به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از شبکه خبری سی. بی. اس، دیک چنی، معاون جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا در یک مستند تلویزیونی گفت که اگربار دیگر بخواهد تصمیم گیری کند، تصمیم مشابهی اتخاذ می کند.

وی در برنامه مستند" جهان به روایت دیک چنی" گفت: من آنچه را که باید انجام دادم. تمامی آنها در اذهان عمومی ثبت شده و من از این بابت احساس خوبی دارم. اگر بار دیگر مجبور باشم این کار را انجام دهم، حتما آن را ظرف یک دقیقه انجام خواهم داد.

دیک چنی در این فیلم مستند با اشاره به اینکه به مساله شکنجه به روش غرق مصنوعی توجهی ندارد، گفت: اولین مسئولیت ما ایجاد امنیت برای آمریکا و زندگی شهروندان ایالات متحده است. من در مورد تهدیدی که آمریکا با آن مواجه بود فکر می کردم. من در مورد این مساله فکر می کردم که اگر جورج بوش و من از صحنه سیاست خارج شویم برای دفاع از دولت و حصول اطمینان از این مساله که روسای جمهوری آتی چه خواهند کرد، چه کاری می توانیم انجام دهیم.

کاتلر، تهیه کننده مستند دیک چنی گفت که برای معاون جورج بوش این امر که مستندی در رابطه با شغلش ساخته شود، مهم بود اما هدف اصلی از ساخت این فیلم مستند محاکمه وی نبود.

" کرگ فینتون" ، کارگردان این فیلم مستند گفت: دیک چنی یکی از اشخاص قدرتمندی است که ما در تاریخ کشورمان داشته ایم.

جنگ عراق که ۲۰ مارس سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز شد، مناقشات فراوانی در پی داشت به ویژه پس از آنکه دولت جورج بوش اعلام کرد علت اصلی این حمله به دلیل زرادخانه های سلاح کشتار جمعی صدام، دیکتاتور سابق عراق بوده است.

با وجود آنکه هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق یافت نشد، رژیم صدام ساقط شد و این دیکتاتور در دسامبر سال ۲۰۰۳ میلادی گرفتار و در سال ۲۰۰۶ میلادی پس از محکوم شدن به اتهام قتل عام ۱۵۰ شیعه عراقی در سال ۱۹۸۲ میلادی اعدام شد.

در جریان جنگ عراق بیش از ۴۴۰۰ سرباز آمریکایی کشته شدند. این جنگ در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۱ میلادی رسما پایان یافت.