دادستان کل مالدیو روز یکشنبه ضمن هشدار در مورد افزایش بی‌ثباتی در کشورهای اقیانوس هند، گفت: دیوان عالی در تلاش است تا «عبدالله یامین»، رئیس‌جمهور این کشور را برای عدم اطاعت از حکم دادگاه مبنی بر آزادی سران اپوزیسیون زندانی استیضاح کند.

براساس گزارش «رویترز»، از زمانی که دیوان عالی اتهامات مربوط به تروریست علیه «محمد نشید» رئیس‌جمهور سابق این کشور را رد کرد، بحران سیاسی جدیدی در مالدیو آغاز شد.

یامین با درخواست‌های آمریکا، هند و دیگر ملت‌ها برای توجه به تصمیم دادگاه در خصوص نشید مواجه شد اما وی بر روی حرف خود پافشاری کرد.

دادستان کل افزود: دولت اطلاعاتی مبنی براینکه دیوان عالی در حال آماده‌سازی اخراج یامین است، دریافت کرده اما این گونه اقدامات غیرقانونی است و با مخالفت مقامات دولتی مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: این اطلاعات ممکن است موجب بحران در امنیت ملی شود.

دادستان کل مالدیو گفت: طبق این اطلاعات به دست‌آمده دادگاه عالی می‌تواند حکم استیضاح و یا برکناری رئیس جمهور را صادر کند اما دستورالعمل‌های دولت برای چنین حکمی صادر نشده است.

براساس این گزارش، یامین به طور مستقیم اعلام نکرده که از حکم دادگاه پیروی نمی‌کند بلکه در جلسه حزبی روز شنبه گفته که انتظار چنین حکمی را از دیوان عالی نداشته است.

محمد نشید، رئیس جمهور سابق مالدیو در مارس سال 2015 به اتهامات مربوط به تروریسم به 13 سال حبس محکوم شد؛ محکومتیی که به گفته سازمان ملل با انگیزه سیاسی صورت گرفته است.

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس