‌ی تزاحم و چالش آراء، اندیشه‌ها، سلایق و مطالبات گوناگون است. رفراندوم نه ابزار فعالیت جناحی و پیشبرد مطالبات حزبی که سازوکاری برای حل مسائل بسیار مهم کشور است.

4- روشن است که چه از منظر توده‌های مردم و چه نخبگان (با هر طرز فکر و سلیقه‌ای) امروز کشور از جنبه‌ی اقتصادی و اجتماعی با معضلات و نابسامانی‌های جدی و اساسی دست به گریبان است. «ناکارآمدی و ناتوانی» دولتی که با شعار حل «مشکلات اقتصادی و معیشتی» بر سر کار آمد و زلف خود را با وعده‌ی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها گره زد، امروز در عرصه‌ی حل مشکلات تولید و اقتصاد و زندگی مردم بیش از پیش مشخص است.

5- اینکه در چنین وضعیتی جماعتی با «شُعبده‌بازی رسانه‌ای - سیاسی» توجهات را از مسائل اصلی کشور منحرف کرده و «آدرس غلط» بدهند در نوع خود جالب و از نظر سخیف بودن بی‌نظیر است!

6- توجه به این نکته هم حائز اهمیت است که برنامه‌ی عملیاتیِ «کشف حجاب» و التهاب‌آفرینی پیرامون آن هرچند که ویترینی چون دخترک موفرفری و عمله‌هایی خیابانی داشته و دارد اما ظاهرا برخی جریانات سیاسی و حزبی نیز تکمیل اضلاع دیگر توطئه و «نقد کردن» موضوع از حاکمیت را برعهده گرفته‌اند.