نشست ونکوور امروز سه شنبه به میزبانی مشترک آمریکا و کانادا، با حضور مقامات 20 کشور جهان برگزار می شود. هدف اصلی از برگزاری این نشست کاهش تنش در شبه جزیره کره عنوان شده است.

این در حالی است که نشست ونکوور انتقاد مقامات روسیه و چین را که برای شرکت در این جلسه دعوت نشده اند، به دنبال داشته است.

وزارت خارجه روسیه ضمن انتقاد از برگزاری این نشست بدون حضور مقامات مسکو و پکن، آن را مخرب توصیف کرد.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود گفت: بر این باور هستم که این نشست نتیجه مثبتی به دنبال نخواهد داشت و تا زمانی که نتیجه ای در کار نباشد، خوب است.

وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به شرکت کشورهای یونان، بلژیک، کلمبیا، لوکزامبورگ در این نشست خواستار علت حضور آنها شد.

دولت واشنگتن پیش از این اعلام کرد به رغم دعوت نکردن از چین و روسیه، دو کشور از نشست ونکور حمایت کرده اند. این در حالی است که لاوروف به صراحت این موضوع را رد کرد.

دولت چین نیز ضمن انتقاد از برگزاری نشست ونکوور اعلام کرد حضور نیافتن مقامات پکن هرگونه تلاش برای برقراری صلح در منطقه را متوقف می کند.

«لو کانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد این نشست موجب ایجاد تقسیمات درون جامعه بین المللی می شود و به تلاش های مشترک برای حل مسئله کره شمالی و بحران شبه جزیره کره آسیب می رساند.

مسکو و پکن پیش از این پیشنهاد کردند تنها راه متوقف کردن برنامه های هسته ای پیونگ یانگ و تنش در شبه جزیره کره، توقف رزمایش نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه است.