پایگاه خبری تحلیلی پارس - امروز محمد علی نجفی، شهردار تهران انتقادات و اتهامات تند و سنگینی را متوجه مدیریت شهری سابق تهران کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید تحلیلی است بر چرایی چنین سخنانی از سوی شهردار تهران.

 

«فرمول روحانی» چیست؟

سیاست «ویرانه تحویل گرفته‌ام» طی چند سال گذشته در فضای سیاسی کشور تقریبا فراگیر و اپیدمی شده است. نوع همه جانبه آن را روحانی و معاون اولش استفاده کرده و می‌کنند‌.

امروز که پنج سال از امتداد دولت اعتدال می‌گذرد مهم‌ترین تدبیر در برابر مشکلات و مسائل کشور انداختن تقصیر بر گردن دولت قبل است‌. البته در شرایط حاضر دولت قبل این دولت در اختیار خود روحانی بوده اما همچنان از گزاره «مقصر دولت قبل است» استفاده می‌شود.

 

در دور دوم دولت نیز یگانه تدبیر دولت در مواجهه با مشکلات همین فرمول «ویرانه تحویل گرفته‌‌ام» به علاوه بی‌عملی شده است که به دلیل استفاده همه جانبه روحانی در طول 5 سال گذشته می‌توان زین پس از این روش با عنوان «فرمول روحانی» یاد کرد‌.

 

این سیاست و فرمول که می‌توان از آن با عنوان سیاست و «فرمول روحانی» یاد کرد در انتخابات گذشته برای سر پوش گذاشتن بر بی‌عملی‌ها و بی‌‌تدبیری‌های دولت روحانی بسیار مورد استفاده قرار گرفت و تا حدی نتیجه بخش هم بود.

به همین جهت در دور دوم دولت نیز یگانه تدبیر دولت در مواجهه با مشکلات همین فرمول «ویرانه تحویل گرفته‌‌ام» به علاوه بی‌عملی شده است که به دلیل استفاده همه جانبه روحانی در طول 5 سال گذشته می‌توان زین پس از این روش با عنوان «فرمول روحانی» یاد کرد‌.

اکتفا روحانی به «فرمول روحانی» وضعیت کشور را به شرایطی رسانده که نارضایتی عمومی از وضعیت اقتصادی در جامعه فراگیر شده است و سوء‌استفاده اخیر ضد انقلاب و کشور‌های متخاصم در ایجاد آشوب در خیابان‌های شهرهای مختلف کشور نیز در همین بستر آماده صورت گرفت. وضعیت بی‌عملی و کم‌کاری روحانی و اکتفا به همان «فرمول روحانی» در مواجهه با مشکلات دیگر صدای هم قطاران و حامیان خود نظیر حجت السلام ناطق‌نوری را هم در آورده است.

در این رابطه عبدالله ناصری از نیروهای تاثیر‌گذار اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با یکی از روزنامه‌های کشور اظهار داشته است: «‌آقای روحانی در مقایسه همه روسای‌جمهور پیشین بعد از انقلاب، چه آن‌هایی که همانند بنی‌صدر عزل شدند و چه آن‌هایی که همانند رجایی شهید شدند و چه بقیه که بودند، وقت برای دولت نمی‌گذارد. می‌گویند ایشان از ساعت 9:30 صبح تا 19 سرکار است. این را تردید ندارم و یکی از اعتراضات و انتقاداتی است که دوستان آقای روحانی به ایشان دارند. آقای ناطق‌نوری در همین زمینه به ایشان اعتراض کردند و گفتند من که الان فقط یک حوزه علمیه در لواسان دارم از ساعت 6:30 صبح آنجا حاضر می‌شوم و شما باید کمی زودتر بروید و به سخن وزرایتان گوش کنید.»

 

حجم عظیم انتقادات نجفی از عملکرد قالیباف بدون حتی بر شمردن یک نقطه مثبت نشان می‌دهد قرار است شهروندان تهرانی در طی چهار سال پیش رو در مواجهه با مسائل تهران فقط شنونده یگانه گزاره «فرمول روحانی» باشند‌.

 

نجفی در مسیر استفاده از «فرمول روحانی»

امروز صبح شهردار تهران که همواره حتی در مواجهه با انتقادات اعضای شورای شهر اعلام کرده که شخص اول اجرایی کشور پشتیبان اوست در جلسه علنی شورای شهر اقدام به استفاده از «فرمول روحانی» نمود.

او همه دواران 12 ساله شهرداری قالیباف را  با وجود حجم عظیمی از کار‌های عمرانی و عام المنفعه سیاه و ویرانه ترسیم کرد و گسترش چند برابری خطوط مترو، راه‌اندازی خطوط بی‌آرتی ، احداث تونل توحید‌، بزرگراه صدر و بسیاری از خدمات و پروژه‌های بزرگ ملی در زمان قالیباف را ناموفق‌، خرابه و ویرانه خواند.

به نظر می‌رسد محمد علی نجفی شهردار جدید تهران که طی چند ماه گذشته هیچ پروژه جدی را برای بهبود وضعیت تهران کلید نزده، می‌خواهد دوران مدیریت خود را با همان «فرمول روحانی» اداره کند.

