قالیبافی که به بیان تمامی کارشناسان داخلی و خارجی، زیرساخت های شهری را به رشدی چشمگیر کشانده است. مسائلی که از دید هیچکسی پنهان نیست.

شاید برای همین هم باشد که به قول مهندس چمران، کار شهردار بعد ازقالیباف سخت است و توقع مردم از او بسیار. چرا که قالیباف نه تنها بحث های زیرساختی تهران را دچار دگرگونی کرد که به فعالیت های اجتماعی و فرهنگی نیز توجهی خاص داشت. شاهد این مدعا هم فعالیت های مراکزی چون فرهنگسراها، خانه های فرهنگ، باغ موزه ها، خانه های کتاب، سراهای محله و نظایر آن است. قالیباف شهرداری تهران را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل کرده است.

حالا این منتخبین شورای پنجم هستند که قبل از قضاوت مردم، باید چاره ای بیندیشند و شهردار قوی و توانمندی انتخاب کنند که حداقل رضایت مردم را کسب کند.

از همان روزهای نخست پیروزی اعضای شورای پنجم اسامی مختلفی برای این سمت مطرح شد؛ 24 کاندیدا که 7 نفر برگزیده نهایی شده اند. حالا قراراست تا 19 مرداد 2 نفر منتخب و در نهایت یک نفر برای این مسئولیت معرفی شود.

از این میان نام محمدعلی نجفی بیشتر سر زبان ها افتاده است؛ کسی که در یکی از جلسات غیررسمی اعضای شورای پنجم 21 رای آورد.

نجفی وزیر سابق آموزش و پرورش بوده و قبل تر از آن، رئیس سازمان برنامه و بودجه. برای او سرپرستی وزارت علوم و ریاست سازمان میراث فرهنگی را هم نوشته اند؛ همچنین مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی.

حسین مرعشی هم با یک رای کمتر از نجفی کاندیدای بعدی است. نماینده مجلس در دور پنجم و ششم، استاندار کرمان، مسئول دفتر رئیس جمهور در دولت اول هاشمی، معاون رئیس جمهور دولت اصلاحات و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری.

اعضای شورای جدید نام یک زن را هم به عنوان کاندیدا مطرح کرده اند؛ الهه کولایی. او که تنها 16 رای اعضای جدید را به دست آورد و جز نمایندگی مجلس ششم بقیه سمت هایش حزبی و سیاسی است؛ عضو سابق حزب مشارکت، استاد علوم سیاسی در دانشگاه تهران و عضو سابق شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از جمله سوابق الهه کولایی است.

محمدعلی افشانی هم با 14 رای، حبیب‌الله بیطرف با 12 رای، محمد شریعتمداری با 11 رای و محسن مهرعلیزاده نیز در جایگاه های بعدی قرار دارند.

مهم ترین سمت افشانی تا کنون معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش بوده و سابقه حزبی وی نیز به حزب اعتماد ملی برمی گردد.

حبیب الله بیطرف نیز که گویا از کاندیداتوری برای شهرداری تهران استعفا داده هم دارای سوابقی چون وزارت نیرو در دولت اصلاحات است.

شریعتمداری در این سال ها معاون اجرایی رئیس جمهور بوده و قبل ترها هم وزیر بازرگانی و سرپرست وزارت ورزش و جوانان بود.

مهرعلیزاده نیز که کمترین میزان رای را برای شهرداری تهران داشته، رئیس سازمان تربیت بدنی و معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات بوده است.