پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- علیرضا جلولی- گفتگوی زنده امشب رئیس‌جمهور با مردم احتمالا مطابق معمول و همچون پیکره خود دولت، حوصله‌سربر خواهد بود و مردم شاهد تجویز تکرار نسخ قبلی «حرف درمانی» بوده و همچنین از «باید»های زیادی درباره مشکلات اساسی جامعه از جمله فقر، بیماری، گرانی و... خواهند شنید که قوه مجریه مخاطب اصلی آنهاست.

روحانی در حالی در دومین سالگرد برجام با مردم سخن خواهد گفت که علاقه‌ای به شنیدن سوال مجری درباره آن ندارد. برجامی که دو سال قبل قرار بود یک «الگو» برای حل مسائل کشور و منطقه باشد و حتی مشکل آب خوردن مردم را درست کند، اینک تبدیل به «عبرت» شده تا جایی که رئیس‌جمهور می‌گوید دیگران مگر دیوانه‌اند که با آمریکا مذاکره کنند.

نکته بعدی ظهور نشانه‌های تراژیک سال ۹۱ در بازار سکه و ارز هست که اینک در سال ۹۶ نیز مشاهده می‌شود. وضعیت اقتصادی‌ای که دولت روحانی اساسا با قرار گرفتن در موضع مخالفت رادیکال با آن، با شعار تدبیر و امید صاحب آرای مردم شد، دوباره زمزمه‌های بازگشتش به گوش می‌رسد. روحانی که در تبلیغات انتخاباتی ۹۲، مقابل دوربین، عامل اصلی بی سر و سامانی سال ۹۱ را، خودشیفتگی دولت وقت عنوان کرده بود، امشب توجیه‌گر وضع موجود خواهد بود.

مسئله سخت روحانی در گفتگوی امشب، واقعیت فشل دولت در مواقع حوادث و بلایا و بحران‌هاست که اتفاقا سانسور شدنی هم نیست. برخورد سیاسی با زلزله کرمانشاه توسط جهانگیری و ناتوانی در امدادرسانی و باقی ماندن مشکلات مردم زلزله زده بعد از گذشت چند ماه، و اینک نفتکش سانچی، مصادیق روشن عدم کارآمدی و تحرک حداقلی دولت در مواجهه سریع و صحیح با حادثه در کشور پرحادثه ایران است. کار روحانی از این جنبه سخت است که طیف رقیب او لااقل در این مسائل دست برتر را نسبت به او دارند.

احتمالا تنها فتح الفتوحی که امشب روحانی آن را جایگزین برجام خواهد کرد، رفع فیلتر تلگرام است. سوای اینکه گره زدن امنیت ملی به وجود و عدم وجود یک پیام‌رسان بیگانه، عقلانی نیست، این سطح از تحمیق مخاطب هم در نوع خودش جالب توجه است که روحانی؛ رئیس شورای عالی امنیت ملی تلگرام را فیلتر کرد و روحانی رئیس‌جمهور، از تلگرام رفع فیلتر کرده و به عنوان دستاورد به مردم ارائه می‌دهد.