حجم عظیم انتقادات نجفی از عملکرد قالیباف بدون حتی بر شمردن یک نقطه مثبت نشان می‌دهد قرار است شهروندان تهرانی در طی چهار سال پیش رو در مواجهه با مسائل تهران فقط شنونده یگانه گزاره «فرمول روحانی» باشند‌.

لذا شهروندان تهرانی گوش‌های خود را آماده کنند برای وقتی که از بی‌عملی و ناتوانی شهردار تهران پرسش می‌کنند این جمله  و گزاره را از محمد علی نجفی بشنود که می‌گوید  «تقصیر شهردار قبلی است».

مردی که در برابر مشکلات پروژه‌های جدید برای خدمت‌رسانی بهتر و بیشتر تعریف می‌کرد رفته است و اینک مردان دچار به اپیدمی «فرمول روحانی» بر سر کارند.

 

نجفی چه چیز هایی را نگفت و چرا نگفت؟

نجفی در گزارش خود در صحن علنی شورای شهر که رسانه‌های اصلاح‌طلب از آن با عنوان افشاگری یاد می‌کردند وقتی همه‌ی تقصیر آلودگی هوا را بر گردن قالیباف می‌انداخت هیچ اشاره به این موضوع نکرد که دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست مسول مستقیم این موضوع است و در طول دوران شهردار قبل وقتی قالیباف درخواست اختیارات و مسئولیت از دولت می‌کرد برای رفع آلودگی هوای تهران با امتناع کامل دولتی مواجه می‌شد‌. دولتی‌هایی که خود طرحی برای رفع آلودگی هوا نداشتند اما بنا به دلایل سیاسی مانع از اجرایی شدن طرح شهردار سابق می‌شدند.

نجفی در جلسه شورا و در گزارش خود وقتی به وضعیت حمل و نقل در تهران اشاره می‌کرد و همه تقصیر را گردن قالیباف شهردار تهران می‌انداخت هیچ اشاره‌ای به بدهی هنگفت بیش از 18 هزار میلیاردی دولت به شهرداری تهران برای بهبود حمل و نقل تهران نکرد. بسیاری موارد از این دست نگفته در گزارش نجفی می‌توان بر شمرد که در همه موارد آن مقامات دولتی نقش اصلی در نارسایی‌های خدمات شهری تهران داشته‌اند اما از آنجایی که شهردار تهران حتی در مواجهه‌ی با انتقادات اعضای شورای شهر تهران که خود او را انتخاب کرده‌اند، پشتیبان خود را رئیس‌جمهور می‌خواند و به این نحو می‌خواهد مانع از استمرار انتقادات هم مسلکان خود، به خود شود؛ طبیعی است که مواردی که دولت باید پاسخ گوی آن باشد را نیز بر گردن شهردار سابق بی‌افکند.

 

در زمانی که «پلاسکو نفتی» دولت در جریان است و فاجعه نفت‌کش ایرانی در دریای چین ابعاد گسترده‌تری می‌گیرد و این در شرایطی بوده است که دولت و وزارت نفت در سه روز نخست فاجعه هیچ‌کاری نکرده و دست روی دست گذاشته‌اند و تا به امروز نیز کار شایسته‌ای از آن‌ها صورت نگرفته؛ این موج بلند اتهام زنی به شهردار سابق تهران و تلاش رسانه‌ای رسانه‌های دولت و اصلاح‌طلب برای برجسته کردن این اتهام زنی‌ها با عنوان «افشاگری نجفی» را باید سناریوی رسانه‌ای برای لاپوشانی ناکارآمدی دولت در مواجهه با بحران «پلاسکو نفتی» دانست.

 

چرا امروز شاهد رادیکالیسم نجفی بودیم؟

سخنان محمد علی نجفی که پشتوانه خود را رئیس‌‌‌جمهور می‌داند را از جهت زمانی نیز باید مورد توجه قرار داد. در زمانی که «پلاسکو نفتی» دولت در جریان است و فاجعه نفت‌کش ایرانی در دریای چین ابعاد گسترده‌تری می‌گیرد و این در شرایطی بوده است که دولت و وزارت نفت در سه روز نخست فاجعه هیچ‌کاری نکرده و دست روی دست گذاشته‌اند و تا به امروز نیز کار شایسته‌ای از آن‌ها صورت نگرفته؛ این موج بلند اتهام زنی به شهردار سابق تهران و تلاش رسانه‌ای رسانه‌های دولت و اصلاح‌طلب برای برجسته کردن این اتهام زنی‌ها با عنوان «افشاگری نجفی» را باید سناریوی رسانه‌ای برای لاپوشانی ناکارآمدی دولت در مواجهه با بحران «پلاسکو نفتی» دانست. ناکارآمدی که احساسات افکار عمومی را بسیار جریحه‌دار کرده است. بخشی از دلیل رادیکالیسم زاید‌الوصف نجفی در صحن علنی شورای شهر را از این منظر باید تحلیل کرد.